Pagina 59 van 73 EersteEerste ... 9 49 57 58 59 60 61 69 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 581 t/m 590 van 724

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

  1. #581

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo eric7325.

    Dick Funcke heeft gelijk, het is de loop antenne. Ik vroeg me af waarom washout het anders zag.

    Groet Ruud.
    Ik zie hetzelfde als washout: een klein langwerpige opening in de voorrand van de cowling.
    Het is niet de loopantenne, en ook niet de schaduw van de propellor.
    Detail factor 3 vergroot:

    Naam: Foto 371 PH-APE Ekster (detail x3).jpg
Bekeken: 319
Grootte: 70,8 KB

  2. #582
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Dagger.

    Dan hebben jullie iets gezien dat mij niet opgevallen was, jouw vergroting laat duidelijk zien dat het geen schaduw van de prop is.
    Scherpe ogen die meer zagen dan ik.
    Prima werk dus en het zal dan wel kloppen wat Pim zegt en wat jullie wel opgevallen was.
    Het gekke is dat ik bij foto 372 het niet kan zien.

    Groet Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 27 juli 2021 om 17:31

  3. #583
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 374. PH-APE 'Ekster'. Lockheed-14 Super Electra. 1100 breed.jpg
Bekeken: 339
Grootte: 76,2 KB

    Foto 374.
    PH-APE 'Ekster'. Lockheed-14 Super Electra.

    Hallo Dagger.
    Omdat er meerdere foto's van de Ekster in mijn verzameling zitten had ik uiteraard eerder ook naar deze gekeken en daar mijn mening op gebaseerd.
    Bij deze duidelijk geen opening in de cowling. Was de opening een modificatie of is het juist verwijderd?

    Groet Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 28 juli 2021 om 00:11

  4. #584

    Standaard

    Precies, Dagger, dat zag ik ook. Gelukkig, ik dacht dat ik naar de brillenman moest.
    Een cowling heeft normaliter een vlakkere loop aan de binnenkant om een aerodynamische versnelling van de koellucht op te wekken. Daardoor ontstaat tussen de buitenkant van de kap, die boller is van wege de stroomlijn en de binnenkant een holte. Je wilt niet dat die ruimte warm wordt, of misschien oliedampen verzamelt. Is dit luchtinlaatje daar de ventillatie van?

  5. #585

    Standaard

    Bij modernere motorkappen wordt dat waarschijnlijk inwendig gedaan, om geen rare wervelingen aan de buitenkant van de motorkap te krijgen. Ik denk, dat dat de reden is, dat op de andere foto's (bijv nr 374) géén inlaatje is te zien.
    De Super Constellation 1049 C had ook de carburateur inlaat aan de binnenkant van de motorkap, zodat de buitenkant gesloten en glad was. Daarna kwam toch een opening aan de voorkant. Waarschijnlijk om meer lucht te vangen. (Denk ik)

  6. #586

    Standaard

    Ik denk niet dat die kleine opening een luchtinlaat was, maar een opening om met een schroevendraaier of inbussleutel (of wat dan ook) de cowling (of een deel daarvan) te kunnen vast- en losmaken.
    Bij andere Electra's zijn soms (maar meestal niet) ook gaatjes op de voorrand van de cowling te zien.

    Rechtsonder lijkt ook iets te zitten. Linksonder wellicht ook maar dan zal het net achter de propeller zijn.

    Naam: Foto 371 PH-APE Ekster  (detail x3).jpg
Bekeken: 295
Grootte: 71,7 KB

  7. #587
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 375. PH-AJA 'Arend'. Fokker F.XXXVI. 1100 breed.jpg
Bekeken: 268
Grootte: 88,3 KB

    Foto 375.
    Zie links de zittende monteur op de stang, zo sleutelt het voor hem blijkbaar makkelijker. Zijn collega rechts die iets hoger werkt plaatst één been over de stang.
    PH-AJA 'Arend'. Fokker F.XXXVI.

    Groet Ruud.

  8. #588
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    40

    Standaard

    Ik heb me altijd verbaasd over het wonderlijke ontwerp van de oorspronkelijke cockpit beglazing van de f.XXXVI en f.XXII. Wat moet dat binnen gewaaid hebben met de raampjes op een kier!!! De enorme ruit die er voor werd gezet was ook bijzonder. Zie https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto-s/detail/a93880f3-08e4-7fb6-ca73-421ce28380df/media/62bc950e-fe7c-ef3e-9321-b74894de78c4
    Laatst gewijzigd door rpflug; 1 augustus 2021 om 17:09 Reden: Link

  9. #589
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    40

    Standaard

    Naam: 2161_026922.jpg
Bekeken: 260
Grootte: 442,5 KB
    Ik heb de foto even los toegevoegd. Dat lukte gister niet vanaf mijn telefoon. Het broddelwerk van ruitjes en spijlen is hier goed te zien.

  10. #590

    Standaard

    En naar mijn mening ook de lelijkste cockpitruiten ooit.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •