Pagina 8 van 67 EersteEerste ... 6 7 8 9 10 18 58 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 663

Discussie: Foto's naoorlogse LSK/KLu die ook nog thuis lagen

  1. #71
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Hans.

    Zelf ben ik 1 april (jawel) 1962 opgekomen in de Krayenhoffkazerne te Nijmegen.
    Na 3 maande basisopleiding 18 maanden op Soesterberg doorgebracht (meestal onder de grond).
    Diensttijd 21 maanden, 3 maanden verlenging voorkomen door geen korporaal te willen worden.
    Burgerbaas als dienstplichtige, hoewel organiek Squadron 325, was niet iedereen gegeven.
    Was al soldaat 1e klas voordat het mocht, wist mijn baas niet. Niemand had het in de gaten bij 325.
    Daardoor geen wachtdiensten lopen. Al snel uitwonend militair.
    Elke dag op en neer tussen Amsterdam en Soesterberg, werkend in vol continu ploegendienst in 10 dagen rooster.

    Mvg,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 27 januari 2015 om 15:54

  2. #72
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Mooi verhaal Ruud, maar je was daar "ondergronds"? of "onder de grond"?
    Hoe heb dat allemaal geflikt, burgerbaas als dienstplichtige?
    Was toen natuurlijk zeer dienstgeheim.

    Groet,
    Hans

  3. #73
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Hans.

    Ik zat ondergronds/onder de grond in een bunker die nog door de Duitsers was aangelegd, je kon vaag nog "Rauchen verboten" lezen.
    Daar zat de telefooncentrale/decodeerafdeling.
    Omdat de luchtmacht geen eigen verbindingsdienst had werd dat uitgevoerd door burgers (in dienst van defensie) en een paar landmachtmilitairen.
    Daar was ik dus toegevoegd als KLu-er, organiek behorend bij Squadron 325. Voor het onderhoud liepen daar een paar PTT-ers, ook burgers dus.
    Van de 18 maanden op Soesterberg ben ik zo'n 14 maanden uitwonend militair geweest en sliep dus lekker thuis in Amsterdam
    i.p.v. in het Walaardt Sacre kamp te Huis ter Heide. Voor de huidige generatie..., wij sliepen in die tijd nog op strozakken en droegen uniformen
    die volgens mij nog uit de 2e wereldoorlog stamden, dik materiaal. De overjas werd hartstikke zwaar tijdens regen. Het gladde uniform kwam pas later.
    Kon door het 10-daagse vol continue ploegendienstrooster bij mijn burgerbaas in Amsterdam aardig wat uren maken
    en was dit voor mij een gouden tijd. Voor de avonddienst nog een paar uurtjes en na 10 dagen een aantal dagen vrij en dan hele dagen bijverdienen.
    Tijdens de dagdienst genoot ik altijd van het theater op station Den Dolder wanneer daar de bus stond te wachten op de beroepsmilitairen.
    De lagere rangen schoven steeds verder naar achteren als er een hogere rang de bus binnenkwam. De stoel naast de chauffeur was voor de hoogste rang.
    Tijdens de andere diensten gebruikte ik de fiets die ik op station Den Dolder had staan. Dan moest ik wel vaak via Camp Nieuw Amsterdam bij de Amerikanen
    naar binnen en dan de startbaan oversteken om bij de bunker te komen omdat een achterafpoortje bij Den Dolder dan gesloten was. Die was niet 24 uur per dag open.
    De nachtdienst stelde niet veel voor, twee man aanwezig. Er werd om en om geslapen (verboden!) en kon ik vaak vroeger weg waardoor ik regelmatig
    zelfs na zo'n nachtdienst rechtstreeks doorging naar mijn burgerbaas om een paar extra uurtjes te pakken.

    Mvg, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 28 januari 2015 om 12:01

  4. #74

    Standaard

    Mooi verhaal Ruud! Was dit bunker 44 onder het cafetaria cq tegen het platform aan?

    Groet,
    Huub

  5. #75
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Huub.

    Nee, het was niet bunker 44. Daar stond de "kantine-bunker" (ik meen te herinneren dat die zo genoemd werd) bovenop. Het was een kleinere bunker.
    Het nummer weet ik niet meer, staat nog wel ergens in een bestand dat ik heb gedownload maar nu even niet kan vinden.
    Zowel bunker 44 als "Mijn" bunker schijnen er nog steeds te staan (beide door de duitsers gebouwd). Het was degene die in 1952 werd verbouwd. Hij lag onder een aarden heuveltje.
    Aan de zijkant lag een ruimte met daaraan twee hangars. De eerste twee, gerekend vanaf de kantine-bunker.
    Er voor lag een pleintje met aan de andere zijde een houten gebouwtje. Daar stapte je overdag op voor transport naar het Walaardt Sacrekamp en station Den Dolder.
    Ook de bus aan het einde van de dagdienst naar Den Dolder begon daar zijn rit.
    Wat ik niet wist is het feit dat bunker 44 en "mijn" bunker onderaards met elkaar verbonden waren, dat was toch een aardige afstand.
    Als ik in mijn geheugen wroet denk ik toch wel zeker een 40 meter, misschien nog iets meer.
    Hij leek erg op die van de bijgevoegde foto, het zou me niet verwonderen als dit de bunker was. Je ging naar beneden en dan 90 graden naar rechts naar de diverse ruimtes.
    Er waren enige stalen deuren voor bescherming/beveiliging. Bij de nachtdiensten sloten we de eerste, onder aan de trap.



    Mvg, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 28 januari 2015 om 19:24

  6. #76
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 34.
    'K-4030'. Northrop F-5B, circa 1976. 315 Sqn.



    Ruud.

  7. #77
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 35.
    'J-251'. F-16A Fighting Falcon. 322 Sqn KLu.



    Ruud.

  8. #78
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 36.
    "5". Meteor 8.
    Weet iemand iets te vertellen over dit toestel dat alleen een (wat frivool) cijfer 5 op de romp lijkt te hebben.



    Ruud.

  9. #79
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 37.
    "I-10". Meteor 7.
    Geen geweldige foto (korrelig) maar wel interessant omdat de "I-10" hier boven een vliegveld vliegt. 18 is te lezen aan het begin van een baan waarop ook nog twee toestellen te zien zijn.



    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 15 maart 2015 om 10:44

  10. #80

    Standaard

    Dat lijkt Twente wel.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •