Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: S.11 van Historische Vlucht door de poten gezakt

  1. #1
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard S.11 van Historische Vlucht door de poten gezakt

    Bij de Landing op Gilze Rijen is een S.11 door de poten gezakt.
    Zie onderstaande link voor een kort artikel hierover:
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...sgestel__.html

  2. #2

    Standaard S.11 van Historische Vlucht door de poten gezakt

    De bijbehorende foto is niet erg duidelijk, maar wel is vast te stellen dat hij 'slechts' door één poot is gezakt.
    De bakboords 'kak' heeft het begeven.

    Het komt overigens zelden voor bij een vast onderstel dat beide poten het tegelijkertijd begeven...

    De MLD had er nu en dan ook last van met de S 11.

    De E-13 lijkt onderhevig aan een geval van metaalmoeheid in het scharnierende deel van -ook- bakboords poot.



    Welke ongelukkige een poot inlevert op de tweede foto weet ik niet, maar ook hier is het een geval van overbelasting lijkt het.



    Bij de kraak van de E-32 wordt het op de foto niet helemaal duidelijk of het stuurboords wiel in zijn geheel is begraven in het milde gras van De Kooy, óf dat het zich met de resterende landingssnelheid uit beeld heeft gespoed...



    Leerling en instructeur bleven onthutst steken.

    De instructeur was tevens Commandant van Squadron 9, en sloeg hiermee de hand aan eigen spullen, wat niet gebruikelijk was..

    Zijn naam was René Blom.
    Het betekende een forse deuk in zijn buitengewoon zelfverzekerde blazoen...

    Op 8 juli '63 deden we een uurtje Tiger.
    Het De Havilland onderstel kon daar tegen.



    Op twee dagen in augustus heb ik de E-13 mogen martelen.
    Het onderstel bleef heel.



    Wat de N en de F betekenden als toevoeging aan de landingen is me totaal ontschoten. De N staat niet voor Nacht. Blijven over Normaal (touch and go), en Full stop. Maar ik gis nu.

    Alle vluchten moesten ter authorisatie maandelijks door de operatie officier worden ondertekend.
    Dit uiteraard pas na 'degelijk onderzoek' of er niet gesjoemeld was met de uren. Kennelijk kwam dat voor, ter meerdere eer en glorie...

    Wat de Sq 9 uren op De Kooy betreft lukte dat kennelijk niet op tijd.
    Vakantie en een aansluitend vertrek van de Karel Doorman, mijn thuisbasis, maakten dat ik er zo te zien apart voor ben terug geweest naar De Kooy op 18 november van dat jaar.

    Ik beschouw dat nu als wel héél erg braaf hoor.

    Vijftig jaar oude logboekregels; zoete herinneringen!

    Tracker.
    Laatst gewijzigd door Tracker "Jaap de Moor"; 13 augustus 2014 om 18:50

  3. #3

    Standaard

    Kijk ook maar even op
    Scramble Messageboard • Information
    voor een ietsje betere plaat.
    Fokker maandelijkse updates in 2024: klik op Fokkernews

  4. #4

    Standaard

    Vandaag op bezoek geweest bij de KL Historic Flight.
    Hier nog iets te horen gekregen over de gevolgen van dit ongeluk.

    De landingspoot is op het aanhechtingspunt voor de vleugel afgebroken. De vier bouten waarmee de poot vastgeschroefd zit aan de vleugel zaten er allemaal nog in en waren onbeschadigd. De uitstekende delen aan de bovenkant van de poot zijn dus van de poot afgebroken. De foto's die Tracker hierboven geplaatst heeft laten dit punt duidelijk zien.
    De vleugel heeft waarschijnlijk een tik gekregen waarbij de ligger vervormt is. Dit denken ze omdat de beplating op de bovenkant van de vleugel vervormt is.
    Verder schijnt de motor nogal flink beschadigt te zijn. De propeller heeft blijkbaar 3 keer op de landingsbaan geslagen. Ook werd mij vertelt dat de propellernaaf de landingsbaan heeft geraakt en een stuk uit de baan heeft "geschept". Dat zou dan inhouden dat het vliegtuig een halve neusstand heeft gemaakt om de propellernaaf de landingsbaan te laten raken.

    Ik ben niet echt een S.11 kenner, maar wat mij vertelt werd klinkt toch aardig serieus. Om deze schade te herstellen zal er nog het nodige gedaan moeten worden.

    Mvg, Boris

  5. #5
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Zozo, dat klinkt toch knap vervelend! En een ligger is volgens mij ook niet zomaar een vleugelonderdeel...

  6. #6
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    misschien foute landing (getraverseerd) en dan remmen breekt hy garantie af!
    maar geeft niet hoor ze hebben tenslotte de PH HOE nog staan in brokken .
    Als de prop de grond raakt moet de motor er uit om de krukas te checken en als dan ook de vleugel nog getordeerd is nou das dan wel opnieuw vleugel bouwen .
    Staan er ook nog !

  7. #7
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    hee willem meschien gebruiken ze om dees te herstellen wel de onderdelen van de jouwe

  8. #8

    Standaard

    Kreeg deze link nog doorgestuurd.
    http://www.onderzoeksraad.nl/uploads...i-2014-web.pdf
    Publicatie van de onderzoeksraad.
    Op pagina 11 staat nog wat over de Fokker S.11 die op Gilze-Rijen door een pootje zakte.

    Mvg, Boris

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •