Pagina 4 van 46 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 14 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 451

Discussie: Foto's naoorlogse MLD die ook nog thuis lagen

  1. #31

    Standaard Foto's naoorlogse MLD die ook nog thuis lagen

    Ik heb twee foto's van Tracker 151, toen deze nog zijn MLD werkkleding droeg.

    Ik vond het maar helemaal niets als ik hem op Schiphol in -ik dacht hangar 10- zag staan in zijn KLM pak, en later bij het Aviodrome.
    Prima hoor, KLM was toen mijn werkgever, maar dat blauw op de 151...hopeloos.
    Het MLD-hart won het dan met glans...

    Goed, 151 aan boord van de Doorman.
    Het is juni '65. Dat is vast te stellen door het feit dat Ltz Toorenaar een snor draagt, en zijn Waarnemer, Ltz Mensing, niet.
    Ik had er toen óók een, we hadden een 'snorrending'.
    Hoe dat precies zat is te lezen op de Doormansite via onderstaande link.

    Bemanning index

    Veel kijkplezier daar overigens.



    De volgende foto toont dezelfde bemanning voor of na die reis, want van een snor is geen sprake.
    Genomen op het MVKV op een druilerige dag.
    De foto heeft wat in de verdrukking gezeten; de vouwen laat ik ongemoeid.

    Boven de ECM dome steekt iets uit. Iets dat onder de vleugel hangt, en nu mee is opgeklapt.
    Ik moest echt zoeken om er achter te komen dat het eenvoudig het zoeklicht is, en niet iets dat ik me niet meer herinner...
    Er zijn kennelijk niet veel andere foto's met de ECM dome en het zoeklicht bijna in elkaars verlengde.




    Tracker.

  2. #32
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Nu even wat anders. Catalina's. De volgende zijn 2 foto's die ik gevonden heb in een album van mijn overleden broer Peter. Die heeft bij de KM in Nieuw Guinea gediend en was in staat om deze kiekjes te nemen. De kwaliteit laat misschien te wensen over, maar ze zij origineel. Ze zijn omstreeks 1958 genomen. De bovenste foto toont Catalina 16-222 van de MLD, dat op dat moment nog operationeel was. De andere is een monument bij Biak dat kort daarop werd gescrapt. Jan
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 14 december 2017 om 10:32

  3. #33

    Standaard Foto's naoorlogse MLD die ook nog thuis lagen

    Mooi Jan!
    De 217 was poortwachter op Biak.

    De 222 is bijzonder, want daar ga ik nog een verhaal over plaatsen.
    Ik vermoed trouwens dat hij daar al niet meer operationeel is.

    Kun je iets meer vertellen over wat je broer deed in Biak, welk squadron, dienstvak, rang, enz?

    Zit er meer in dat album is natuurlijk de laatste vraag aan je...

    Tracker

  4. #34
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Ik moet je teleurstellen Tracker, want mijn broer Peter zat niet bij MLD maar bij de Marine. Hij was eerst sergeant geweest bij het reguliere leger en heeft daarna een paar jaar bijgetekend bij de KM. Uit zijn verhaal begreep ik dat hij daar zat om de Indonesische berichten af te luisteren en eventueel te ontcijferen. Allemaal hush-hush. Het geinige was dat hij er erg jong uitzag, maar sergeant bij de Marine was, waar je die rang meestal pas kreeg als je al jaren in dienst was, met het gevolg dat hij nogal als een 'jonkie' werd aangezien. Er zat meer in zijn albums en zijn weduwe heeft alle vliegtuigfoto's er voor mij uitgeknipt uitgeknipt, o.a. foto's van de Firefly, die zijn verdwenen omdat mijn familie die ingepikt (denk ik) Eén heb ik gevonden en die zal ik zo spoedig mogelijk opsturen. Volgens mijn schoonzus stond er niets bijgeschreven. Jan

  5. #35

    Standaard

    Bedankt voor het reageren Jan.
    Ik wacht geduldig af.

  6. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Ik heb twee foto's van Tracker 151, toen deze nog zijn MLD werkkleding droeg.




    Tracker.
    Beste Tracker,

    Dit is een kwalitatief zeer mooie foto. Is dit een foto die je zelf genomen hebt of is deze genomen door de scheepsfotograaf (ik neem dat die er was op zo'n groot schip).
    Overigens bedankt voor het plaatsen.

    Mvg, Boris

  7. #37

    Standaard

    Deze is met het toestel van Toorenaar gemaakt.
    Je moest dat plannen omdat de camera handmatig moest worden ingesteld.
    Niet iedere voorbijganger op weg naar zijn vliegtuig achter op het dek was daartoe in staat.
    Diafragma en sluitertijd vormden de belichting; je begon met een belichtingsmeter, maar na een paar maanden kon dat ook goed uit de losse pols.
    Scherpstellen in een open zoeker vroeg om goede ogen, meer was er niet.

    Belichting was al door Toor ingesteld, de rest was voor de 'voorbijganger'.
    De boordfotograaf was er alleen voor het grote werk, veel mannen, en voor bijzondere gelegenheden.

  8. #38

    Standaard Foto's naoorlogse MLD die ook nog thuis lagen

    Een mooie Seafury.
    Lelijke bestaan eigenlijk niet...

    Ze staan een beetje half in het gras, maar zijn kennelijk nog in gebruik want het cockpitdak is open, en de uitstapsteun is neergelaten.

    De naam onder de cockpit is helaas niet te ontcijferen.




    Tracker.

  9. #39
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Catalina en Firefly MLD

    Hieronder de beloofde foto van de Fireflies (of is het Firefly's ?) in vlucht genomen door Peter Prinz eind vijftiger jaren boven Nieuw Guinea. Het was 'n escadrille van 5 toestellen en hij zat in het middelste, dus hij kon niet meer dan 2 vliegtuigen tegelijk opnemen. De foto was van redelijke kwaliteit, maar afgedrukt op 'n soort kristal papier dat slecht te scannen is. Je ziet allemaal spikkeltjes.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 14 december 2017 om 10:34

  10. #40

    Standaard

    De gefotografeerde 88 is een Canadees buitenbeentje, mooi!

    Ik weet niet wat je scanner mogelijkheden zijn, maar een hogere resolutie dan de standaard 200, bv 3- of 600, helpt om er met een foto bewerkingsprogramma wat mooiers van te maken.
    Verder is er vaak een selectie mogelijkheid om krassen e.d. te verminderen, en 'effenen' om rasters in gescand drukwerk te verminderen.
    Beide toepassingen verminderen de 'spikkels' misschien.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •