Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Operationele jagers op 10 mei 1940

  1. #1
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.567
    Weblogartikelen
    4

    Standaard Operationele jagers op 10 mei 1940

    Goedemiddag allen,

    Ik ben bezig aan een stukje tekst over de geschiedenis van de D.21, en daar hoort een tabelletje bij van de operationele jagereenheden op 10 mei 1940, met hun aantallen. Met behulp van de boeken Fokker D.21 van Peter de Jong en Fokker G-1 (deel 2) van de Stichting Fokker G-1, kom ik zo ver:

    1e Luchtvaartregiment, Jachtgroep Luchtverdediging
    1e JaVA: D.21, De Kooy, 11 inzetbaar
    2e JaVA: D.21, Schiphol, 9 inzetbaar
    3e JaVA: G-1, Waalhaven, 11 inzetbaar
    4e JaVA: G-1, Bergen, 12 inzetbaar?

    2e Luchtvaartregiment, Jachtgroep Veldleger
    1e JaVA: D.21, Ypenburg, 8 inzetbaar (viel onder 1e regiment)
    2e JaVA: D.17, Soesterberg, ? inzetbaar
    3e JaVA: DB-8A, Soesterberg, 11 inzetbaar

    Kan iemand mij vertellen of het aantal inzetbare G-1's van de 4e JaVA klopt, en hoeveel D.17's er inzetbaar waren bij de 2e JaVA, 2e regiment?

    Het aantal van 12, heb ik gebaseerd op o.a. blz. 125 van Fokker G-1 (deel 2) van Stichting Fokker G-1 (Frits Gerdessen, Karel Kalkman, Cor Oostveen, Willem Vredeling).

    Dit zijn dus de aantallen die in principe inzetbaar waren, dus de toestellen die op de grond werden neergeschoten zijn niet meegenomen.

    Alvast bedankt!

    Daan Kaasjager

  2. #2

    Standaard

    Beste Daan,

    Leuk initiatief! Ikzelf ben al een poosje bezig met het verhaal van oa de D.XVI en D.XVII. Die laatste was op 3 mei 1940 uit operationele dienst genomen en toegevoegd aan de Jachtvliegschool op het vliegveld van Texel, dus bij 3 LvR. Daarnaast is het aan te raden om ook te kijken naar het aantal beschikbare vliegers. Inzetbare kisten kan nl ook betekenen dat ze technisch in orde waren (gevechtsklaar), maar als er geen vlieger is gaat het hele feest niet door.

    De 2de JaVA zou worden uitgerust met de G-1 Wasp, evenals de 4de JaVA. Dat zou per 1 juli 1940 zover moeten zijn. De G-1 Wasp zou eind mei worden afgeleverd (18 stuks).

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  3. #3
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.567
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Hallo Jan,

    Bedankt voor deze informatie! Ik ben voor het tabelletje uitgegaan van de tabel op pagina 147 van Fokker D.21 van Peter de Jong en daarna doorgelezen om zo de tabel te muteren.

    Begrijp ik dus dat de 2e JaVA vh 2e regiment géén vliegtuigen had toen de oorlog begon?

    Ergens heb ik langs zien komen dat de toestellen van de school op Texel naar Buiksloot werden overgeplaats tijdens de Meidagen. Geldt dat alleen voor de D.21 die daar stond of ook voor de D.XVII's?

    Geschiedenis is niet echt (meer) mijn ding, als technieker Maar soms is het nodig, zoals nu voor de D.21. Er moet een kloppend verhaal komen in het manual dat bij mijn D.21 voor FSX komt.

    Bedankt in ieder geval, wordt alles weer wat duidelijker!

    Daan

  4. #4

    Standaard

    Hoi Daan,

    Van de D.XVII's zijn er op 12 mei 6 stuks operationeel geworden. Hoofdreden daarvan was dat er niet meer vliegers ter beschikking waren. De 6 werden bemand door leerling vliegers, waarvan sommigen niet meer dan een aantal uur op de D.XVII hadden gevlogen. In 2007 heb ik via de zoon van Ben Moerkoert een aantal vragen aan hem gesteld en hij had zeer weinig vlieguren op de D.XVII en nog nooit geschoten. De 2-II-LvR was per 3 mei dus niet meer operationeel en zou per 1 juni operationeel worden met de G-1 Wasp. Bij 4-II-LvR waren per 1 februari 1940 3 G-1 Wasps ingedeeld, maar formeel bestond die afdeling nog niet. Standplaats Ypenburg, later Schiphol.
    Bronnen van deze informatie zijn documenten uit het Nationaal Archief, 2.13.85, die ik ook afgelopen week weer ben tegengekomen. De D.XVII zou vervangen moeten worden door snelle eenpersoonsjagers, bij voorkeur de Koolhoven FK.58 (Nederlands fabrikaat had de voorkeur) of jagers als de Curtiss P-40, Hawker Hurricane, Supermarine Spitfire, Heinkel He112 of Messerschmitt Bf-109. Deze typen werden nog in februari 1940 genoemd als mogelijk aan te schaffen jagers. Het contract voor levering van 24 Curtiss Wright CW-21B Interceptors was toen al getekend, maar die waren veel te laat besteld om op tijd te kunnen worden afgeleverd.

    Op Texel tenslotte werden de aanwezige T.V, G-1 en D.XXI niet ingezet. Op 12 mei werd het veld gebombardeerd en werd o.a. de D.XXI vernield. De G-1 overleefde de meidagen en werd door de Duitsers buitgemaakt.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  5. #5
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.567
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Hallo Jan, bedankt voor deze info! Het blijft, als je zo naar de cijfers en gegevens kijkt, een bizarre en bijzondere periode.

    Ik ga kijken hoe ik deze info in mijn verhaal verwerkt krijg! Het is denk ik wel leuk om niet alleen een tabelletje van de status nét voor 10 mei te maken, maar ook eentje van net na 10 mei.

    Groeten, Daan

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •