Pagina 37 van 73 EersteEerste ... 27 35 36 37 38 39 47 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 361 t/m 370 van 724

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

  1. #361

    Standaard

    De Telegraaf, 28 juni 1931.


    DE K.N.I.L.M. IN MEI 1931.
    Toeneming van het vervoer.

    Het lijnvervoer der K. N. I. I.. M. toonde een goeden vooruitgang tegenover April, waarbij vooral de toeneming
    in het aantal passagiers van Batavia naar Bandoeng in het oog valt. Vervoerd werden 1209 passagiers tegenover
    1075 in April. Na het groote succes, dat verkregen werd met de vluchten te Medan tegen gereduceerd tarief,
    werd besloten deze gelegenheid ook een keer open te stellen te Bandoeng en Soerabaji. 1077 passagiers (April 438)
    ontvingen den luchtdoop onder Fokker’n vleugels.
    De versnelde mailboot-dienstregeling Nederland-Indië inspireert
    blijkbaar de passagiers om niet alleen Batavia, maar ook hun eindbestemming sneller te bereiken. Het m.s. Baloeran
    bracht zooveel gegadigden voor een luchtreis naar Soernbaja aan, dat een extra vliegtuig geheel volgeboekt
    rechtstreeks van Batavia naar de Krokodillenstad werd gezonden. Z.K. de Gouverneur-Generaal maakte voor het
    afscheidsbezoek aan Oost-Java weder van het K.N.I.L.M.- vliegtuig van Batavia naar Soerahaja gebruik.
    Het vrachtvervoer vermeerderde van 6451 in April tot 8534 K.G. in Mei, welke toeneming verkregen is door het
    couranten-vervoer Batavia-Bandoeng. Aan luchtpost werd vervoerd 1518 K.G. of ruim 106.000 brieven.
    Het vervoer van post, welke vanuit Nederland met de mailschepen tot Medan en vandaar in één dag per vliegtuig
    naar Zuld-Sumatra en Java wordt doorvervoord vertoont eveneens een stijgende lijn.

    Op 12 Mei startte de PK-AFC, het vliegtuig dat voor dezen tocht herdoopt was in “Abel Tasman”,
    naar Australië (Melbourne); de vlucht geschiedde op initiatief en onder commando van kapt. Pattist.
    Na een zeer voorspoedige reis keerde het vliegtuig op 27 Mei te Batavia terug.
    Door aansluiting te geven op de K.L.M.-toestellen Amsterdam-Batavia v.v. werd zoodoende de eerste
    Nederlandsche mailverbinding Amsterdam-Melbourne tot stand gebracht.
    Het nieuwe vliegtuig, type F.XII, plaats biedend aan 16 personen, werd op 2 Mei in dienst gesteld.
    Een tweede vliegtuig van hetzelfde type wordt eind Juni in Batavia verwacht.
    Laatst gewijzigd door Classic; 24 november 2017 om 13:06

  2. #362

    Standaard

    De Sumatra Post, 18 juni 1934.

    .....
    Den geheelen morgen is het K.N.I.L.M. vliegtuig, de PK-AFC (de oude Abel Tasman, die naar Australië is geweest) in de lucht geweest,
    de eene vroolijke en opgewekte lading na de andere trok de lucht in, nagekeken door even zoovele blijde gezichten en gezichtjes op het terrein.
    ....

  3. #363
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.300

    Standaard

    Hallo Ronald.

    Uit jouw bericht moet ik concluderen dat kort voor de vlucht naar Australië de naam "Abel Tasman" op de romp is aangebracht.
    Weet jij hoe lang voor en na die eerste postvlucht naar Australië dit toestel die naam heeft gedragen?
    Mijn foto's zouden dus van ná die vlucht zijn of misschien ook tijdens de vlucht.
    Dat laatste is voor mij minder aannemelijk omdat ik op andere foto's veel meer mensen rond dit toestel zag, tenslotte was die eerste postvlucht een bijzondere gelegenheid voor die tijd en mag je dignitarissen verwachten, die staan bij zulke gelegenheden graag met hun neus op de voorgrond, zelfs tijdens tussenlandingen.

    Groet, Ruud.

  4. #364
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: tussenlanding Bandoeng.jpg
Bekeken: 1196
Grootte: 30,8 KB

    Abel Tasman postvlucht Australië tussenlanding Bandung

    Bron NIMH

  5. #365
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    In de dertiger jaren werd de z.g. Pattist zegel uitgegeven:

    Naam: Nieuwe afbeelding (3).jpg
Bekeken: 1223
Grootte: 57,8 KB

    Pattist had de vlucht naar Australië zelf georganiseerd en er werd een speciale zegel geproduceerd. De opbrengst van de postzegels die op de poststukken werden geplakt was bestemd voor Pattist. Een mooi handeltje dus. In totaal werden 35.768 postzegels verkocht. Omdat de oplage klein was werden de zegels later veel waard.

    De volgende brief heb ik op een marktje gekocht voor een klein bedrag:

    Naam: Nieuwe afbeelding (4).jpg
Bekeken: 1245
Grootte: 77,9 KB

    Deze brief is echt met de vlucht meegegaan en dus een leuk souvenir. Jan

  6. #366

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Ronald.

    Uit jouw bericht moet ik concluderen dat kort voor de vlucht naar Australië de naam "Abel Tasman" op de romp is aangebracht.
    Weet jij hoe lang voor en na die eerste postvlucht naar Australië dit toestel die naam heeft gedragen?
    Mijn foto's zouden dus van ná die vlucht zijn of misschien ook tijdens de vlucht.
    Dat laatste is voor mij minder aannemelijk omdat ik op andere foto's veel meer mensen rond dit toestel zag, tenslotte was die eerste postvlucht een bijzondere gelegenheid voor die tijd en mag je dignitarissen verwachten, die staan bij zulke gelegenheden graag met hun neus op de voorgrond, zelfs tijdens tussenlandingen.

    Groet, Ruud.
    Hallo Ruud,

    Ik denk dat de naam "Abel Tasman" alleen voor deze vlucht is gebruikt.

    De Indische courant, 9 maart 1931.
    De vlucht wordt ondernomen met een driemotorig toestel, een Fokker, welke van de KNILM wordt ingehuurd en den historischen naam zal voeren van „Abel Tasman".
    Een naam, welke niet alleen bij ons, doch blijkens een van den consul-generaal der Nederlanden te Sydney ontvangen bericht, ook bij de Australiërs in den smaak valt.

    De naam staat er met zulke grote letters op, dat we kunnen aannemen dat deze na de verhuur is verwijderd.
    Foto's met de naam op de neus ben ik nog niet tegengekomen.

    Met vriendelijke groeten,
    Ronald

  7. #367
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.300

    Standaard

    Naam: Foto 180. KLM passagiers met zwemvest voor Fokker F.III 'H-NABL', kopie 1100.jpg
Bekeken: 1095
Grootte: 140,5 KB

    Foto 180.
    KLM passagiers met zwemvest om voor de Fokker F.III 'H-NABL'. Zowel de vrouw als de man maken zo te zien een gespannen indruk.

    Groet, Ruud.

  8. #368
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: donna dulcinea.jpg
Bekeken: 1002
Grootte: 145,8 KB
    Donna Dulcinea op vliegveld Waalhaven

    Bron Nationaal Archief
    Laatst gewijzigd door Gijs; 16 december 2017 om 17:19

  9. #369
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.300

    Standaard

    Naam: Foto 181. H-NABR. Fokker F.III, kopie 1100.jpg
Bekeken: 1065
Grootte: 75,9 KB

    Foto 181. Deze ligt dus wèl thuis.
    'H-NABR' (ex 'H-NABL'). Fokker F.III.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 18 december 2017 om 13:40

  10. #370
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.300

    Standaard

    Naam: Foto 182. PH-AGA 'Adelaar' (Fokker F-IX) en D-APEF 'Karl Wessel' (Ju-52:3m), 600 kopie.jpg
Bekeken: 959
Grootte: 99,7 KB

    Foto 182.
    PH-AGA 'Adelaar' (Fokker F-IX) en D-APEF 'Karl Wessel' (Junkers Ju-52/3m).

    Groet, Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •