Pagina 31 van 73 EersteEerste ... 21 29 30 31 32 33 41 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 301 t/m 310 van 724

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

  1. #301

    Standaard

    Nou lekker dan, Ik als rechtgeaarde Amsterdam-Noorder moest altijd aanhoren dat Noord niet bij Amsterdam hoorde.

  2. #302

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerard gielis Bekijk bericht


    Amsterdam Kaart van 1925!
    Als we terug gaan naar 1903 dan blijft de kaart steeds hetzelfde.

    Hier een plankaart van de ELTA, Het Vliegveld juni 1919
    Naam: 1919-06 Het Vliegveld - 121 Tekening ELTA terrein.jpg
Bekeken: 3578
Grootte: 388,7 KB


    De foto van de PH-OTO moet zijn genomen tussen 14 december 1931 en 9 november 1936, de inschrijvingsperiode van de PH-OTO. (Bron hdekker.info)

    Met vriendelijke groeten,
    Classic

  3. #303
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Hee Cees, jij bent uiteindelijk ook Noord ontvlucht.

    Groet, Ruud.

  4. #304
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Classic Bekijk bericht
    Als we terug gaan naar 1903 dan blijft de kaart steeds hetzelfde.
    Omdat dat ELTA-terrein, dat Fokker-fabriek werd me toch wel intrigeert, heb ik het even op een rij gezet:



    Van 1894 - 1928, geen spoor van ELTA of Fokker




    Van 1928 - 1949, nog steeds geen spoor




    Vanaf 1950. Pas nu zie je gebouwen op de plek waar tot 1943 de loodsjes van Antony gestaan moeten hebben. De Tijdreis over 200 jaar topografie levert heel aardige plaatjes op, maar de stappen in de tijd zijn wel erg groot en ook zijn de kaarten niet altijd goed gedateerd of bijgewerkt..

    Het Vliegterrein van de ELTA is, naar ik aanneem, snel na 1919 ingepikt door de stadsdeelraad A'dam Noord om er de wijk Volewijck te bouwen. Want ik heb ergens gelezen dat de haat-liefde verhouding tussen Antony en Albert af en toe sarcastische opmerkingen opleverde, zoals: Antony wat ben je toch een loser door een vliegtuigfabriek te bouwen zonder aangrenzend vliegveld. Maar dat leverde wel mooie prenten op van F-xx rompen die door de Amsterdamse binnenstad werden gesleept op weg naar Schiphol.




    Hier een foto uit '44. Zo te zien is het Fokkerterrein aardig gladgemaakt, want:
    In juli '43 kwamen er 44 onervaren Amerikaanse B-17 vliegers boven A'dam Noord kijken en die lieten van grote hoogte hun bommen vallen op de omliggende woonwijken. Vervolgens 10 Engelse laagvliegende Mitchells en die deden het beter, maar nog niet een volledige verwoesting van Fokker. En als laatste 12 onervaren Fransen in Bostons en weer allemaal vanaf grote hoogte voltreffers op de woonwijken in Noord.
    En ze bleven maar volharden in "precisie"bombardementen van grote hoogte, vergissingsbombardementen of massale missers. Voorbeelden Eindhoven, Nijmegen, Bezuidenhout, enz. enz.

    Maar het is makkelijk praten vanuit een leunstoel bijna 70 jaar na dato.

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 5 november 2016 om 11:36

  5. #305

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    In juli '43 kwamen er 44 onervaren Amerikaanse B-17 vliegers boven A'dam Noord kijken en die lieten van grote hoogte hun bommen vallen op de omliggende woonwijken.
    Als ik het goed heb 23 juli, op die dag zijn mijn grootouders hun huis daarbij kwijtgeraakt. Ze kregen daarna een huis toegewezen waarvan de Joodse bewoners kort daarvoor gedeporteerd waren. Dat was aan de Josef Israëlskade, die geduurende de oorlog Tootopkade genoemd werd. Daar is toen 3 weken laten mijn moeder geboren.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #306
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Dat zijn heftige familieherinneringen Mathieu.

    Bijgaand de website, waar ik grotendeels mijn verhaal op heb gebaseerd. Het is een bespreking van de studie van meneer van der Pauw van de bombardementen op Noord.

    http://www.volkskrant.nl/recensies/j...noord~a336742/

    Volgens hem waren de data resp. 17 (Yanks), 25 (Tommies) en 28 (knoflookvreters) juli 1943. Maar het lijkt mij dat jouw grootouders (en je moeder ) toch wel door één van deze 3 geallieerde nationaliteiten dakloos zijn gemaakt.

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 5 november 2016 om 22:56

  7. #307
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Als inwoner van Amsterdam ben ik altijd nieuwsgierig geweest naar de bombardementen in Noord en heb toen het verscheen meteen onderstaand boek aangeschaft waarvan Adri hierboven een verwijzing naar de recensie heeft geplaatst.
    “De bombardementen op Amsterdam-noord - Juli 1943” van J.L. (Hans) van der Pauw. Uitgeverij Boom, 2009. ISBN 978 90 8506 739 9.
    Paperback. 17 x 23,9 cm. 141 blz. Acht bijlagen en bronnen-/literatuurlijst achterin. Plm. 60 afbeeldingen.

    Naam: De bombardementen op Amsterdam-noord - Juli 1943, vz.jpeg
Bekeken: 1021
Grootte: 441,5 KB Naam: De bombardementen op Amsterdam-noord - Juli 1943, az.jpeg
Bekeken: 1029
Grootte: 348,4 KB

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 november 2016 om 11:02

  8. #308
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Foto 145.
    Plesman en Douglas DC-3 Reiger bemanning (PH-ALR).

    Naam: Foto 145. Plesman en Reiger-bemanning kopie.jpg
Bekeken: 1063
Grootte: 151,6 KB

    Groet, Ruud.

  9. #309
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Kent iemand de vliegers van deze foto?

  10. #310

    Standaard

    Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche Courant - 3 december 1937.
    HET 500STE RETOURVLIEGTUIG OP SCHIPHOL. - Gisteren arriveerde uit Indië op het vliegveld Schiphol het 500ste retourvliegtuig van de K.L.M. „De Reiger", met als gezagvoerder de heer E. H. Hulsebos. De heer A. Plesman, directeur van de K.L.M, sprak de bemanning toe, rechts de gezagvoerder van „De Reiger", de heer E. H. Hulsebos, en links van den heer Plesman de directeur-generaal der P.T.T., Dr. Ir. M. H. Damme.

    De Tijd - 3 december 1937
    500e RETOURVLUCHT INDIË—NEDERLAND
    „Wij beginnen thans aan de tweede 15 millioen kilometer"
    13 November vertrok de „Torenvalk" onder bevel van gezagvoerder Parmentier voor de 500e vlucht van Nederland naar Indië. Toen Donderdagmiddag te kwart voor vijf gezagvoerder Hulsebos, komende uit Batavia, met de „Reiger" op Schiphol neerstreek, had hij daarmee de 500e vlucht in deze richting volbracht. Evenmin als men van de 500e vlucht naar Batavia een feest had gemaakt, gebeurde dat met de 500e retourvlucht. Wel waren er verscheidene belangstellenden bij de aankomst van het Indië-vliegtuig. Aanwezig waren o.a. de heeren A. Plesman, directeur der K.L.M., dr. ir. M. H. Damme, directeur-generaal van P.T.T., Ir. Ch. F. van Haaften, directeur van verkeer en waterstaat in Ned.-Indië, thans met verlof hier te lande, e.a. „Met deze vlucht", zoo zeide de directeur der K.L.M., „is de 500e vlucht van Indië naar Nederland voltooid. Wij hebben 15 millioen kilometer op deze lijn afgelegd. Helaas zijn ons daarbij tegenslagen niet bespaard gebleven. Maar thans beginnen wij aan de tweede 15 millioen K.M. die we hopelijk zonder tegenslagen zullen voltooien, en ditmaal binnen den tijd van drie jaar". De heer Plesman dankte ten slotte het personeel, dat door zijn stipten arbeid deze resultaten mogelijk had gemaakt.
    In de bovenzaal van het restaurant bleven de genoemde autoriteiten, de leden der teruggekeerde bemanning en hun familieleden nog even in gezellig samenzijn bijeen, waarbij de heer Plesman een dronk uitbracht op de piloten Parmentier en Hulsebos, de beide gezagvoerders op de 500ste vlucht naar en van Indië.

    Op de foto v.l.n.r. Noomen, Damme, Plesman, Hulsebos.

    Bemanning op de 500 vlucht:
    E.H. Hulsebos (gezagvoerder)
    P. Noomen (vlieger)
    E.J. Veenendaal (boordwerktuigkundige)
    H.C. Moutlijn (telegrafist)
    Eggenhuizen (cabine)

    Classic
    Laatst gewijzigd door Classic; 8 november 2016 om 15:30

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •