Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: 70 jaar Normandië B25

  1. #1

    Standaard 70 jaar Normandië B25

    Beste mensen,

    Zoals beloofd zal ik spoedig mijn verhaal plaatsen nav.70-jaar D-Day. Ik had afgelopen vrijdag de grote eer om de B25 (PH-XXV), in formatie met de Spitfire (PH-OUQ), te mogen vliegen voor de kust van Arromanches. Op voorhand kan ik zeggen dat dit vanuit de cockpit een zeer indrukwekkend gezicht was. Maar het aller belangrijkste was dat we vrijwel op de seconde overhead kwamen. Dat was oa.mijn grootste zorg, zeker niet te vroeg maar ook niet te laat. Het moest in één keer goed gaan! En dat is gelukt. Onze BWK heeft de plaatjes gemaakt, maar zijn nog niet in mijn bezit. Ik had niet de gelegenheid. Als voorproefje 2 plaatjes van onze B25 vanuit de Spit, toen we rond 10:30uur LT in de holding vlogen, 21 NM ten Oosten van Arromanches.





    Wordt vervolgt...

    Mvg.Gerard

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Fantastische ervaring voor u, WAUW! En prachtige foto's bovendien!

  3. #3

    Standaard

    Beste mensen,

    Eindelijk heb ik al het film en foto materiaal gekregen wat met name vanuit onze B25 is opgenomen. Mijn verslagje komt eerdaags met een selectie van deze opnamens, maar momenteel heb ik het even druk (gehad) dus dit komt eraan. Op voorhand alvast een fraaie foto genomen vanuit de B25 tijdens onze eerste flyby over/langs Arromanches.



    Mvg.Gerard

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Hallo Gerard.

    Als de rest van dezelfde kwaliteit is als de 3 reeds geplaatsten dan wordt dat smullen. Bij voorbaat dank.

    Groet,
    Ruud.

  5. #5

    Standaard

    Normandië. Donderdag 5 juni 2014.
    Deel 1: ferry vlucht Gilze-Rijen-Le Havre.

    Bij deze het eerste deel, donderdag 5 juni, van de trip die we maakten in het kader van 70 jaar Normandië, waarbij het hoogtepunt een flypast is voor de kust van Arromanches op 6 juni. Op de kade daar staan dan oa.koning Willem Alexander, koningin Maxima, premier Rutte, minister Hennis van Defensie en president Obama. Geen ruimte voor fouten dus!

    Op deze donderdag 5 juni staat de ferryvlucht op het programma van vliegbasis Gilze-Rijen, waar de B-25 Mitchell en Spitfire zijn gestationeerd, naar onze bestemming Le Havre, Frankrijk. Samenkomst om 08:00uur, geplande vertrektijd 10:00uur en geplande aankomsttijd in Le Havre 11:30uur. Op het menu staat ook nog een fotosessie van de B25 en Spitfire, die gemaakt zal worden door een fotograaf achterin een (Klu) PC-7 van de vliegbasis Woensdrecht. Deze fotosessie zal gemaakt worden boven Zeeland op ca.1500ft, en zal onderdeel uitmaken van een film tbv.70 jaar Normandië. Helaas zijn de weersvooruitzichten slecht die ochtend, veel regen, slecht zicht en lage stratus. Maar de forecast belooft beterschap in de middag. Uiteindelijk om 14:00uur in take-off, samen met de Spitfire. Al snel, noord van Roosendaal, worden we vergezeld door de PC-7. Na wat bochtenwerk tbv.de opnamens boven Zeeland zetten we koers naar Le Havre. Het weer is intussen schitterend (CAVOK) en op zo'n 1000ft boven het Belgische en Franse landschap is het een lust om de B25 weer te vliegen met de Spit wisselend naast en achter ons. Kruissnelheid voor ons zo'n 180MPH(ca.160KTS) wat voor de Spit een beetje aan de lage kant is. Maar als we sneller gaan vliegen verbruiken we veel meer brandstof, dus vliegt de Spit wat zigzaggend in onze omgeving. Om 15:30uur komt Le Havre inzicht en na een overhead met een righthand break landt de Spit als eerste, gevolgt door ons op baan 23. Het platform in Le Havre staat aardig vol, Patrouille de France en de Lancaster van de BBMF oa.zijn aanwezig.
    Na het nodige papierwerk en mondelinge briefings over de volgende dag gaan we in taxis naar ons hotel. Door de publieke belangstelling en het daardoor drukke verkeer zijn we pas om 20:00uur daar. Snel de spullen naar de kamer om in een restaurant wat te gaan eten. Vroeg naar bed, want morgen om 08:00uur willen we bij de kisten zijn om op tijd “airborne” te kunnen zijn. Planning is om 10:15uur “wheels up”. Toch wel spannend..
    Deel 2 volgt eerdaags en zal het verslag zijn van 6 juni met als hoogtepunt voor ons de flypast langs Arromanches. Uiteraard weer met beeldmateriaal.

    Op Gilze, en maar wachten op beter weer. Foto genomen vanuit de cockpit van de Mitchell


    Op weg boven Zeeland. De "foto" PC 7.


    Samen met de Spit


    Onderweg ergens boven Frankrijk. De speed is hier even wat hoger, zo'n 200MPH


    Vanuit de cockpit: Baan 23 op Le Havre is in zicht

  6. #6

    Standaard

    En nog wat foto's.

    De PC-7 nogmaals vanuit ons gezien


    Aankomst op Le Havre


    Toch ook maar een GPS mee. Hier een zg.Breadcrumb, wat aangeeft hoe we zijn gevlogen. Duidelijk zijn de bochten boven Zeeland te zien tbv.de fotosessie.

  7. #7

    Standaard

    Hoi Gerard,

    Hartelijk dank voor het plaatsen van je verhaal en de schitterende foto's! Hartsikke mooi om te zien.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #8
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Hallo Gerard.

    Fantastisch om te zien (en te lezen). Hartelijk dank daarvoor.

    Groet,
    Ruud van Ommeren.

  9. #9

    Standaard

    Mooi! Nu afwachten op deel 2

  10. #10
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Mooi hoor! Fantastische kist, die Mitchell!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •