Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Blenheim's boven Rotterdam

  1. #1
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard Blenheim's boven Rotterdam

    Foto's zijn vermoedelijk gemaakt in 1941 vanuit een luchtwachtpost.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  2. #2
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Blenheims boven Rotterdam

    Deze 2 foto's zijn genomen uit één van de Blenheims. 37 toestellen deden aan de aanval mee. Ik vermoed dat er beroepsfotograven aan boord waren, want er werden op die dag een hele rits plaatjes geschoten. Op de rechtse foto meen ik met grote zekerheid de Coolhaven te zien. Dat betekent dat de volgende foto een paar seconden daarna is genomen: (Uit het boek 'Luchtgevaar' van A. Korthals Altes)



    In het boek staat hierbij: "Over het vizier van de mid-upper turret mitrailleur; zicht op Delfshaven (vlak links daarvan de molen; voorgrond; Nieuwe Binnenweg, links Willem Buytenweghstraat; achtergrond; elektrische centrale en Waalhaven waar bommen exploderen).

    Alsof de duvel er mee speelde moesten die Britten mij (gevoelsmatig althans) hebben. Op die 16de dag in Juli liep ik vlak bij de Maasbruggen met mijn Oma, toen ik me rot schrok van een stelletje bommen die verderop vielen. Boven op de brug waren luchtafweerposten gebouwd die natuurlijk als een gek begonnen te schieten. De Britten schoten natuurlijk terug. Een hels kabaal. Hieronder de cover van het boek 'Luchtalarm' van v. Wijngaarden en Staal dat het afweergeschut goed laat zien:



    Het was waarschijnlijk niet zo dramatisch als het leek. Ik maakte me zo klein mogelijk door op de grond te gaan liggen. Dat maakte natuurlijk niks uit want de lengte blijft natuurlijk hetzelfde. Achter afgezien kan je beter hurken om het oppervlak te verkleinen. Nadat het geschiet voorbij was klopte ik mijn broek en liepen we onder het geschut door naar de overkant en het Stieltjesplein. Die avond was mijn moeder kwaad op haar schoonmoeder omdat ze mij in gevaar had gebracht en ze een vuil jongetje mee naar huis had genomen.

  3. #3

    Standaard

    Bijzonder vehaal heer Prinz, wij kunnen ons er geen voorstelling van maken hoe het was om in die tijd te leven.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Mathieu, leuke reactie. Het viel best mee, ik heb er geen trauma van overgehouden. Zulke grappen gebeurde maar een paar keer per jaar. 'n paar keer per week gingen de sirenes, waarvan men zich, op zijn laatst, weinig van aantrok. Pas als de Amerikanen overdag overvlogen (altijd heel hoog met condensstrepen achter zich) werd er flink geschoten, maar op school gingen de lessen gewoon door, want men wist dat ze onderweg waren naar Duitsland. 's Nachts de Engelse Lancasters. Ik herinner me nog altijd het geluid van Rolls Royce Merlin motoren. Het was net of ze niet synchroom liepen.Ik zal het op een ander draadje vertellen anders ben ik 'off topic'. JanJr.

  5. #5

    Standaard

    Zo te zien zijn de Blenheims op de foto boven Rotterdam van het type met een lange neus.
    Laat ik nu een mooie foto van zo'n vliegtuig in mijn verzameling hebben.
    Heb even getwijfeld maar toch maar besloten om hem te plaatsen.
    Hoewel ik hem los heb, is mij eens verteld dat het een plaatje is voor in een boek. Een soort van Verkade album.



    Bristol Blenheim Mk.II van de RAF.

    Mvg, Boris

  6. #6
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Dat klopt Boris, het is een fraaie foto uit de "Vliegende Vleugels" serie (twee delen). uitgegeven in 1948 door Theodorus Niemeijer en samengesteld door C. van Steenderen.
    Tweedehands nog goed aan te komen. Best mooie boeken.

  7. #7
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    De 2 delen van Vliegende Vleugels worden bijna wekelijks op Marktplaats aangeboden. Loop Marktplaats Luchtvaart maar even door en je ziet ze zo. Bij mij thuis hebben we eind veertiger jaren alleen maar Niemeijer producten gedronken om de plaatjes bij elkaar te kunnen sparen. Dat is gelukt. De boeken zijn niet veel waard omdat de oplage toentertijd natuurlijk groot was. De grote foto s zijn fraai.
    Misschien kunnen jullie mij helpen. In mijn oorspronkelijke bericht zijn de foto's
    verdwenen. In hun plaats komt te staan 'Ongeldige bijlage opgegeven'. Wat heb ik fout gedaan? Jullie als 'senior' hebben dat al vast eerder aan de hand gehad. Bij voorbaat dank. Jan Jr.

  8. #8
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Zie voor een beschrijving van de Blenheim aanvallen : Hans Onderwater - En toen was het stil....De luchtoorlog boven Rotterdam en Ijsselmonde 1940-1945. Baarn. 1981.

    Jaap

  9. #9
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Blenheim's boven Rotterdam

    Het boek van Hans Onderwater staat 'natuurlijk' bij mij in de kast. Prachtboek.
    Volgens mij zijn er foto's van het eerste deel van de discussie verloren gegaan.
    Hier is nogmaals de 'cover'van het boek 'Luchtalarm' wat echt de moeite van het lezen en bekijken waard is:



    De Blenheim staat ook vermeld in het boekje Kriegsflugzeuge dat in de oorlog te koop was. Er was ook een Nederlandse uitgave van. Veel jongetjes die ik kende hadden zo'n exemplaar:





    Interessant allemaal, Jan Jr.

    (Als de illustraties goed overkomen, dan komt mijn verzoek om uitleg bij de vorige items de vervallen)

  10. #10
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    In alle kranten stond het zelfde verslag dat duidelijk door de bezetters was opgesteld en voorgeschreven. Terwijl het onderwerp in de illegale pers en bij de Rotterdammers veel reuring gaf werd het dus in de gewone pers geminimaliseerd tot een paar zinnen:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •