Pagina 63 van 73 EersteEerste ... 13 53 61 62 63 64 65 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 621 t/m 630 van 724

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

  1. #621

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rpflug Bekijk bericht
    Is er een datering bij het artikel? De KLM/KNILM toestellen zijn niet de enige die onder de Sydney Harbour bridge zijn doorgevlogen. Het kan dus over een ander incident gaan.
    De krant van 18 mei 1942.

    DC-2, PK-AFK (KNILM), piloted by Captain Frans Van Breemen
    DC-3, PK-ALW (KLM), piloted by Capt Peter Deenik
    DC-5, PK-ADC (KLM), piloted by Captain Dirk Rab with John Gijzemijter as Flight Engineer
    Laatst gewijzigd door Classic; 24 november 2021 om 09:16

  2. #622
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    40

    Standaard

    Zoals vintage jet al aangaf heeft het niet zoveel zin om er een welles/nietes van te maken. We hebben die dag niet op de brug of het platform gestaan. Er is in elk geval een geloofwaardig verslag van een KLM-er die beschrijft dat hij aan boord was van een toestel dat werd gevlogen door Jan van Balkom en dat onderdeel was van de formatie KLM/KNILM toestellen die onder de Sydney Harbour Bridge door vloog. Nogmaals die bron: https://www.ozatwar.com/18sqnbridge.htm.

    Het verslag van Nicholaas Dijkstra eindigt met "This is mainly the story of myself, but also why a retired Dutchman living in Canada, flew twice under the Sydney Harbour Bridge in May 1942. I am aware what René Wittert van Hoogland and Otto Ward have written about this 'stunt' way back - I own copies of their books, e.g. 'Het Vergeten Squadron' and ‘De Militaire Luchtvaart van het KNIL in de jaren 1942-1945', all I wish to say is that I do not write this from hearsay- I was there, I took part in it."
    Laatst gewijzigd door rpflug; 26 november 2021 om 10:35

  3. #623
    Geregistreerd
    16 november 2021
    Locatie
    noordelijk halfrond
    Berichten
    7

    Standaard

    Zo is het maar net rpflug. Wij waren er niet bij. Jammergenoeg overigens, want kan je het voorstellen: een formatie van die schitterende zilveren machines onder je door, het diepe geronk van de radiaalmotoren... dat moet prachtig zijn geweest!

  4. #624

    Standaard

    Sorry Vintage Jet, ze waren allemaal groen!!!

  5. #625
    Geregistreerd
    16 november 2021
    Locatie
    noordelijk halfrond
    Berichten
    7

    Standaard

    Kijk, dat wist ik niet. Maar inderdaad, nu zie ik het: zelfs de vroegere PJ-AIW 'Wakago' was (ik geloof als enige DC-5?) nu gecamoufleerd en geregistreerd als PK-ADC. Het zal er niet minder spectaculair om zijn geweest. Dank voor de aanvulling.

  6. #626
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 387. Doorsnede Fokker F.XVIII Amsterdam-Batavia route.jpg
Bekeken: 369
Grootte: 390,1 KB

    Foto 387. Doorsnede Fokker F.XVIII Amsterdam-Batavia route. Zo groot mogelijk gehouden.

    Groet Ruud en "stay safe".

  7. #627
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Heel interessant plaatje Ruud.
    Wat mij opvalt:
    - De 2e vlieger vliegt niet, maar is bezig met navigeren op de kaartentafel midden in de cabine.
    - De bwk is ook hofmeester
    - De instrumentenverlichting zit achter de vliegers. Is dat die beroemde indirecte verlichting?
    - De staartvlakverstelling is zo te zien een slinger achter de vliegers. Trim?
    - Wat zou die uitstekende constructie onder het toilet zijn? Iets schoonmakerigs, of liever kwijt dan rijk?
    - De toegang tot het vrachtruim en de kleerenkast lijkt via het toilet te gaan
    Echter bij nader inzien is er aan SB ook nog een toegangsdeur:

    Naam: FXVIII.jpg
Bekeken: 353
Grootte: 46,9 KB

    Maar als je tijdens de vlucht iets uit je jaszak in de garderobe (kleerenkast) wil halen, heb je toch een probleem.

    Adri

  8. #628
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Toen ik door de vooroorlogse foto's grasduinde, die ook nog thuislagen, vond ik deze:

    Naam: F-XXXVI.jpg
Bekeken: 382
Grootte: 137,0 KB

    Achterop staat: Schiphol 10 Juli 1938. Moeiteloos herkennen we de Arend PH-AJA en ook moeiteloos herken ik mijn grootouders die angstvallig hun 2 dochters bewaken met links mijn moeder. Wat een split heeft ze hè.

    Adri

  9. #629
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 388. H-NABC. Fokker F.II. 1100 breed.jpg
Bekeken: 282
Grootte: 69,0 KB

    Foto 388.
    H-NABC. Fokker F.II.

    Groet Ruud en een gezond 2022.

  10. #630
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    40

    Standaard

    @ Breeze: Mooie foto. Het is niet de PH-AJA Arend, maar de F.XXII PH-AJR Roerdomp. Dat het een F.XXII is, is te zien aan de twee bladige propellers. De registratie is nog net op de staart te lezen.
    Laatst gewijzigd door rpflug; 1 januari 2022 om 00:29

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •