Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21

Discussie: 70 jaar Normandië B25

  1. #11
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Mooie reportage
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  2. #12

    Standaard

    Deel 2a. Normandië 6 juni 2014

    Beste mensen,

    Voordat ik de gebeurtenis van die dag ga beschrijven wil ik allereerst iets vertellen over de voorbereidingen, omdat dan het gehele verhaal duidelijker zal zijn denk ik. Vandaar dat ik dit deel 2a noem. De daadwerkelijke flyby zal ik in deel 2b beschrijven. De "climax" volgt dus nog.

    Deze voorbereidingen zijn ruim van te voren, zo'n 2 maanden, voor ons aangebroken. Waar de meeste tijd in is gaan zitten is de communicatie, zowel telefonisch als per E-mail. De lokale autoriteiten in Frankrijk zijn in ruime getallen aanwezig en dat maakt het er soms niet gemakkelijker op. Telkens weer verandert er iets en moeten wij hierop inspelen. Duidelijk is wel dat wij op vrijdagochtend 6 juni een flyby moeten verzorgen voor de kust van Arromanches waarbij onze koning, koningin, premier en minister van defensie oa.bij aanwezig zullen zijn. Per toeval spreek ik 2 weken voor het gebeuren op de vliegbasis Gilze-Rijen mijn oud squadron commandant, en hij zal er ook in Arromanches bij zijn. Zo komen we wat meer details te weten die misschien van toepassing kunnen zijn. Waar men vooral streng op is, zijn de veiligheidseisen van oa.onze crew. Men moet diverse malen gegevens van ons hebben. Ergens logisch natuurlijk, want ook president Obama is in Arromanches aanwezig en zal op de kade staan gedurende onze flyby. (note: gedurende de gehele dag bijvoorbeeld hangen er USAF F-15 fighters boven Normandië).
    Ik kan verder wel pagina's vullen over de voorbereidingen, maar dat heeft geen zin. Het belangrijke aan onze flyby is dat wij na een kranslegging van 2 minuten stilte tussen 10:46uur en 10:50uur local time een keer van oost naar west en daarna van west naar oost zullen vliegen op ca.400 voet met een snelheid van 180MPH (160KTS). Dus te vroeg over vliegen is "not done"!

    De communicatie zal verlopen over 2 VHF frequenties. Callsign "Cascadeur" is de algehele verkeersleiding ter plekke die de supervisie heeft over het hele gebeuren. Een andere frequentie is wat lokaler, maar deze hoeven we achteraf niet te gebruiken. Voor de kust van Arromanches liggen diverse Marine schepen, voornamelijk Engelse, Franse en het Nederlandse fregat Johan de Wit. Deze laatste is onze contactpersoon. Johan de Wit heeft direkt contact met iemand in Arromanches en wij zullen via hen te horen krijgen hoe laat precies over Arromanches te vliegen, en dit verloopt over dezelfde VHF frequentie van Cascadeur.

    De opzet van de vlucht: Take Off vanaf Le Havre om 10:15lt. Dan 8 NM op track 248, vervolgens 11 NM op track 181 en daar een holding vliegen ter hoogte van de plaats "Dives Sur Mer". Vanuit hier is het 21 NM op track 278 naar Arromanches. Zonder wind is dit 7 minuten en 20 seconden. De reden dat wij de holding zover wegleggen is simpel: geluid. Ons motorgeluid, samen met de Spitfire, hoor je al mijlenver aankomen, en het is niet de bedoeling dat men ons hoort terwijl wij minutenlang aan het holden zijn, en zeker niet bij een 2 minuten stilte gedurende een kranslegging. Geplande TOT (Time Over Target) Arromanches is 10:46lt. Bij een eventuele communicatie failure is deze TOT om 10:50lt. Maar de daadwerkelijk TOT zullen wij van de Johan de Wit vernemen. Ook zullen wij op de dag zelf een transpondercode toegwezen krijgen.

    Ter illustratie laat ik hieronder 2 print outs zien van het navigatieplan. Deze zelfde 2 printouts hebben we ook daadwerkelijk gebruikt, vandaar de wat slordig lijkende aantekeningen die we erop hebben gemaakt.

    Le Havre ligt rechtsonder, de holding ligt in de linkerhoek en Arromanches bovenin de scherpste punt van de driehoek. Voor de duidelijkheid, de vlucht verloopt in de driehoek rechtsom (met de klok mee.)

    Nogmaals, ik denk dat het daadwerkelijke verslag in het komende deel 2b nu wat meer zal aanspreken.





    Deel 2b volgt spoedig.

    Met vriendelijk groet,
    Gerard

  3. #13
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Gerard, ik kan bijna niet wachten. Alvast bedankt voor je verhaal.

  4. #14

    Standaard

    Mooi 'inkijkje' Gerard, bedankt

  5. #15

    Standaard

    Gerard, Heren,

    Na anderhalve maand mag ik (medisch) weer even op een stoel achter de PC zitten.

    De Mitchell vlucht leek me de beste keus om me weer te oriënteren!
    Mooie happening!

    Ik hoop langzaam aan weer op dreef te raken,

    Tracker.

  6. #16

    Standaard

    Deel 2b: 6 juni 2014

    Om 06:30uur gaat de wekker. We hebben ervoor gekozen om rond ca.08:00uur op het vliegveld te zijn. Geplande take off tijd is 10:15uur. Na een simpel doch goed ontbijt met de taxi naar het vliegveld van Le Havre. Ongeveer 10 minuten rijden. We zijn er tegen 08:00uur en we zijn best verbaast dat het hele vliegveld helemaal is uitgestorven. Gisteren stonden er nogal wat vliegtuigen zoals de Patrouille de France en een aantal kisten van de Battle of Britain Memorial Flight (BBMF). Van deze laatste wisten we dat ze er niet zouden zijn (wij zouden gezamenlijk die avond ervoor gaan eten) en bij voorbaat naar een ander vliegveld waren gegaan ivm.een voorspelde crosswind die vooral voor de Lancaster buiten de limieten zou kunnen zijn. Maar een geheel leeg vliegveld hadden we niet verwacht. Alleen onze Mitchell en de Spitfire staan op het platform. Maar goed, kunnen we in alle rust de kisten preflighten en ons voorbereiden op wat komen gaat.

    Het weer is goed, CAVOK met een lichte tot matige oosten wind van zo’n 10 knopen. Om 09:45uur gaan we aan boord. De B25 crew bestaat uit 2 vliegers (waaronder mijzelf) en een BWK. Riemen vast en cockpit setup met de bijbehorende checklist. Gedurende dit ritueel tik ik met mijn pink ergens op mijn GPS kneepad en tot mijn schrik begeeft het geplande navigatieprogramma het. Nee, niet nu! Gelukkig hebben we er 2, maar toch. Ook hebben we alles, “ouderwets” goed voorbereid op de kaart, dus het is niet echt een groot probleem, maar een GPS kan weleens makkelijk zijn, met name bij verstoringen en/of onverwachte situaties. Startup Clearance van Le Havre ATC met de bijbehorende unieke transpondercode. Om 10:00uur motoren starten en kort daarna taxiën we gezamenlijk met de Spitfire naar de baan 05. Na een korte back track lijnen we op en gaan exact om 10:15uur airborne. We vliegen het navigatieplannetje af wat ik bij het hoofdstukje voorbereidingen in de vorige post heb bijgevoegd, nl.eerst naar de holding area ZW.van Le Havre ter hoogte van Dives Sur Mer. Gelijk na take off maken we contact met Cascadeur, maar we moeten ook contact opnemen met Deaville wat achteraf geen enkele noodzaak blijkt te hebben. Ook de afgesproken frequentie met Arromanches werkt niet, we krijgen geen reply op onze calls. Gelukkig werkt Cascadeur wel en eenmaal in de holding krijgen we ook het Nederlandse marineschip Johan de Wit aan de lijn. Inmiddels is het 10:30uur en we vliegen in de holding. Met deze oostenwind van ca.10 tot 17 knopen is het 5 minuten vliegen vanuit Dives Sur Mer naar Arromanches. Al snel blijkt dat de geplande TOT van 10:46uur niet gehaald gaat worden ivm.het uitlopen van diverse speeches etc.in Arromanches. Om 10:47uur krijgen we te horen van Johan de Wit (die in rechtstreekse verbinding staat met Arromanches) dat onze TOT 10:55uur zal zijn. Na een laatste verkorte bocht in de holding zetten we om 10:50uur koers naar Arromanches. De harten beginnen toch wel sneller te kloppen, want nu gaat het beginnen. Hier zijn we voor gekomen, en het mag niet mis gaan. (De bedoeling is om min of meer vanuit land, van oost naar west, met een flauwe linker bocht en met de Spitfire in Echelon Left (iets links achter van onze B25) op 500voet en ca.500meter uit de kust lijn de flyby te vliegen. Dit ivm.de diverse camera’s aan boord van onze kisten én om op de grond een goed beeld te krijgen). Op zo’n 2 minuten uit zien we de contouren van Arromanches, precies zoals we ons voorbereid hadden met allerlei foto’s en kaarten. We naderen TOT en zoals het er uitziet precies op het juiste moment over de juiste plaats. Ik heb toch even tijd om naar Arromanches te kijken en met name naar al die mensen, landingsvaartuigen, jeeps, tanks, etc., etc. Ik krijg kippenvel, wat een gezicht!! En dat ik dit mag doen. Voor we het weten zijn we er voorbij en we draaien van links met een 180graden bocht over rechts nogmaals richting Arromanches om nu van west naar oost over te komen. De Spitfire gaat in deze bocht naar Echelon Right (nu iets rechts achter de B25) en we vliegen nu met een flauwe rechterbocht langs Arromanches. Weer even kijken, weer kippenvel! Na deze tweede flyby krijgen we het verzoek van de Johan de Wit om in deze formatie ook even langs het schip te vliegen. Na toestemming van Cascadeur mogen we nog heel even in de area blijven en kunnen zo nog even een groet brengen aan de Johan de Wit. (Tijdens deze pass bekroop me het gevoel van vroeger toen ik nog Marine vlieger was. Dit deden we vaker). Om 11:05uur zetten we weer koers naar Le Havre en horen al via de radio van Johan de Wit dat onze 2 flyby’s een succes zijn geweest. Na een low pass met een lefthand break landen we na de Spit.om 11:15uur. Toch wel wat crosswind, maar niet zoveel wat was voorspelt. Wij zijn niet zo kritisch met de B25, maar de voor de Spit ligt dit anders. Totale vluchtduur precies 1 uur. De rest van de (technische) crew die op de grond waren achtergebleven wachten ons met belangstelling op. Na het uitzetten van de motoren hebben we even een korte debriefing en volgens ons is alles goed gegaan. Snel uit de stoel en door het voorste luik naar beneden eruit, op naar de Spitfire vlieger hoe hij het beleefd heeft. Ook hij vond het fantastisch gaan en we staan nog enigszins opgewonden met elkaar te praten. Even later komen er wat SMS berichten en telefoontjes vanuit Arromanches dat men het geweldig had gevonden. We waren precies op tijd “on top”. Ook vernamen we dat een aantal veteranen letterlijk een traantje lieten bij het horen en zien van onze formatie. Nogmaals wat een eer om dit te mogen vliegen.

    Lang erbij stilstaan kunnen we niet. We krijgen te horen dat we uitgenodigd zijn bij een historische Airshow in La Ferte Alais, zuid van Parijs. Dit zat al wel een beetje in de planning, maar was tot op vandaag niet zeker. De Spitfire gaat alsnog die middag naar Gilze-Rijen terug, en wij vertrekken om 14:00uur voor deze 3 daagse Airshow. Wederom staan er ons leuke B25 bezigheden te wachten.

    Ik hoop met dit verhaal jullie een beetje een kijkje achter de schermen te hebben gegeven over onze B25 vlucht bij deze herdenking van 70 jaar D-Day. Ik heb niet alles tot in de details hier neergeschreven, is ook niet nodig. Het belangrijkste van deze gebeurtenis heb ik geprobeerd te vertellen en ik hoop dat jullie het interessant vonden.

    Hieronder wat foto's van deze speciale ochtend.

    Een vrijwel leeg vliegveld. Mijn persoontje rechts op de foto




    Cockpit entree voor de vlucht naar Arromanches


    Net na take off, richting de holding Dives Sur Mer


    In volgorde, enkele snapshots van de video, genomen door de BWK. Het overvliegen van Arromanches om 10:55uur LT. De kwaliteit is misschien wat magertjes.



















  7. #17

    Standaard

    Nog 2 fotootjes, zoals de Spit erbij zit in Echelon Left





    Met vriendelijke groeten,
    Gerard

  8. #18
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Mooi verslag en mooie foto's, ik heb genoten. Hartelijk dank Gerard en gefeliciteerd, zo'n eervol optreden is weinigen gegeven. Hopelijk lezen we in de toekomst meer over jullie bezigheden.

    Met vriendelijke groet,
    Ruud van Ommeren.

  9. #19

    Standaard

    Mooie reportage.
    Reuze bedankt voor dit inkijkje.

    Mvg, Boris

  10. #20
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    249

    Standaard

    Merci beaucoup

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •