Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Glenn Martin TA en TT

  1. #1

    Standaard Glenn Martin TA en TT

    In Indie werd de Glenn Martin TA en TT gebruikt.
    Ik ben op zoek naar wat materialen van deze types en hoop dat iemand mij kan helpen.
    De TA was voorzien van een enkele drijver. Ik heb gelezen dat deze op een zeker moment werd vervangen door een wiel landingsgestel.
    Wie kan mij aan foto's hiervan helpen?
    Er werden ook enkele TT gebruikt.
    Wie kan mij aan foto's van deze, indische, toestellen helpen?
    De TT is nl in de VS in diverse uitvoeringen gebouwd.

    bedankt
    Jjr

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Kijk in ieder geval eens naar dit onderwerp over de TA en TT:
    http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...-tt-r-s-23198/

    Hopelijk staat hier al iets wat nuttig is.

  3. #3

    Standaard

    Leuk gevonden, maar ik zoek foto's en die staan daar niet.

  4. #4

    Standaard Glenn Martin TA en TT

    Er is wel meer hoor op het net...



    Tracker.

  5. #5

    Standaard

    Dank je, maar ik denk dat jer mijn verzoek niet goed hebt gelezen.
    Wat de TT aangaat zoek ik afbeeldingen van de Indische, dat is vermoedelijk de laatste uitvoering, deze wijkt erg af.
    Op het net is over het algemeen alleen Amerikaanse te vinden

  6. #6
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard

    Hope this will help you.

    Martin TA

    Specifications:
    span: 12.85 m
    length: 8.95 m
    engines: 1 Hall Scott A-5
    max. speed: 110 km/h

    Two Martin Tractor Army (TA) aircraft were purchased by the PV-KNIL in June 1915. Both aircraft arrived in the NEI in 18 October 1915 and the first aircraft, TA-1, was flown for the first time on 6 November 1915. The aircraft crashed on 14 February 1916. The second aircraft, TA-2, was made flyable after that but was withdrawn from use in September 1916.

    References:
    Casius, G.J. & Postma, T., 40 Jaar Luchtvaart in Indie, Alkmaar, 1986, p. 9

    Martin TT

    Specifications:
    span: 11.80 m
    length: 7.43 m
    engines: 1 Hall Scott A-7
    max. speed: 117 km/h

    In 1916 the PV-KNIL ordered a number of Martin Tractor Trainer (TT) aircraft with serials TT-3/6. The first aircraft arrived in the NEI on 5 September 1916 and flew for the first time there on 13 September 1916. They were found unsuitable for training as the engine was not powerful enough. Subsequently they were converted into land planes. Another two, TT-15 and -16, were ordered at a later date.
    Some reference sources state that the PV-KNIL had only four Martin TT and six Martin S aircraft. It is possible that the latter were those serialed TT-15 and -16 as well as the unassigned serials -17, -18, -19 and -20.
    TT-6 was written off on 2 September 1918, when it crashed in Batavia whilst TT-4 crashed on 11 September 1918 at Soekamiskin. The fate of the other aircraft is not known.

    References:
    Casius, G.J. & Postma, T., 40 Jaar Luchtvaart in Indie, Alkmaar, 1986, p. 11
    Hooftman, H, Van Glenn Martins en Mustangs, Zwolle, 1967, p. 29


    Left pic is the TA, the other is TT


  7. #7

    Standaard

    Martins in Indië

    De keuze van de commissie valt op een tweetal Glenn Martin TA hydroplanes voorzien van een 140 pk Hall Scott motor.
    Op 18 oktober komen de twee vliegtuigen aan, waarna op 6 november door Ter Poorten de eerste vlucht met een militair vliegtuig in Nederlands Indië wordt gemaakt.

    Na de successen op het water wordt besloten tot het gebruik van landvliegtuigen. Bij Pamanoekan wordt in januari 1916 een stuk terrein leeggekapt en ontstaat het vliegveld Kalidjati.
    Op 8 februari wordt de eerste vlucht op Kalidjati gemaakt door luitenant Ter Poorten met een, nu met wielonderstel uitgeruste, Martin TA.
    Op 14 februari maakt Ter Poorten een vlucht, met als passagier luitenant-generaal Michielsen, de commandant van het leger. Het toestel glijdt af en van 40 meter hoogte stort het neer. Generaal Michielsen wordt daarbij direct gedood en Ter Poorten zwaar gewond.

    Enkele dagen na dit ongeval vertrekt een commissie naar Amerika om nieuwe vliegtuigen te kopen.
    Als instructeur-werktuigkundige wordt de burgervlieger J.W.E.L Hilgers aangenomen, de oudste Indische vlieger en de eerste Nederlander die boven Nederland heeft gevlogen (29 juli 1910 bij Ede).
    Met de overgebleven Martin TA worden de oefeningen als hydroplane bij Tandjong-Priok voortgezet. Het blijft bij taxiën, want opstijgen is niet meer mogelijk. Na "groot onderhoud" kan op 8 augustus nog een korte vlucht worden gemaakt, maar wegens gebrek aan onderdelen vlot het verder niet.
    Eind september komen twee nieuwe vliegtuigen van het type Glenn Martin type T.T. met een Hall Scott motor van 90 pk uit Amerika aan. De eerste vlucht daarvan verloopt prima, maar hierna lukt het niet meer, om met meer dan één persoon op te stijgen. Hierdoor kan er niet worden opgeleid. Begin oktober wordt besloten één van de vliegtuigen met spoed om te bouwen tot landvliegtuig, wat 110 kg in gewicht scheelt. Door alle tegenslagen wordt in 1916 slechts 3 uur en 5 minuten gevlogen.

    De tot landvliegtuig omgebouwde hydroplane van het type TT wordt in januari 1917 door Hilgers ingevlogen. Het vliegtuig voldoet goed, zodat eind februari weer met een passagier kan worden gevlogen.
    Begin april keert de commissie uit de Verenigde Staten terug met twee Glenn Martin type TT's leervliegtuigen en acht Glenn Martin type R. De toestellen zijn door de vliegers in de commissie in Californië als landvliegtuig en als watervliegtuig in gebruik genomen.
    De landvliegtuigen gaan naar nieuwe velden in de buurt van Bandoeng.
    Nadat de hydroplanes te Tandjong-Priok zijn ingevlogen, worden deze alle omgebouwd tot landvliegtuig en overgevlogen naar Bandoeng. Tandjong-Priok wordt opgeheven.



    Resumered:

    Er zijn 2 Martin TA's geweest: TA1 en TA2
    Er zijn 4 Martin TT's geweest: TT3, TT4, TT5, TT6
    Er zijn 8 Martin R's geweest: R7 t/m 14
    Er zijn nooit Martin S-en in Indië geweest.

    Hans

  8. #8

    Standaard

    En voor de detaillisten onder ons:
    http://strijdomindie.nl/documents/20...M1915-1918.pdf

    Strijdomindie.nl is een particulier initiatief van mijzelf; omdat er een tweetal mensen het nodig vond om foto's te "jatten", is de website tot nader bericht alleen door mij te bereiken. Helaas, maar schijnbaar zijn morele grenzen door het Internet nogal vaag geworden. Natuurlijk zal ik wel af en toe wat dingen via dit forum posten. Nogmaals, voor de detaillisten

  9. #9

    Standaard

    mag ik je een advies geven mbt foto's, zorg dat er iets doorheen staat, bv een tekst streep of iets dergelijks, zodat ze wel goed te zien zijn maar niet te gebruiken voor publikatie

  10. #10

    Standaard

    Bedankt voor de informatie, zo goed als alles bekend bij mij, alleen nu nog een foto('s) van de TA op wielen

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •