Ik woon in de kop van Noord Holland en ontdekte dat Earth op 1 october vorig jaar met een satelliet was langs geweest.
Het resultaat is een frisse kijk op mijn huis.
Het was de aanleiding om eens naar het noorden te zeilen om te zien of Den Helder mogelijk ook opnieuw gecovered was.
Dat bleek zo te zijn.

We kennen allemaal het 'blurren' van Nederlandse militaire objecten, teneinde de vijand in totale verwarring te brengen.
Als voorbeeld hier De Kooy. Zelfs het golfbaantje naast de runway schijnt strategische waarde te hebben...



Ook de Marine haven daar is vele jaren bedekt geweest met die wollige Defensie pesterij, maar!
Maar wat blijkt: de Koninklijke Marine heeft het licht gezien, bij gebrek aan directe vijanden.
Het blurren van de gehele haven, maar ook dat van De Kooy, is opgeheven!

De haven zal ik u besparen, maar het MVKK komt ongeschonden onder de electronische deken vandaan
en ziet er dan als volgt uit:



Nu kan het ook nog zo zijn dat de Admiraal niet op tijd wist van de high pass van de satelliet,
met als mogelijk gevolg dat er weer geblurred gaat worden.
Maar dan hebben we nu tenminste de foto's.

De Luchtmacht Generaal is nog niet zo ver; Leeuwarden en Volkel zijn voor de vijand nog steeds ónvindbaar...

Maar De Kooy is ontwaakt.
Het zal verdorie tijd worden met een MLD die formeel is opgeheven.

Er zijn twee poortwachters, een Neptune en een Augusta Bell.
De laatste heeft geschilderde cockpitruiten, maar zo knullig aluminium-achtig, dat het wel een blind insect lijkt.
Daar is meer van te maken...



De P2V7 216 staat er mooi bij.



De MLD Traditiekamer is wat moeilijk toegankelijk met een pasjes systeem, en dan nog alleen op woensdag.
Verscholen tussen haar twee gebouwen staat een Tracker met gevouwen vleugels.
Het is een CS2A, de 184.
Rijp voor een andere plek lijkt me, met de vleugels gespreid.



De baan werd in 1963 aangelegd, en heeft lang een smetteloos betonnen kleur gehad, zonder enige markering.
Ik kom daar nog op.



's Winters kan het er heel anders uit zien




Tracker.