Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 29 van 29

Discussie: Vragenfoto circa 1935

  1. #21

    Standaard

    Wat zijn die draaischijven rechtsboven eigenlijk? Een radio of zo?

  2. #22
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Vergeten we niet allemaal dat het een foto betreft uit circa 1935 van een handelsfirma die probeert vliegtuigen te verkopen. De foto zal waarschijnlijk van het prototype zijn en dat dan niet alle opschriften correct zijn zal hun destijds een ..... zijn

  3. #23

    Standaard

    Mijne heren,

    GOED kijken: er staat niet "bis 35" (dus jaartal), maar "bis -35C" (dus de temperatuur van de inhoud van de brandblusser). Het gaat dus niet (heb ik de indruk) over een kist uit 1935, maar om een Franse kist uit de late jaren '30. Er waren veel Franse vliegboten met vier motoren in tandem, maar niet heel veel typen met vloeistof gekoelde motoren. Er zijn ook best wat civiele vliegboten door Air France gebruikt met deze specs. Dat zou dus ook nog kunnen

  4. #24

    Standaard

    Pim, ik denk dat je het best eens goed zou kunnen hebben. Ook het luikje om een "sterretje te schieten" kun je zien zitten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    De magneet schakelaar is niet echt "de" magneetschakelaar maar een verdeel schakelaar van de startmagneet ( met draaihendeltje ). De echte magneet schakelaar zal zich bevinden bij de piloten of de bwk
    Kun je eens uitleggen hoe zo'n startmagneet gebruikt werd? Ik had me ook al af zitten vragen waar met name de meest rechtse schakelaar voor gebruikt werd. Ik zie 4 standen, 2x "Coupé" (uitgeschakeld, de magneto of de motor), 1x "Magnéto du démarreur" (startmotor) en 1x "Magnéto de départ" (vertrek, start).

    De linkse schakelaar zal inderdaad een keuzeschakelaar zijn voor 2 magneto's elk van 2 motoren (voor en achter), maar zijn dat dan de gewone ontstekingsmagneto's of speciale extra exemplaren?

    Het apparaat met de slinger zou inderdaad een hoogspanningsgenerator kunnen zijn. Waar de 4 draaikraantjes voor zijn is me ook niet duidelijk.

  5. #25

    Standaard

    Pim, die kraantjes lijken mij om de brandstof toevoer af te sluiten. In de derde post vroeg Max aan Louis waarom hij aan een vliegboot dacht. De 4 kraantjes, de plafonnière en de patrijspoort (luikje voor sterretje te schieten...) deden mij ook aan scheepvaart denken. Mogelijk moet er gedacht worden aan een scheepswerf die vliegboten is gaan bouwen. Maar ik ben niet thuis in Franse vliegtuigbouwers dus waar dit toe leid weet ik niet.
    groeten Rik

  6. #26
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door max z Bekijk bericht
    Bij de grote knoppen staat "Jalousie du radiateur", waarmee je dus de kleppen voor/achter de radiator kunt sluiten bij koud weer. 4 Vloeistof gekoelde motoren dus.
    Niet helemaal een Radiateur d'huile = oliekoeler bestaat ook en omdat er alleen olietemperatuur aangeven wordt zou het ook een oliekoeler met kleppen "jalousie" kunnen zijn

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door max z Bekijk bericht
    Kun je eens uitleggen hoe zo'n startmagneet gebruikt werd?
    Op 1 van de 2 magneten op de motor zit een aparte aanvoer voor hoogspanning. Deze hoogspanning wordt opgewekt door de startmagneet door er aan te draaien, deze spanning gaat dan naar de rotor van de verdelerkap naar een aparte "vinger" die de juiste bougie ontsteekt na het bovenste dode punt ( hierdoor geen terugslag mogelijk). Motor moet eerst doorgehaald worden om een mengsel aan te zuigen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door max z Bekijk bericht
    Ik had me ook al af zitten vragen waar met name de meest rechtse schakelaar voor gebruikt werd. Ik zie 4 standen, 2x "Coupé" (uitgeschakeld, de magneto of de motor), 1x "Magnéto du démarreur" (startmotor) en 1x "Magnéto de départ" (vertrek, start).
    Waarschijnlijk is dit om het ontstekingstijdstip te regelen. In die tijd werd de ontsteking niet altijd bijgesteld aan de hand van het toerental er waren ook systemen met een vroege ( départ ) of een minder vroege ( démarreur ) ontsteking

    Interessant is te zien dat op beide schakelaars 2 verschillende kleuren stippen zitten

    Omdat het toch waarschijnlijk om een grote vliegboot gaat denk ikdat de motoren pneumatisch doorgehaald werden en vandaar de vier (lucht) kraantjes onder de schakelaars

  7. #27

    Standaard

    Hé Pim, bedankt voor je antwoord. Ik heb zelf ook wat onderzoek gepleegd op het internet, en ik kwam in grote lijnen tot dezelfde conclusies. Alleen je tweede antwoord lijkt mij niet helemaal juist, wat jij beschrijft werd voor zover ik begrijp op motoren uit de 1e wereldoorlog gebruikt. Volgens de beschrijving werd de motor doorgehaald, in de juiste stand gebracht, en door de "vonkenregen" die ontstond door aan de slinger te draaien zelfstandig (!) in beweging gebracht.
    Later werden de magneto's voorzien van een tweede onderbreker die met een schakelaar parallel aan de normale onderbreker geschakeld kon worden. Deze onderbreker opende op een later tijdstip, zodat er geen kans op terugslag was (zoals jij ook noemt). Omdat bij een startende motor het toerental onvoldoende was om een goede vonk te trekken, werd met de slingergenerator een serie sterke vonken gegenereerd. Bij dit alles moest de tweede magneto kortgesloten worden om niet alsnog een terugslag te krijgen.
    het zou dus goed kunnen dat de linker schakelaar bovengenoemde functies vervuld, en de rechter schakelaar zorgt dan voor het al dan niet inschakelen van de "late" onderbreker. Waar dan de 2 standen "Coupé" voor dienen kan ik niet helemaal verklaren, misschien kon je daarmee de magneto waarmee gestart werd helemaal kortsluiten om in de eerste fase van het tornen met lucht geen ongewenste ontsteking te krijgen.

    Ik was ook al tot de conclusie gekomen dat de motoren pneumatisch gestart werden, gezien het ontbreken van een startschakelaar. De tank die op de foto te zien is is dan waarschijnlijk de luchtaccumulator.

    Maar het brengt ons allemaal niet verder met wat voor toestel het is.........

    Max.
    Laatst gewijzigd door max z; 21 september 2014 om 22:28

  8. #28
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    de anlass magneet van bosch werd als volgt gebruikt
    magneet op start zetten ,slingerdraaien en starterknop in drukken en als er geen startmotor op zat moest iemand de prop draaien (slinger buiten met vliegwiel starter)
    Als het liep dan overzetten op depart .Ik geloof nog steeds dat het een zeppelin is

  9. #29
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Ik denk toch een 4 motorige kist.
    De magneet schakelaar is niet echt "de" magneetschakelaar maar een verdeel schakelaar van de startmagneet ( met draaihendeltje ). De echte magneet schakelaar zal zich bevinden bij de piloten of de bwk.

    Alle instrumenten zijn eigenlijk nodig om te starten inclusief het inspuit pompje op het linker paneel. Nu denk ik dat dit paneel ook nog aan de andere kant zit. Als dit inderdaad de vleugel is dan moet de vleugel vast zitten aan de romp anders zou de bwk ingeval van een uitvallende motor naar buiten moeten klimmen naar de vleugel.

    Ik denk aan dit type :Lioré et Olivier LeO H-47










    Afkomstig uit BlueprintBox.com - Free Plans and Blueprints
    Ja maar een vlieger heeft niets met motors te maken in die dagen daar was een bwk voor .En de anlass magneet werd gebruikt door eerst de magneet schakelaar op start te zetten en daarna te slingeren en simultaan de startknop in te drukken of buiten iemand aan de vliegwielstarter te laten cranken .als het liep dan omzetten naar Depart of Start
    Ik weet zeker dat het Duitse Bosch schakelmateriaal speciaal voor dit of deze ... gemaakt zijn .Anders waren de teksten zeker Duits .
    Je had ook American Bosch maar heb ik nooit mee gewerkt .
    Als het puur Frans was waren dat soort schakelaars van Paris Rhone of Ducellier de 2 topmerken van toen .Ik denk dat het een zeppelin is en wat de brandblusser betreft daar snap ik niets van je kunt er net je pijp mee blussen ,
    Welte rusten !

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •