Pagina 46 van 73 EersteEerste ... 36 44 45 46 47 48 56 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 451 t/m 460 van 724

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

  1. #451
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 222. PH-AFL 'Leeuwerik'. Fokker F.XII. 1100 breed.jpg
Bekeken: 926
Grootte: 50,4 KB

    Foto 222. Iemand een uitleg over de opbouw op de vleugel? Communicatie apparatuur? Lampen?
    PH-AFL 'Leeuwerik'. Fokker F.XII.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 22 juni 2020 om 11:27

  2. #452

    Standaard

    Die "opbouw" zit niet op de romp maar op de linkervleugel nabij de tip.

    Waar het voor dient weet ik niet. In een boekje van Hugo Hooftman (civiele register deel 2) is die driepoot op de linker vleugeltip van PH-AFL ook te zien maar helaas wordt het in het bijschrift niet genoemd.
    Op een andere foto in dat boekje is die driepoot te zien op de linker vleugeltip van de G-ADZH, de voormalige PH-AFV (F.XII Valk), helaas wederom zonder benoeming in het bijschrift.

    Edit: In hetzelfde boekje zo'n driepoot ook op ook fotos van de G-AEOS, de voormalige PH-AID (F.XII Duif) en de PH-AIH (F.XII Havik) en de latere G-AEOT.
    Wederom zonder benoeming in bijschriften.
    Op geen enkele andere foto in deeltjes 1, 2 of 3 zie ik zo'n driepoot.
    Lijkt specifiek voor enkele F.XII en ook nog aanwezig na verkoop aan Britse luchtvaartmaatschappij.
    Laatst gewijzigd door Dagger; 21 juni 2020 om 21:32

  3. #453

    Standaard

    Hier van een iets andere kant.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  4. #454

    Standaard

    Hieronder de PH-AFL (op de luchthaven van Hull in Groot-Brittannië in augustus 1934) meer van voren gezien.
    Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/F...r_190-1114.jpg
    Het lijken twee schuin omlaag gerichte buizen. Wellicht voor afvuren van lichtpijlen?
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Dagger; 22 juni 2020 om 15:59 Reden: Foto aangepast zodat het minder domineert.

  5. #455
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Het lijkt mij dat op de Engelse foto de opbouw meer naar het vleugeleinde is gemonteerd.
    De twee "buizen" steken nu voorbij de vleugel wat niet het geval is bij de twee andere foto's.
    Zie de rechter poot op de foto's.

    Groet Ruud en blijf gezond.

  6. #456

    Standaard

    Het toestel op wat jij de Engelse foto noemt (van het nationaal archief, via wikimedia) is ook de PH-AFL, hetzelfde toestel als op jouw foto, en op die van Dutchplanes. Ik verwacht niet dat de positie van de driepoot tussen het nemen van de foto's veranderd is. Wel lijkt het dat de hellingshoek van de voorste poten veranderd is, mogelijk is de achterste poot, die naar de romp gericht is, uitschuifbaar.

    De driepoot staat altijd op de voorste helft van de vleugel, niet op de middellijn. Daardoor lijkt het op sommige fotos, die onder een bepaalde hoek genomen zijn, alsof hij verder van de afgeronde vleugeltip staat.

    Hieronder een uitsnede van een foto uit: Hugo Hooftman, NVE, Burgerluchtvaart in Nederland, Het vooroorlogse civiele register, deel 2, pagina 85.
    De G-AEOS was oorspronkelijk de PH-AID 'Duif'.
    Driepoot staat op voorste helft, naast de ronding van de vleugeltip.

    Naam: Fokker F.XII G-AEOS met driepoot op linker vleugeltip.jpg
Bekeken: 404
Grootte: 221,4 KB

    Edit: Er staat in de nimh beeldbank een foto van de in Denemarken onder licentie gebouwde Fokker F.XII "Kronprinsesse Ingrid" van Det Danske Luftfartselskab. Die heeft de driepoot helemaal aan de rand van de vleugeltip, en het lijkt alsof er vier kortere buisjes aan zitten.
    https://nimh-beeldbank.defensie.nl/f...2&filterAction
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Dagger; 22 juni 2020 om 16:26 Reden: Foto van Deense F.XII toegevoegd.

  7. #457

    Standaard

    F.XVIII's hadden het ook.
    https://www.airhistory.net/photo/135799/OK-AIQ

    https://www.airhistory.net/photo/204183/PK-AFK
    Deze DC-2 heeft onder de N van KNILM een gleuf zitten voor het uitwerpen van flares, vond ik ergens, om het landingsterrein te verlichten neem ik aan. Dus het zou me niet verbazen als die buizen ook daarvoor zijn, zoals Dagger ook opperde.
    Laatst gewijzigd door Fogg; 22 juni 2020 om 18:12

  8. #458
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Peter.

    Ik verwijs naar blz. 5, #49 van het draadje "Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen" voor de positie van de flarehouders bij de DC-2. Hieronder de tekst (voor het gemak). Dus niet onder de N van KNILM. Het is wel mogelijk dat dit bij de vroegere types van de KLM, op de wijze zoals Dagger aangaf, op de vleugel geschiedde.

    Het hieronder getypte is te lezen over het gebruik in het boek "Douglas DC-2 - De eerste blikken vogel van de KLM en KNILM" van N. Geldhof en P.C. Kok.

    Fakkels.
    In de romp, achter het achterste bagageruim van alle KLM DC-2's, waren rechts twee kokers aangebracht met hierin elk een Wiley parachutefakkel (flare). De bedieningshandels voor het lanceren van deze fakkels waren tegen het dak van de cockpit aangebracht, achter de bestuurderszitplaatsen. De handels waren voor beide vliegers gemakkelijk bereikbaar en waren rood geschilderd.
    Elke fakkel had een brandtijd van drie minuten en kon op een hoogte van circa 750 m een grondoppervlak met een diameter van zo'n 2,5 km verlichten. De daalsnelheid van de ontvouwde parachute bedroeg circa 1,8 meter per seconde. Teneinde brandgevaar te vermijden was de hoogte voor het loslaten van een fakkel op minimum 350 m vastgesteld.
    Voordat een fakkel werd afgeworpen, moest de snelheid van het vliegtuig worden verminderd, teneinde in de buurt van de te verlichten plaats te kunnen blijven. Bij het lanceren moest tegelijkertijd het vliegtuig even op de neus worden gezet (het z.g. bijprikken) om te voorkomen, dat de brandende fakkel in aanraking zou komen met de staartvlakken of het staartwiel.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 23 juni 2020 om 19:57

  9. #459

    Standaard

    Hoi Ruud,

    Oké, maar dit is ook geen KLM DC-2. Het viel mij op dat andere (KLM) DC-2's dit niet hadden, en ik vond deze uitleg (flare chute) in een tekening in het DC-2-boek van 4+ Publication. PK-AFK is een DC-2-115G. De KLM-kisten waren meestal DC-2-115E geloof ik.

    Overigens was PH-AKT Toekan een DC-115H of DC-2A met oorspronkelijk Hornet-motoren en deze had deze gleuf in de neus ook, net als het raampje boven de deur. Dus ik blijf voorlopig bij mijn uitleg en ik denk dat 'alle KLM DC-2's' niet juist is.

    Bedankt voor de toelichting, geeft ook wel aan waarom het op de vleugel wel zo veilig was, maar natuurlijk minder aërodynamisch.

  10. #460
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Fokker T.5 had ook vier Wiley flares, net als de DC-2, maar dan onder de stoel van de vlieger.
    Hij had echter ook Holt flares in de vleugel.
    Zal ook wel zoiets zijn.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •