Pagina 22 van 74 EersteEerste ... 12 20 21 22 23 24 32 72 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 211 t/m 220 van 736

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

  1. #211
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Foto 110.
    Fokker F.II en Fokker Spin. Volgens verkoper bij de opening van Ypenburg in augustus 1936. Klopt dit? 'PH-RSL' beschilderd als 'H-NABC'.

    Naam: Foto 110. 'PH-RSL' beschilderd als 'H-NABC' bij de opening van Ypenburg in aug. 1936?. Fokker F..jpg
Bekeken: 1268
Grootte: 112,0 KB

    Groet, Ruud.

  2. #212

    Standaard

    Beste Ruud,
    Volgens mij is deze foto gemaakt op Schiphol, ter gelegenheid van het jubileum van Fokker op 6 juni 1936.
    De H-NABC is inderdaad de ex PH-RSL.
    Bij de opening van het vliegveld Ypenburg is deze F.II ook aanwezig geweest.

    Met vriendelijke groeten,
    Classic

  3. #213

    Standaard

    Ik vond nog een foto van de opening van Ypenburg op de volgende website:
    http://www.historischypenburg.nl/unieke-fotos-en-film-opening-vliegveld-ypenburg-in-1936/

    Hier kun je een vliegtuig zien dat qua staart op de spin lijkt (links naast het watermerk).
    De "Spin"?? staat hier op een verhard platform met vele andere toestellen.
    De situatie is dus totaal anders dan op de foto van Ruud.

    Puzzletje!

    Mvg, Boris

  4. #214
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard AVRO 671 Rota Mk1 autogiro

    Ik kwam in het bezit van een uniek kiekje uit december 1934 van een autogiro die eigendom was van de Rotterdamse sportvlieger Jacob Mees, lid van de Rotterdamse Aeroclub die als eigenaresse werd ingeschreven. Het toestel had nog de Britse registratie G-ACWJ die een paar maanden later werd veranderd in de Nederlandse registratie PH-HHH. Het vliegtuigje was op 7 september 1934 aangekomen op Waalhaven nadat het uit Engeland was overgevlogen door de chef-instructeur van de NLS Schmidt Crans.

    Naam: img558.jpg
Bekeken: 1118
Grootte: 110,9 KB

    Hieronder een knipsel uit de Sumatra Post van 05 oktober 1934 (via Delpher) dus bijna een maand nadat de foto was genomen. Het ging allemaal nog niet zo vlug in die tijd. JanJr.

    Naam: Untitled-1.jpgXX.JPG
Bekeken: 1146
Grootte: 371,2 KB

  5. #215

    Standaard

    Naam: img558.jpg
Bekeken: 1118
Grootte: 110,9 KB

    Unieke foto! Sowieso zijn deze luchtzeilers uniek, zeker in Nederland.

  6. #216

    Standaard Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

    De Spin was vaker op Ypenburg aanwezig.

    Hier staat hij op een nog rommelig platform tijdens de voorbereidingen voor de her-opening van het veld in mei 1947.


    Naam: Spin op Ypenburg voor de heropening op 16 mei 1947.jpg
Bekeken: 1063
Grootte: 46,6 KB


    Tracker.

  7. #217

    Standaard Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

    De PH-HHH in zijn tijdsbeeld gezet.

    Links staan mijn aanstaande ouders tijdens een zomers dagje uit op Schiphol, 1935.
    Mijn Pa moest nog naar Indië, voor de watervliegtuigen.


    Naam: PH-HHH, Schiphol, 1935.jpg
Bekeken: 1187
Grootte: 399,1 KB


    Schmidt Crans had hem weliswaar het jaar er voor naar Nederland gevlogen van uit Engeland,
    maar zorgde er ook voor dat de wentelwiek uiteindelijk werd terug vervoerd, danig gehavend.

    Hij crashte hem op 8 juli 1936 tijdens een demonstratie op Soesterberg.

    Tracker.

  8. #218
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Oorspronkelijk geplaatst door Boris bij #213.
    Hier kun je een vliegtuig zien dat qua staart op de spin lijkt (links naast het watermerk).
    De "Spin"?? staat hier op een verhard platform met vele andere toestellen.
    De situatie is dus totaal anders dan op de foto van Ruud.

    Ik ben er inmiddels van overtuigd dat mijn foto 110 van de Fokker F.II en de Spin niet in augustus 1936 op Ypenburg is gemaakt. De gevonden foto van Boris overtuigde me. Niet vanwege het feit dat de Spin op zijn foto op beton stond, die kon tenslotte op enig moment verplaatst zijn naar gras, maar vanwege de Fokker F.II die op de achtergrond, op gras, te zien is. Daar draagt hij niet de registratie van foto 110 PH-NABC maar zijn oorspronkelijke registratie PH-RSL, de letter L is zeer goed zichtbaar, zie de rode pijl in de uitsnede van de door Boris gevonden foto. Dus geen Ypenburg augustus 1936 staat voor mij nu vast. Blijft nog het vreemde schilderwerk aan de PH-RSL/PH-NABC/PH-RSL als mijn foto 110 inderdaad het jubileum van Fokker op 6 juni 1936 te Schiphol laat zien zoals aangegeven door Classic. Alleen om Anthony te plezieren het tijdelijk omschilderen van het toestel?
    Mijn foto 110 moet toch ergens nog te vinden zijn met commentaar? Het heeft genoeg publiek getrokken om de gebeurtenis te vermelden in de media.

    Naam: Reinders-38.jpg
Bekeken: 1021
Grootte: 260,9 KB

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 mei 2016 om 14:15

  9. #219

    Standaard

    Knap stukje speurwerk Ruud.
    De F.II had ik niet eens gezien op de bewuste foto.

    Mvg, Boris

  10. #220

    Standaard

    PH-RSL Fokker F.II 1500
    25.03.1936 Ingeschreven door NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek, Amsterdam/*Schiphol.
    Het toestel werd door Fokker teruggekocht met de bedoeling het voor het te stichten Nationaal Luchtvaartmuseum te bewaren.
    04.05.1936 Inschrijving doorgehaald.
    Het toestel wordt aan de linker zijde beschilderd als N-NABC.
    06.06.1936 Aanwezig op het Fokker-jubileum te Schiphol (zie foto 110 H-NABC).
    28.08.1936 Haagsche Courant:
    De oude garde op Ypenburg.
    Vanmorgen zijn reeds de eerste machines voor de show op morgenmiddag, op Ypenburg aangekomen.
    Daarbij bevond zich het eerste verkeerstoestel der K.L.M., de F. II, die door Fokker ter gelegenheid van zijn jubileum, nu eenige maanden geleden, werd teruggekocht van den Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart, waar het toestel voor experimenteele doeleinden in gebruik was. Morgen zal het publiek gelegenheid krijgen dezen veteraan der lucht te zien.
    De machine is op eigen kracht van Schiphol overgevlogen en zij deed het nog best.
    29.08.1936 Aanwezig bij de opening van vliegveld Ypenburg (zie foto van PH-RSL hierboven)
    08.09.1937 De Telegraaf - Artikel over de opnamen voor de film "Hier luchthaven Schiphol" (foto van de linkerzijde met H-NABC)
    30.07-15.08.1937 Te zien in de AVIA-tentoostelling in de Houtrusthallen te Den Haag (foto van de rechterzijde met PH-RSL, Nieuwsbrief Stichting Historisch Museum NLR, juni 2008).
    06.1939 Vleugel hangt aan de muur in de Fokker hangaar te Schiphol (foto van de vleugel met PH-RSL, rapport NLL V.1174).

    Dan kan worden vastgesteld dat het vliegtuig met een dubbele registratie beschilderd is geweest (Links H-NABC en rechts PH-RSL).
    Het vliegtuig is op 28 augustus 1936 naar Ypenburg gevlogen, zonder dat het is ingeschreven!

    In het bericht van de Haagsche Courant zien we ook een fout binnensluipen.
    De PH-RSL is niet het eerste verkeersvliegtuig van de KLM, maar het is beschilderd zoals het eerste KLM verkeersvliegtuig.
    Deze verwarring zien we nog steeds terug in de geschiedenis van de PH-RSL en H-NABC.
    De originele H-NABC (Wr.nr. 4057) is echter een ander toestel dan de PH-RSL (Wr.nr. 4056).

    Met vriendelijke groeten,
    Classic
    Laatst gewijzigd door Classic; 26 mei 2016 om 10:17

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •