Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Fokker periode van Edgar Schmued

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Fokker periode van Edgar Schmued

    Voordat Edgar Schmued bij North American de Mustang ontwierp, was hij al in dienst bij de Amerikaanse Fokker vestiging.

    Nooit geweten! Weet iemand hier iets meer over?
    Groeten,
    Edwin

  2. #2
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Edgar Schmued was born in Hornbeck, Germany 30th December 1899 & embarked early on a rigorous programme of self study to become an engineer. He served an apprenticeship in a small engine factory where he designed several innovative engine components.

    Schmued began his career in the United States with the Fokker Aeroplane Company & in 1936, joined the newly formed North American Aviation Company where he became Chief of Preliminary Design.

    By far his most famous design was the highly successful P-51 Mustang. He would go on to design the North American F-86 .

  3. #3
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flight Bekijk bericht
    By far his most famous design was the highly successful P-51 Mustang. He would go on to design the North American F-86 .
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PilotJedi Bekijk bericht
    I Rostislav Belyakov is the man who designed Russia’s MiG fighter jets
    I am getting a little annoyed with everyone trying to put an aircraft design in the hands of a single person. Yes they were chief designers but to put the aircraft in his name is a great injustice to the whole design team.
    The Wikipedia page on Kelly Johnson (probably the best known recent aircraft designer ) has a good description : "He earned renown for his contributions to many noteworthy aircraft designs, especially the Lockheed U-2 and SR-71 Blackbird spy planes"

  4. #4

    Standaard

    North American was toch een voortzetting van de Amerikaanse Fokker vestiging?

  5. #5

    Standaard

    Pleun,

    Fokker Aircraft Corporation of America (Fokker) was aquired by General Motors in 1930 and renamed into General Aviation Manufacturing Corporation (GAMC).
    GAMC became a subsidiary of NAA in 1933. North American Aviation Inc. (NAA) started in 1928. Thus years before GAMC became a subsidiary.
    So indirectly Fokker was incorporated into NAA, but really it wasn't longer Fokker but GM at that moment.

    Best regards, Boris

  6. #6
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    en wat ontwerp van de mustang betreft
    de p 51 mustang is in opdracht van de engolse ontworpen volgens egolse specificities met een door de engolse bepaald vleugelprofiel enz

    de F86 is ontworpen uit een duits ontwerp uit wo2
    zelfd de B 2 vliegende vleugel bommenwerper is nog op basis van een ontwerp uit wo2
    gegoten in een modern jasje

    niks nieuws onder de zon dus

  7. #7

    Standaard

    - Off-topic aan -

    Beste J. Weel,

    De P-51 (of de NA-73 zoals hij heette voordat de amerikanen er een identificatienummer aangaven) was inderdaad voor de engelsen ontworpen volgens een engels eisenpakket. Het vleugelprofiel dat gebruikt is (NACA 6-serie) was toch een ontwikkeling dat uit amerika zelf kwam. Het profiel verliep van de wortel naar de tip wel maar bleef toch steeds binnen de NACA 6 specificaties.
    Dus niet alle credits kunnen naar de engelsen geschoven worden. Wat de amerikaanse industrie daar klaarspeelde is zeker geen sinecure.

    De uiteindelijke F-86 vorm is mede bepaalt uit de resultaten van oorspronkelijk duits onderzoek. De F-86 vloog voor het eerst in 1947. Je kunt echter niet zeggen dat de F-86 een kopie is, want er is helemaal geen origineel. De F-86 (en natuurlijk de MiG 15) zijn de eerste vliegtuigen die mede ontstaan zijn uit testresultaten die de duitsers zijn begonnen. De tijd die het gekost heeft om deze twee jagers, met behulp van duitse onderzoekdata, te maken is zeer kort geweest. Vergelijk dat maar eens met latere vliegtuigen. "Niks nieuws onder de zon", zoals u zegt, slaat naar mijn idee dus nergens op. Wel hartstikke nieuws onder de zon. Zeker op dat moment.

    Vliegende vleugels hebben we al veel meer gezien. Onderzoek hiernaar was er al in de 20-er en 30-er jaren van de twintigste eeuw. Dit onderzoek vond plaats in Rusland, Amerika en Duitsland. En als je even zoekt zul je nog wel meer ontwerpers vinden die hier mee bezig zijn geweest. Er hebben ook vele prototypen gevlogen maar het heeft lang geduurd voordat er eindelijk een vliegende vleugel in serieproductie kwam. Dat is waar.

    Wat u doet is vreselijk generaliseren. En dan ook nog op een erg negatieve manier. Als je zo doet, dan heeft er nooit meer iemand iets oorspronkelijk bedacht in de luchtvaart nadat er iemand ooit ergens een vliegtuigje heeft getekend. Dat gaat mij veel te ver. Verder zie ik niet echt de relevantie van uw opmerkingen wat betreft het onderwerp waar dit draadje over gaat.

    - Off-topic uit -

    Wikipedia vertelt mij (dus ik weet het niet zeker) dat Edgar Schmued pas in 1931 naar Amerika is geëmigreerd. Daarvoor werkte hij bij General Motors in Brasilië. In 1931 was de oude Fokker fabriek al verkocht aan GM en had al een andere naam gekregen. Ik vind dus niet dat je kunt zeggen dat hij voor de Fokker Aircraft Corporation of America heeft gewerkt. Wat hij daar in de beginjaren heeft gedaan kan ik niets over vinden. Ik weet wel dat hij in 1935 ontslag heeft genomen bij NAA en is gaan werken voor Bellanca. Daar heeft hij maar kort gewerkt. In 1936 werkte hij alweer voor NAA.

    Mvg, Boris
    Laatst gewijzigd door Boris; 27 juli 2014 om 01:02

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •