Pagina 52 van 73 EersteEerste ... 2 42 50 51 52 53 54 62 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 511 t/m 520 van 724

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

  1. #511

    Standaard

    Die twee stangen zijn duw- en trekstangen. Zij lopen van de stuurkolommen naar een dwars-as achter het instrumentenbord met aan het uiteinde de stuurarmen buiten het vliegtuig. Hoogteroer besturing. De F-VII had ze ook. Zie de Fokker tekening.

    Dick FunckeNaam: Fokker F7b stuurbeweging.jpg
Bekeken: 1089
Grootte: 491,9 KB

  2. #512
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Als je de plaatsing van Dick Funcke hierboven naar je bureaublad haalt en hem wat lichter maakt wordt een en ander nòg duidelijker.
    De scan heeft genoeg kwaliteit om hem ook nog uitvergroot te zien. Zie hieronder een uitsnede.
    Naam: Fokker F7b stuurbeweging kopie.jpg
Bekeken: 866
Grootte: 120,4 KB

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 december 2020 om 10:22

  3. #513

    Standaard

    Ik begrijp niet goed, waarom het draaipunt van de hefbomen voor de hoogtestuur niet op de draaias van het stuurwiel zitten, als ik de tekening van Fokker goed begrijp. Die draaias ligt op of onder de cockpitvloer, en als je het stuur naar voren duwt zal de hefboom buiten de de romp de hefboom navenant bewegen, zodat het hoogteroer omlaag draait. Maar de stangetjes (op de foto in rood aangegeven) zitten vast (met blauw aangegeven) aan het dashboard, zo te zien. Ik bedoel dus niet de dikke zwarte stangen die achter het dashboard lopen, die zijn zo te zien deel van de buizenconstructie van de romp.Naam: Cockpit Fokker F.IX. 1100 breed.jpg
Bekeken: 900
Grootte: 145,4 KB

  4. #514

    Standaard

    De uitleg die ik gaf gaat over de dunnere stangen (beetje onscherp op de foto) die aan de onder/zijkant van het instrumentenbord te zien zijn. Inderdaad gaat het niet over de prominente stangen voorop het bord. Het antwoord op de vraag waartoe die dienen weet ik niet. Als ze zouden dienen om de motorconsole vast te zetten zou dat een te knullige technische oplossing zijn. Toch heeft het er wat van.

    Dick Funcke

  5. #515

    Standaard

    Nee, die bundel stangen onder het console zijn denk ik de bedieningen van de motoren. Ik zal eens zoeken of er meer foto's bestaan van Fokker dashboards met die rare stangetjes.
    Bedankt.

  6. #516

    Standaard

    Ik kom nog even langs met een mogelijke aanwijzing waarvoor de stangen voor het instrumentenbord van de Fokker F.IX dienen. Ik vermoedde dat deze voor de montage van het motorbedieningsconsole zijn. Als de lijn van de montageschroeven wordt gevolgd is te zien dat de aanhechting van de stangen mooi in lijn is met de rij schroeven. De lichte afwijking is vanwege het perspectivisch effect van de foto. Het instrumentenbord is op de vloer van de cockpit vast gemaakt en bovenin aan een deel van de cockpitcontructie. De F.VII had iets soortgelijks.

    Dick Funcke
    Naam: F.IX-mysterie.jpg
Bekeken: 551
Grootte: 177,0 KB

  7. #517

    Standaard

    Dat is slim gezien. Als het inderdaad voor de stabilisatie van het motorconsole dient, is een bevestiging naar het dashboard in de richting van de hartlijn van het vliegtuig inderdaad onhandig, want onstabiel, omdat het dashboard daar geen achterliggende ondersteuning heeft. Dan zijn deze schuine stangen de enige oplossing. Niet elegant, wel effectief.

  8. #518
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 334. 'PH-AEF'. Fokker F.VIII. 1100 breed.jpg
Bekeken: 760
Grootte: 96,6 KB

    Foto 334.
    'PH-AEF'. Fokker F.VIII.

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.

  9. #519
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 335. PH-AEG (H-NAEG). Fokker F.VIII. 1100 breed.jpg
Bekeken: 661
Grootte: 112,6 KB

    Foto 335. Merkwaardige wielkappen.
    'PH-AEG' ('H-NAEG'). Fokker F.VIII op Waalhaven.

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 januari 2021 om 13:55

  10. #520

    Standaard

    Boven de motor loopt een wit staafje naar de vleugel en daar is een zijstuk naar voren, die om de vleugelvoorrand heensteekt. Weet iemand wellicht, wat dat is? Op andere google foto's is dat niet te zien.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •