Foto 352.
PJ-AED (PJ-AID). Fokker F.VIII van het Westindisch Bedrijf KLM.
Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
Foto 352.
PJ-AED (PJ-AID). Fokker F.VIII van het Westindisch Bedrijf KLM.
Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
Foto 353.
PH-AJP 'Papegaai'. Fokker F.XXII.
Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
Foto 354.
Fokker F.VIII wordt beladen met lang voorwerp.
Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
Foto 355.
PH-AEF. Fokker F.VIII op Waalhaven.
Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
Foto 356. Cockpit Fokker F.VIII. Wat groter afgebeeld zodat de meters beter zichtbaar worden.
Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 april 2021 om 11:03
Foto 357. Bouw van de Fokker F.XX.
Groet Ruud en "stay safe".
Mooi...!
Een staalbuis constructie voor een rechthoekige romp is eenvoudig, er zijn geen complexe buigingen nodig. Daarmee is de constructie goedkoop en concurrerend. Ik lees het boek "Dwarswind", waarin Fokkers zakelijk en technisch instinct goed wordt beschreven. Het was gericht op korte termijn zakendoen. Een ronde romp als de F XX en de F XXXVI/XXII is complex, de staalbuizen moeten nauwkeurig rondgebogen worden. Een dure fabricatiemethode. Dat is in deze foto mooi te zien.
Investeringen in metaalbouw met ingewikkelde en dure mallen is echter nog kostbaarder en vereist grote productieseries. Maar de drie ronde civiele Fokker rompen werden in veel te kleine series gebouwd en waren daarom niet goed winstgevend. En zo miste Fokker de Boeing en Douglas bouwmethode.
En dan voor de volledigheid de echte Fokker tekening. Op wat maatverschillen en verschil in interpretatie van staalbuizen en verstagingsdraden komen ze aardig overeen.
Dick Funcke