Pagina 41 van 73 EersteEerste ... 31 39 40 41 42 43 51 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 401 t/m 410 van 724

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

  1. #401
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    Ik heb me altijd afgevraagd, waarom de eerste DC-3 motoren zo'n horizontaal stuk beplating in de motorvoorrand hadden aan de bovenzijde. Zit daar iets achter? Was het iets aerodynamisch? Weet iemand hier meer van?
    Dick
    Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Ik heb eens wat gezocht. Ik kan geen definitief antwoord vinden. Maar een educated guess is dat het de luchtstroom van warme lucht naar de carburateur verbetert. De carburateur zit achter de motor aan de bovenkant. Er zit een luchtinlaat voor de carburateur boven op de motor. Om ijsvorming in de carburateur te voorkomen kan deze inlaat ook worden afgesloten. De lucht wordt dan aangezogen vanaf de binnenzijde van de motorbeplating. De lucht wordt daar verwarmd door de warmte van de motor. Ik kan me voorstellen dat door het rechte stuk aan de bovenrand van de motorbeplating achter dat stuk een lagere luchtdruk ontstaat. Hierdoor verandert de luchtstroming richting de carburateur inlaat. Maar nogmaals: dit is een vermoeden.

    Naam: carb.JPG
Bekeken: 1184
Grootte: 20,2 KB

  2. #402

    Standaard

    Aha, dat klinkt heel plausibel. Ik wist niet dat de carburateur luchthapper bovenop de gondel afgesloten kon worden, zodat de verbrandingslucht vanuit de motorruimte aangezogen moet worden, die dan door de motor zelf wordt opgewarmd en ijsvrij blijft. Dan werkt die bovenste horizontale plaat als een slat in de vleugelvoorrand: er ontstaat een sterkere onderdruk aan de ronding van de motorgondel, waardoor extra lucht de motorruimte ingaat, die bij afgesloten carburateur luchthapper toch voldoende verbrandingslucht aanlevert. De essentie is dus de afsluitbare luchthapper. Logisch dus. Bedankt.
    Dick

  3. #403
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Deze foto van de "Emoe" heb ik zojuist aangeschaft:

    Naam: Douglas DC3 EMOE PH-ARE.JPG
Bekeken: 805
Grootte: 268,9 KB

    Men is duidelijk bezig filmopnamen te maken. Weet iemand welke film dat is? JanJr

  4. #404
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Deze foto van de "Emoe" heb ik zojuist aangeschaft:


    Men is duidelijk bezig filmopnamen te maken. Weet iemand welke film dat is? JanJr
    Educated guess: https://youtu.be/yJi1UvXKQrM?t=1241
    Op 21:21 is een dame op het terras zichtbaar met een geruite jas die lijkt op de dame die op deze foto ook zichtbaar is.

  5. #405
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 200. 1e regelmatig vlucht Indie-Ned., vz.jpg
Bekeken: 797
Grootte: 203,0 KB

    Foto 200. Voor de afwisseling maar eens een poststuk.
    Eerste vlucht Indië–Nederland in regelmatigen DC-3-dienst vanaf 16 juni 1937.
    Van de achterzijde heb ik maar een uitsnede gemaakt, het onderste deel was niet beschreven.

    Naam: Foto 200. 1e regelmatig vlucht Indie-Ned., az uitsnede.jpg
Bekeken: 744
Grootte: 49,0 KB

    Groet, Ruud.

  6. #406

    Standaard

    82 jaar oud (als ik goed tel)...bijzonder Ruud!
    Groetjes, Trudy

  7. #407

    Standaard

    Ruud,

    Een aanvulling op de eerste DC-3 vlucht. Die werd uitgevoerd door de PH-ALS "Ekster". Vertrok op 5 juli 1937 uit Nederland en begon op 16 juni aan de terugvlucht.
    Het toestel is op 6 oktober 1937 na een motorstoring op Palembang verongelukt en daar gesloopt.

    Groeten, Rob B

  8. #408
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 201. %22Naar Batavia%22. Luchtvaarthype.jpg
Bekeken: 647
Grootte: 127,9 KB

    Foto 201.
    "Naar Batavia". Luchtvaarthype.

    Groet, Ruud.

  9. #409
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 202. Ietwat geramponeerde en niet scherpe foto. PH-ACJ. Fokker F.VII bestemd voor museum al.jpg
Bekeken: 603
Grootte: 154,6 KB

    Foto 202. Foto niet scherp.
    PH-ACJ. Fokker F.VII bestemd voor museum als wrak op Schiphol, mei 1940.

    Groet, Ruud.

  10. #410
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 203. PH-AII 'Ibis'. Fokker F.XII met proef-stroomlijnkappen. 1100 breed.jpg
Bekeken: 503
Grootte: 75,6 KB

    Foto 203.
    PH-AII 'Ibis'. Fokker F.XII met proef-stroomlijnkappen.

    Groet, Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •