Pagina 21 van 46 EersteEerste ... 11 19 20 21 22 23 31 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 201 t/m 210 van 458

Discussie: Foto's naoorlogse MLD die ook nog thuis lagen

  1. #201
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob B Bekijk bericht
    Hallo Gijs,
    Het enige verschilpunt met de oorspronkelijke kleuren is het nieuwe schema op de staartrotor.. Deze is hier zwart/wit, er is trouwens ook nog rood/wit geweest. Maar de toestellen die naar Indonesië zijn gegaan
    hadden ook de zwart/wit uitvoering. Verder zie ik geen afwijkende dingen aan dit toestel. Ben benieuwd wat ik gemist heb.

    Groeten, Rob B
    Het verschil zit niet in het toegepaste verfschema en of het zwart/wit zijn.

    Een kleine tip vergelijk de foto met die van #149 van deze draad. Hier wordt een foto gegeven van de Wasp in zijn normale MLD uitvoering.

    Hartelijke groet
    Gijs

  2. #202

    Standaard

    Deze heeft een soort brancards aan de zijkant?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #203

    Standaard

    Het ditching gear (de brancards van Mathieu) behoort tot de standaard uitrusting van de Wasp's. Vandaar dat ik ze niet als bijzonder kenmerk.
    In mijn fotoverzameling van de Wasp zijn alleen de toestellen bij overdracht in Engeland niet hiermee uitgerust.
    Rob B

  4. #204
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Deze heeft een soort brancards aan de zijkant?
    Beste Mathieu;

    Ik denk dat wat jij aanziet voor kleine brancards de houders voor de opblaasbare drijvers zijn ( per abuis heb ik verwezen naar #149 waarop deze houders niet opstaan ) maar de normale uitvoering van de MLD Wasp was altijd met opblaasbare drijvers ( dus niet het verschil wat ik bedoelde )

    nog een kleine tip ter opheldering Kijk naar de motor

    Hartelijke groet
    Gijs

  5. #205
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht

    nog een kleine tip ter opheldering Kijk naar de motor

    Naam: wasp helikopter 239.jpg
Bekeken: 918
Grootte: 18,6 KB
    Motor van de Wasp 239


    Naam: westland wasp 236.jpg
Bekeken: 835
Grootte: 17,6 KB
    Motor van de Wasp 236

    Ik kreeg geen verdere reactie dus moet ik aannemen dat het verschil nog niet ontdekt werd.

    Ik neem aan dat het verschil nu duidelijk is te zien

    Over het verschil nog meer in een volgende draad

    Hartelijke groet Gijs

  6. #206

    Standaard

    Hallo Gijs,
    Die brede kachelpijp was mij wel opgevallen, maar leek mij niets bijzonders voor specifiek de 236.
    Diezelfde uitlaat (zilverkleurig) heb ik ook op de 235, 238, 240, 243 en 244. Een variant in zwart, met zo te zien een iets kortere pijp,
    vind ik bij de 237, 238, 239, 242, 244 en 247. De technische achtergrond van deze modificaties ken ik niet.
    Groeten, Rob B

  7. #207
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: wasp indonesie.jpg
Bekeken: 793
Grootte: 76,5 KB

    Beste Rob

    Bij mijn vraagstelling betreffende de forse uitlaatpijp van de Wasp ben ik inderdaad niet helemaal volledig en juist geweest, bij mijn vraag was ik er van uitgegaan dat deze motor slecht incidenteel werd toegepast.
    Dat de betreffende motor ook op andere toestellen werd toegepast is gedeeltelijk te verklaren omdat deze motor ,uitgerust als Quick Engine Change Unit, wel erg gemakkelijk gewisseld kon worden, maar gezien het aantal afbeeldingen waarop de Wasp met forse uitlaat te zien is maakt het onwaarschijnlijk dat de motor van de Wasp 236 uniek is.
    Maar deze modificatie was zeker niet structureel getuige de foto van de Indonesische Wasp zoals hierboven afgebeeld.

    De Wasp 236 was wel de eerste Nederlandse Wasp welke met deze motor werd uitgerust en wel in 1971, waarbij er enige verwarring was of deze wel was toegelaten om gebruikt te worden voor toepassing binnen de MLD.
    Bureau VLITECH gaf toen het verlossende woord "geen bezwaar"

    Wat de prestaties van deze motor betreft waren er ook geen waarneembare verschillen,maar de motor gaf wel een merkbaar indringender geluid.

    Kort na de montage van deze motor bleek er echter ,voor de monteurs, een voordeel daar de Free Turbine beter visueel toegankelijk was waardoor bepaalde inspectie's aan deze turbine met groter nauwkeurigheid uitgevoerd konden worden.

    Daarover later meer

    Hartelijke groet

    Gijs

  8. #208
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Op deze foto is duidelijk te zien hoe de wielen van de Wasp stonden indien er geopereerd werd in de zogenaamde "Boord Configuratie".
    Ik had hier in #134 van Koning Winter "al aan gerefereerd maar vond dit voor deze draad ( ondanks de gedragen dikke overkleding het waren hier zeker geen tropische omstandigheden ) een beetje Off Topic.

    Naam: helikopter wasp Evertsen.jpg
Bekeken: 846
Grootte: 145,8 KB

    Ook is op deze foto duidelijk te zien hoe de Wasp aan het vliegdek geketend was indien hij Stand By aan dek stond.

    De Swivel ( midden onder het toestel ) maakte het mogelijk dat de helikopter 90 graden naar stuurboord en 90 graden naar bakboord kon draaien zodat bijna altijd tegenwinds gestart kon worden ( 180 graden was ook wel mogelijk maar dan kwam de tailrotor wel erg dicht bij de hangaar.
    De Swivel was enerzijds bevestigd aan dek en anderzijds aan de Cargohook en kon door de vlieger eenvoudig gereleasd worden.

    De op de foto gebruikte spanbanden zijn in dit geval enig zins overbodig daar de Wasp met gebruik van de Swivel echt wel stevig aan dek stond

  9. #209
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Op deze foto is duidelijk te zien hoe de wielen van de Wasp stonden indien er geopereerd werd in de zogenaamde "Boord Configuratie".
    Ik had hier in #134 van Koning Winter "al aan gerefereerd maar vond dit voor deze draad ( ondanks de gedragen dikke overkleding ) een beetje Off Topic.

    Naam: helikopter wasp Evertsen.jpg
Bekeken: 846
Grootte: 145,8 KB

    Ook is op deze foto duidelijk te zien hoe de Wasp aan het vliegdek geketend was indien hij Stand By aan dek stond.

    De Swivel ( midden onder het toestel ) maakte het mogelijk dat de helikopter 90 graden naar stuurboord en 90 graden naar bakboord kon draaien zodat bijna altijd tegenwinds gestart kon worden ( 180 graden was ook wel mogelijk maar dan kwam de tailrotor wel erg dicht bij de hangaar.
    De Swivel was enerzijds bevestigd aan dek en anderzijds aan de Cargohook en kon door de vlieger eenvoudig gereleasd worden.

    De op de foto gebruikte spanbanden zijn in dit geval enig zins overbodig daar de Wasp met gebruik van de Swivel echt wel stevig aan dek stond

  10. #210
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Over landen en starten op (vliegdek)schepen gesproken ik dacht dat die boten altijd tegen de wind in gedraaid werden om de vliegtuigen zo snel mogelijk draagkracht te geven. Dat zal denkelijk ook wel voor helicopters gelden.
    Is dat nog steeds zo? Het moderne geweld van motoren en techniek zouden misschien zoveel energie kunnen opleveren dat een beetje extra wind er niet meer toe doet.
    Tussen haakjes, heren taalkundigen, ik verdom het helicopter met een 'k' te schrijven omdat een of ander groen boekje dat voorschrijft. Jan

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •