Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29

Discussie: Vragenfoto circa 1935

  1. #1

    Standaard Vragenfoto circa 1935

    Mijne heren,

    Via Marktplaats kocht ik een mij onbekende foto uit midden jaren dertig. De foto is indertijd verspreid door de NV Handelsmaatschappij AAMIJ en toont het inwendige van een vliegtuigromp in metaalbouw. Maar veel verder kom ik niet. Hieronder zal ik een link naar de foto plaatsen:
    http://www.luchtschroef.nl/Vragenfoto%20AAMIJ.jpg

    Ik zie links op de foto een hydraulisch bedieningspaneel met enkele leesbare tekstplaatjes:
    Temperature d´huile
    (...)
    (...)
    Pousser Froid (...)
    Robinet d´Incendie
    Tirer pour Fermer

    Onderin in het midden zie ik iets wat een brandblusser zou kunnen zijn:
    Dieser (...) Niemals ... bis 35
    MINIMAX TETRA
    Sonder Löscher

    Onderin rechts elektrische schakelaars en boven een viertal kranen:
    BOSCH Moteur avant, Ba bord, Moteur arriere, Tri bord
    BOSCH Magneto depart, Coupé, Magneto de demarreur, Coupé

    Een moeilijke puzzel want ik ben er niet uit gekomen. Dus ik hoop dat iemand mij kan helpen aan het vliegtuigtype dat op de foto staat.

    Alvast mijn dank!

    Gerben Tornij

  2. #2
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Lijkt mijn het inwendige van een vliegboot.

  3. #3

    Standaard

    Bij de onderste 4 meters staat "Pressure d'essence", brandstofdruk dus. Bij de grote knoppen staat "Jalousie du radiateur", waarmee je dus de kleppen voor/achter de radiator kunt sluiten bij koud weer. 4 Vloeistof gekoelde motoren dus.
    Er zijn maar twee brandblus-kleppen, dus twee motoren per motorgondel. De magneto schakelaar bevestigd dat, twee standen voor "avant" (voor), verdeeld in "Ba'bord" (bakboord), en "Tribord" (stuurboord), en hetzelfde voor "Arriere" (achter).
    Louis, vertel eens waarom je denkt dat het een vliegboot is? Maar als je gelijk hebt, zou het deze jongen kunnen zijn: http://www.seawings.co.uk/images/Lat...00/Plans/2.jpg

    Max.
    Laatst gewijzigd door max z; 14 september 2014 om 19:43

  4. #4
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    machtig mooi kan ook een dirigible zijn want zit vol met verstevigingen en vreemd als het frans was waren de magneten zeker niet van Bosch .
    Frankrijk importeerde nooit het was meest Ducellier en zeker geen duitse brandblusser.
    Magneto marelli uit italie wel .Kortom een leuke puzzle .Het ding heeft wel vediepingen .
    Allez ik weet het niet

  5. #5
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Het "dak" van deze ruimte lijkt me de bovenkant van een vleugel, - dus deze ruimte zou zich tussen de motoren kunnen bevinden, je kijkt nu de ligger van de vleugel in.

    Op die brandblusser staat trouwens iets over "Niemals", volgens mij staat daar onder iets over niet te gebruiken onder een bepaalde temperatuur (-33 graden C?), is geen THT lijkt me.
    Laatst gewijzigd door g-1reaper; 15 september 2014 om 09:10

  6. #6
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Gezien het commentaar van o.a. willem farman. Zou het een Dornier Do X-ruimte kunnen zijn?
    Waarom? Dornier mocht in Duitsland niet iets van die grootte fabriceren vanwege het Versailles-verdrag
    en bouwde toen de Do X in het Zwitserse Altenrhein.
    Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom er Duitse en Franse meters te zien zijn.
    Ik weet dat het een slag in de lucht is...

    Ruud.

  7. #7
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    De gedachte van Max vind ik zo gek niet.

    4 motorig, verdeeld in 2 gondels, denk ik ook.
    Bakboord en stuurboord doet aan Marine, daarmee ook aan een vliegboot denken.

    Misschien toestel door de Fransen gebouwd en door Duitsland als "beute" gebruikt.
    Gedeelte van de Duitse tekst op blusser is handgeschreven, dus denk ik aangebracht door laatste gebruiker.

    Ben benieuwd of hier een sluitend antwoord op komt.
    Wel interessant.

    Groeten, Stef

  8. #8
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    De opschriften "arriere" en "avant" doet vermoeden dat dit inderdaad gaat om een constructie met duw en trekmotor. Toch zie ik maar twee sets meters, zou het wellicht om een tweemotorig ipv. viermotorig toestel?

  9. #9

    Standaard

    Ik begin nu ook te twijfelen aan 4 motoren. De teksten bij de meters in het linker paneel verschillen. Er staat behalve "Pression d'essence" ook "Pression d'huile" (ik miste 'm al), en ik denk nu ook dat het 2 motoren zijn, 1 duw en 1 trek. En het bakboord/stuurboord slaat waarschijnlijk op de positie van de magneto's.

    Max.
    Laatst gewijzigd door max z; 17 september 2014 om 17:37

  10. #10

    Standaard

    Is het geen Dornier 26?
    1) twee motoren per gondel
    2) duw- en trekschroef
    3) Duits, en voorzien van vier motoren (en Marine)
    Laatst gewijzigd door LVA-40; 17 september 2014 om 21:20

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •