Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Door Japan buitgemaakte Hurricanes

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Door Japan buitgemaakte Hurricanes

    Ik hoop dat er ooit nog eens foto's opduiken van Hurricanes in ML KNIL dienst!
    Tot die tijd moeten we het "doen" met schoten voor de boeg - hier wat foto's van door de Japanners buitgemaakte Hurricanes. Bij een van de foto's staat, dat die gemaakt is tijdens de ferry vlucht van Palembang naar Sungaipetani (waar dat ook moge zijn):

    HurricaneII - ???????2
    HurricaneII - ???????2
    HurricaneII - ???????2
    HurricaneII - ???????2
    HurricaneII - ???????2
    HurricaneII - ???????2
    HurricaneII - ???????2
    HurricaneII - ???????2
    HurricaneII - ???????2

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

  3. #3
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    En vanaf hier een aantal foto's van een door de Japanners buitgemaakte Grumman Goose:
    ???? - ???????2

    Ik geloof ook een toestel dat in Nederlands Indie is buitgemaakt.

  4. #4
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard door Japan buitgemaakte Hurricanes.

    Reaper,
    Sungai Patani is een plaats op Malakka, er was ook een vliegveld. (enkele)Oud Indie gangers zijn daar ook geweest.
    Summer-san heeft nog meer foto's van buitgemaakt M.L. kisten gepubliceerd op zijn blog.
    Momenteel ligt dat een beetje stil voor zover ik weet.
    Hier nog een uit die collectie. De foto van deze Glenn Martin foto is waarschijnlijk op Andir genomen.

    Jacob.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 23 juni 2019 om 11:48

  5. #5

    Standaard

    Een zoektochtje op google(maps) laat zien dat Sungaipetani ergens in het midden op het Maleisische schiereiland ligt. De registratie van de LA-KNIL Hurricanes zijn toch bekend? Zit de BE208 daar ook bij?

  6. #6

    Standaard

    p.s. zie ook hier:

    Hawker Hurricane II

  7. #7
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard Door Japan buitgemaakte Hurricanes.

    Hier nog een foto van de Glenn Martin met het embleem van de Giken testeenheid op het kielvlak. Foto:coll.Summer-san.
    Dit embleem werd alleen gebruikt op de buitgemaakte vliegtuigen in v.m. Ned.Indie. Een uitzondering hierop waren voor zover ik weet de STM's
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 23 juni 2019 om 11:49

  8. #8

    Standaard

    Allen,

    De eerste serie foto's is grotendeels gemaakt in Japan, waar de betreffende Hurricane, de Z5611 (het serial is leesbaar op een van de foto's!) werd tentoongesteld te Haneda tijdens de grote tentoonstelling van buitgemaakte vliegtuigen in 1942. Het toestel werd later gebruikt door de Japanse legerluchtmacht in Japan en vloog met twee ferry tanks onder de vleugels. Er is ook een ML Hurricane te Andir buitgemaakt, maar het lot daarvan is niet bekend. De tweede serie Hurricane foto's is volgens mij in zijn geheel te Singapore gemaakt.
    De Z5664 heeft nimmer bij de ML gevlogen. Ik heb dit serial ooit als eerste genoemd in mijn boek De luchtstrijd om Indië (1990) maar met een ? er achter, dat daarna door iedereen werd weggelaten. De reden voor het ? was dat ik wist dat een van de twee ML vliegers die Hurricanes van Kemajoran naar Tjililitan overvlogen in februari 42 een vlucht met de 5664 had gemaakt, maar ik wist niet zeker of de kist naar de ML was gegaan (hoewel de Wilde zich meende te herinneren dat hij dit toestel had gevlogen in de laatste periode van 2-Vl.G.IV). Helaas kwam ik er later achter dat dit toestel naar 488 squadron RAF te Tjililitan was gegaan. De Z5663 was een verschrijving van mij in een brief van mijn hand aan ik meen de directeur van het museum te Soesterberg over de beschildering van de ML Hurricanes. Die brief is kennelijk verspreid zonder dat ik het wist. Er is trouwens nooit door iemand contact met mij opgenomen over die Hurricane serials, wel vreemd...
    De M5121 is inderdaad te Andir op de plaat gezet. Ook de Grumman Goose werd daar buitgemaakt.
    Vr. groet,
    Peter Boer

  9. #9
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard Door Japan buitgemaakte Hurricanes.

    Bedankt voor de aanvulling Peter,
    In een nummer van The Aeroplane (mei1999) staan twee goede foto's van een Hurricane mk XII in Japanse kleuren. Locatie,? maar mogelijk NEI. Duidelijk zichtbaar is het overgeschilderde Giken embleem. Een serialnr is niet zichtbaar. (p.s.onderstaande foto's zijn Niet de The Aeroplane foto's)
    foto's:Summer-san
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 23 juni 2019 om 11:50

  10. #10

    Standaard

    Helaas...steeds dezelfde kist, de Z5611 ex RAF. De eerste foto is, waarschijnlijk, gemaakt tijdens de overtocht naar Japan, via Palembang en Sungai Petani (info van het Military History Dept NIDS, Tokio). Ik heb het idee dat de ex ML Hurricane wellicht helemaal niet meer heeft gevlogen omdat er geen propeller voor was.
    Groeten,
    Peter

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •