Pagina 10 van 46 EersteEerste ... 8 9 10 11 12 20 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 459

Discussie: Foto's naoorlogse MLD die ook nog thuis lagen

  1. #91
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Hieronder een rijtje Fireflies IV van de MLD. Hoe deze foto in mijn bezit is gekomen weet ik niet. Het is denkelijk en privékiekje die ik van iemand gekregen heb. Jammer genoeg niet erg scherp. Zo te zien is zij genomen op Nieuw Guinea of een andere tropische plek, want de 'hulp'troepen lopen in hun blote bast.



    Waarschijnlijk is dit 'n topic voor Tracker.

    JanJr

  2. #92

    Standaard Foto's naoorlogse MLD die ook nog thuis lagen

    JJ, ik ken hem.

    De achterste machine heeft nog een zwarte spinner, en loopt achter in het aanbrengen van het nieuwe verf schema, met ook de B van Biak op het kielvlak, zoals de andere drie al hebben.




    Tracker.

  3. #93

    Standaard fireflies

    goeden morgen,
    deze foto brengt dierbare herinneringen aan de tijd van onbezorgd door het tropenluchtruim dartelen van fireflies boven biak en omgeving. van naar 12000ft klimmen om een koude neus te halen en dan , op weg naar huis, ergens boven de padaido0archipel, een klein beetje te stunten met het beoefenen van een derry-turn, en tenslotte lager dan laag over woendi en oerif te strietsen, op weg naar het boeroekoe circuit. tower this is one zero request low pass over runway two seven, one zero tower, what reason over ; one zero: no reason over; this is tower, approved out.
    those were the days ! peter

  4. #94

    Standaard

    Goedemorgen Peter.

    Is dát wat je deed op 9 juni 1961, met de 011 i.p.v. de nul tien?

    Alles in 's lands belang?

    Grt,

  5. #95

    Standaard fireflies

    inderdaad, achterin bij de heer jan toorenaar.
    maar op 22 juni deden we verstoppertje: zoek me dan, als je kan. een vliegtuig start en vliegt met onbekende bestemming weg, en tracht zich zo lang mogelijk voor de 10 min. later startende zoeker, ergens in het luchtruim tussen biak en japen ongezien op te houden. de zoeker maakt , zodra de eerste kist "visual " is, een model vijandsmelding, met positie en al.daarna joinen en gezamelijk, liefst in formatie, naar huis zoals ik zei: those were the days.

  6. #96
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.306

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Ik ben niet op de hoogte van de ins en outs van de MLD en zou graag weten waar jouw opmerking over de 9e juni 1961 met de 011 op slaat.

    Groet,
    Ruud.

  7. #97

    Standaard Foto's naoorlogse MLD die ook nog thuis lagen

    Ik zal het uitleggen Ruud.

    Peter had in #93 gereageerd op een foto van Fireflies met het beschrijven van een paar frivoliteiten uit jonge jaren.

    Jozef Luns en nog slechts een paar andere lieden geloofden in het behoud van Nieuw Guinea in 1961.
    De MLD was een van de uitvoerende machten om dat te bewerkstelligen.

    Peter vloog als Waarnemer in Sq 7, Jan als Vlieger.
    Ik scan de logboeken van Jan en kwam Peters naam tegen op o.a. 9 juni '61.
    Ze deden 6 RP, rockets, 20mm, mitrailleur, en iets dat ik niet kon ontcijferen.
    Ik wilde Peter via deze omweg uitnodigen zijn logboeken van zolder te halen en zijn nieuwsgierigheid te bevredigen.
    En zie: dat is gelukt!

    Dus Peter, de vraag is wat jij in je logboek voor opdracht hebt genoteerd op 9 juni '61?
    My best guess is dat er iets staat als 'scheerb. ops'.
    Maar scheerbommen plaagden toch alleen de Möhnedam?

    Ruud, ik had Peter ook een pb'tje kunnen sturen, maar dan is de sjeu er zo af...
    Nieuw Guinea is nog niet voorbij; ik heb nog heel wat toonbaars liggen.
    En mogelijk is er meer.

    Peter, ik stuur je toch maar een mail..

    Jaap.




  8. #98

    Standaard fireflies

    in mijn logboek staat voor 09 jun 62: "weapon tr. + spec "
    dat betekent: schieten met alles wat vuren kan, en dan ook nog iets afgooien. oeriv was een onbewoond eilandje, ten zuid-oosten van biak, aan de rand van de padaido-archipel. hier was de grote atol waar mc. arthur een landingsvloot verzamelde voor de aanval op de filipijnen, [en daarna japan]
    vanwege de onbewoondheid werd dit kleine eiland als schietschijf gebruikt voor lucht-grond aanvallen. er was een primitief onderkomen waar de aanslagwaarnemers, de verbindelaren en hun verzorgers huisden, gekleed in bk, koppel en speer. ze waren steeds weer blij met de komst van bezoekende vliegtuigen; dat betekende post en aandacht. een detachering van twee weken op een eiland met alleen vier andere marine maten is soms wel wat veel van het goede.
    hier waren ook de honderden eilandjes waarvan de legendarische harry moekardanoe zei dat je , die kon gebruiken om het voor een jou achtervolgende kist met een snelheidsoverschot, erg moeilijk te maken om jou in zijn vizier te krijgen indien je steil om dat eiland heen draaide.

  9. #99
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.306

    Standaard

    Hallo petervarenhorst.

    Is de datum in het bericht een typo, nl. 1962? Tracker geeft 1961.

    Groet,
    Ruud.

  10. #100

    Standaard

    ja, geheel correct: het was 1961. in '62 vlogen de fireflies niet meer. wij bij vsq 321 hadden het toen erg druk met patrouilles; kampongverkenningen; luchtsteun en andere, op de meer dan dreigende indonesiers gerichte activiteiten .van de ene dag op de andere was het leven, van een aangenaam, ontspannen bezigheid, veranderd in bittere ernst.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •