Pagina 14 van 73 EersteEerste ... 4 12 13 14 15 16 24 64 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 724

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

  1. #131
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto 76.
    PH-AKK "Koetilang". Douglas DC-2.



    Ruud.

  2. #132
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto 77.
    H-NAEN (later PH-AEN) ergens in de tropen gezien de tropenhelm.
    In dienst KLM: 10.09.1928. Uit dienst: 21.11.1931. Verkocht als F-ALSA.



    Ruud.

  3. #133
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto 78. Niet helemaal scherp.
    H-NAEN nogmaals ergens in de tropen. Zelfde locatie als bij foto 77? Wel weer tropenhelm.



    Ruud.

  4. #134

    Standaard

    Hoi Ruud,

    Dit is vliegveld Andir. Gezien de registratie van de kist moet het een vlucht in 1928 of 1929 zijn geweest, een extra ingelaste postvlucht. Ik moet ergens nog een foto hebben van deze kist ergens in Iraq. Zal die eens opzoeken

    Groet,
    Jan

  5. #135
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Jan.

    Bedankt voor je reactie. Als jij dat denkt dan zou een onderdeel van een eerder topic(je) van mij "De vijf postvluchten naar Indië 1928" misschien wel in aanmerking komen.

    Zie:
    http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...935/#post59670

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 2 mei 2015 om 15:47

  6. #136
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    40

    Standaard

    Mooie foto's!!! Je vermeldt van een aantal DC-3s ten onrechte dat ze zijn overgegaan naar de KNILM. Van de 7 KLM DC-3s die ten tijde van de capitulatie van Nederland in Indië waren of daarheen werden gedirigeerd, zijn 3 overgenomen door de KNILM: PH-ALP Pelikaan werd PK-AFV. PH-ARG Gier werd PK-AFW. PH-ARE Emoe werd PK-AFZ. PH-ALN Nandoe, PH-ALO Oehoe, PH-ALT Torenvalk en PH-ALW Wielewaal bleven KLM eigendom, behielden KLM beschildering en hun vogelnamen. Alleen PH werd vervangen door PK, omdat de KNILM de leiding over de KLM op zich had genomen en hun standplaats Bandung werd. HOLLAND boven de cabine ramen werd op enig moment vervangen door een lang gerekte rood wit blauwe baan. De 4 DC-3s vlogen eerst charters voor de BOAC in het midden oosten en daarna o.a. de dienst Batavia - Lydda tot en met begin februari 1942. Zie o.a. de boeken "Londen of Berlijn, de KLM en haar personeel in oorlogstijd" van Jan Hagens.
    Laatst gewijzigd door rpflug; 7 juni 2015 om 22:46

  7. #137
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo rpflug.

    Er zijn een paar boeken die ik gebruik als naslagwerk, en soms de site van Herman Dekker, om wat aanvullende tekst te plaatsen.
    In dit geval is het afkomstig uit de opsomming achter in "KLM vliegtuigen" van Bart van der Klaauw.
    Misschien is het aan de tijd dat er een bijgewerkte en uitgebreidere uitgave wordt uitgebracht omdat hij tenslotte al van 1990 is
    en meer over de geschiedenis van de toestellen zou moeten bevatten. De KLM was in die tijd zeker onze nationale trots.
    Nu staat er simpel "naar KNILM" en de nieuwe registratie. Ook in de leestekst bij de types gaat het niet zeer uitgebreid in op de geschiedenis.
    De boeken van Jan Hagens zitten ook in mijn verzameling maar werden door mij niet gebruikt als naslagwerk.
    Misschien weer tijd om ze nog eens door te nemen om de parate kennis bij te werken.
    Mijn verzameling is zo groot dat er jaren overheen gaan voordat een boek weer aan de beurt is.
    Nu heb ik weer een aanleiding voor deze titels.

    Bedankt voor je aanvulling, hopelijk volgen er meer reacties. Je bent al te lang alleen "lezer/kijker" geweest.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 8 juni 2015 om 10:43

  8. #138
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    40

    Standaard

    Materiaal van Bart van der Klaauw is in mijn beleving niet altijd even betrouwbaar. De site van Herman Dekker is als betrouwbare bron onovertroffen. En de boeken van Jan Hagens zijn ook erg goed gedocumenteerd. Verder wissel ik af en toe informatie uit met Australische schrijver Peter Ingman van "Zero hour in Broome".

    Als ik tijd heb ga ik zeker op je uitnodiging in om wat meer te reageren :-)

  9. #139
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo rpflug.

    Zal maar meer Herman's site gebruiken, iets meer werk dan een boek openslaan dat wel, en Barts werk niet meer gebruiken.

    Ook ik heb in het verleden leuk contact gehad met Peter Ingman. Aardige vent.
    Ik kan niet inschatten hoe groot zijn bijdragen aan "Carrier Attack Darwin 1942" en "Zero hour in Broome" is geweest maar hij is wel de co-auteur.
    Eén van de laatste keren liet hij me een rekening van de Luchtvaart Hobby Shop betalen.
    Was wel lachen want Erwin van de LHS vond het een goede sponsoring.
    Gelukkig kon Peter het snel corrigeren want het was een flink bedrag voor een behoorlijke boekenzending.

    Groet,
    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 juni 2015 om 09:16

  10. #140
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Nog even over bovenstaand bericht.
    Hallo rpflug.

    Zal maar meer Herman's site gebruiken, iets meer werk dan een boek openslaan dat wel, en Barts werk niet meer gebruiken.
    Vergat dat het boek van Herman ook in mijn verzameling zit. Kan dus als alternatief voor zijn site gebruikt worden.


    Nu weer naar een nieuwe foto.
    Foto 79. Nee, nèt geen PH- meer maar één van de laatste(?) foto's van dit toestel. Om voor deze foto een apart topic te openen gaat me iets te ver dus toch maar hier geplaatst.
    Fokker F.XXXVI, in dienst bij Scottish Airways. Vliegveld Prestwick (volgens verkoper 1940). Het toestel werd in 1941 gesloopt na een ongeval in mei op Prestwick.
    Monteurs plegen onderhoud aan de motoren van de F.XXXVI. Het gezelschap op de voorgrond heeft waarschijnlijk een rondleiding gehad.



    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 28 juni 2015 om 12:25

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •