Pagina 27 van 74 EersteEerste ... 17 25 26 27 28 29 37 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 261 t/m 270 van 737

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

  1. #261
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.320

    Standaard

    Hallo Hans/Boris.

    Bedankt voor het meedenken.
    Die foto was dus verdwaald tussen al mijn Nederlandse Fokkers. Het was een partijtje met voor de rest alleen KLM toestellen.

    Ik moet nu wel aannemen dat ook het toestel op deze foto Frans is en niet Nederlands. Hoewel ik in de lijst van civiele Franse registraties geen F.VIIS (foutje of onbekende modificatie?) tegenkwam zoals genoemd op de site die Boris vond waren er nog genoeg F.VIIa's en b's te zien met Franse registraties. Dus hoort deze foto niet in dit topic.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 28 juli 2016 om 16:58

  2. #262
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Hans/Boris.

    Hoewel ik in de lijst van civiele Franse registraties geen F.VIIS (foutje of onbekende modificatie?) tegenkwam zoals genoemd op de site die Boris vond waren er nog genoeg F.VIIa's en b's te zien met Franse registraties. Dus hoort deze foto niet in dit topic.

    Groet, Ruud.
    Heb even wat foto's vergeleken. Het gaat waarschijnlijk om een Fokker F.IX. http://www.fokker-aircraft.com In dat geval is het de voormalige PH-AGA 'Adelaar'. Afgaande op een foto op http://www.fokker-aircraft.com/ had het toestel aan het einde van z'n carrière bij de KLM WASP motoren en stond de naam net als bij de F.XII en XVIII toestellen op de rompneus. Dit lijkt ook overeen te komen met wat er nog zichtbaar is van de letters van de naam. Het toestel ging naar Frankrijk als F-APFA volgens de site van Herman Dekker.

    Naam: F.IX WASP.jpg
Bekeken: 1215
Grootte: 366,2 KB
    Bron van de foto http://www.fokker-aircraft.com/datab...h-aga-1-5.html
    Laatst gewijzigd door rpflug; 29 juli 2016 om 07:43

  3. #263

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rpflug Bekijk bericht
    Heb even wat foto's vergeleken. Het gaat waarschijnlijk om een Fokker F.IX. http://www.fokker-aircraft.com In dat geval is het de voormalige PH-AGA 'Adelaar'. Afgaande op een foto op http://www.fokker-aircraft.com/ had het toestel aan het einde van z'n carrière bij de KLM WASP motoren en stond de naam net als bij de F.XII en XVIII toestellen op de rompneus. Dit lijkt ook overeen te komen met wat er nog zichtbaar is van de letters van de naam. Het toestel ging naar Frankrijk als F-APFA volgens de site van Herman Dekker.

    En daarna naar Republikeins Spanje. Dan is het misschien ook niet moeilijk om de bestemming of herkomst te raden van dat goud.. Misschien ter financiering van de oorlog??
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 29 juli 2016 om 17:13

  4. #264
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.320

    Standaard

    Foto 130. Zie hoe laag bij dit toestel de H op het richtingsroer is aangebracht.
    H-NABH. Fokker F.III. Gebouwd door Schweriner Industrie Werke GmbH, Duitsland.
    03.04.1921. KLM / 30.08.1922. Ongeval Groningen / 06.10.1922. Bewijs van Inschrijving geschorst. Vóór 1.5.1923 weer uitgereikt / 19.10.1923. Ongeval Goodwin Sands / 13.11.1923. Inschrijving doorgehaald. "Ingetrokken”.
    (Gegevens Herman Dekker)

    Naam: Foto 130. H-NABH. Fokker F.III, kopie.jpg
Bekeken: 1087
Grootte: 444,4 KB

    Groet, Ruud.

  5. #265

    Standaard Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

    Ik heb de indruk dat de plaats van de lage H als Land aanduiding al in de fabriek werd bepaald.
    Maar of dat in overleg met de afnemers gebeurde is nog de vraag.

    Uit het Anthony filmpje blijkt dat er een nog leeg kielvlak bij de fabriek is bij de NABN,
    en dat de H er pas op komt bij in bedrijf zijn.

    De reden zou kunnen zijn dat het richtingsroer een ruilartikel is, dat ook naar andere landen
    zou kunnen worden afgezonden, als men daar om vroeg.
    Bij de romp immatriculatie (is officiële registratie) was dat niet aan de orde.
    Het was redelijk zeker dat de NABN naar KLM zou gaan van af het begin.


    Naam: Kielvlak voor registratie bepaald af fabriek.png
Bekeken: 1033
Grootte: 75,8 KB


    Naam: H-NABN in bedrijf.png
Bekeken: 1013
Grootte: 65,4 KB


    Ook deze NABH heeft dubbele wielen.
    Nooit eerder opgevallen...

    Mooi hè, die Art Deco op de romp.
    Oók nooit eerder opgevallen...

    Tracker.

  6. #266
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.320

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Is je opgevallen dat in diverse foto’s, bijv. hierboven en ook bij foto 102 op blz. 20, het logo en de kroon (deels?) aanwezig zijn maar nog niet de strepen links en rechts (of zie ik het verkeerd)?
    Dat zou kunnen verklaren waarom op één van de foto’s een werknemer van de KLM in de onderhoudshangar te Waalhaven met een kwast aan de strepen bezig is.


    Naam: Kielvlak voor registratie bepaald af fabriek.png
Bekeken: 885
Grootte: 7,0 KB links zonder strepen zoals hierboven
    Naam: Foto 102. H-NABD. Fokker F.II. 300 kopie.jpg
Bekeken: 871
Grootte: 2,7 KB en bij foto 102 Naam: Foto 127. Hal, met H-NABN, H-NABJ, kopie.jpg
Bekeken: 994
Grootte: 10,6 KB en nu wel met strepen.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 5 augustus 2016 om 15:23

  7. #267

    Standaard

    Bericht xx

    Peter
    Laatst gewijzigd door Peter Miebies; 13 augustus 2016 om 18:16 Reden: Citaat ontbrak

  8. #268

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

    Nog wat foto's die ik over het hoofd had gezien. Ik verzamel al sinds 1955 dus weet ik lang niet altijd hoe ik aan foto's ben gekomen maar ze zijn allen afkomstig van de open markt.

    Foto 01.
    H-NABS. Fokker F.III. In dienst: 01.08.1922. Uit dienst: 14.04.1924. Verdwenen in het Kanaal.

    Ruud.
    Het zal een tikfoutje zijn maar de H-NABS is op 24-4-1924, met Adriaan P.J. Pijl aan de knuppel, waarschijnlijk (de kist is nooit gevonden) in het Kanaal ten onder gegaan.

    Peter

  9. #269
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.320

    Standaard

    Hallo Peter.

    Je hebt gelijk, het moet 24-4-1924 zijn.

    Groet, Ruud.

  10. #270
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.320

    Standaard

    Foto 131. Bestaat ook met iets andere uitsnijding als ansichtkaart.
    H-NABI. Fokker F.III.

    Naam: Foto 131. H-NABI. Fokker F.III. Bestaat ook, met iets andere uitsnijding, als ansichtkaart, kopi.jpg
Bekeken: 1013
Grootte: 150,6 KB

    Groet, Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •