Pagina 50 van 73 EersteEerste ... 40 48 49 50 51 52 60 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 491 t/m 500 van 724

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

  1. #491
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Ronald.

    H-NABL is correct. De KLM-historie van het gebouwtje ook maar zie de link hieronder van "Ons Amsterdam",
    een tijdschrift waaraan ik in de eerste helft van de zestiger jaren ook nog heb mogen werken tijdens mijn periode bij de Stadsdrukkerij (als gemeente-ambtenaar, jawel).
    Tot 1953 werd hier een autobusverbinding naar Schiphol onderhouden, ook al heeft de KLM het 1939 verlaten.
    Wat ik wel weet is dat hier in de oorlog de Gemeentelijke Luchtbeschermingsdienst gevestigd was.
    Ik kan me dit plekje goed herinneren, een verloren hoekje waar ook nog heel lang een taxistandplaats was naast een fietspad en tramhalte.
    Nu is het plein een autovrij gebied geworden.
    Waarom er op het net de data worden gepubliceerd die ik heb overgenomen is me een raadsel.
    https://onsamsterdam.nl/leidseplein-9-mei-1921

    Groet Ruud en "stay safe".
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 13 september 2020 om 18:51

  2. #492
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 324. PH-AEF (H-NAEF), Fokker F.VIII. Wintertijd. 1100 breed.jpg
Bekeken: 1815
Grootte: 63,7 KB

    Foto 324. Uit de tijd van echte winters.
    PH-AEF (H-NAEF), Fokker F.VIII.

    Groet Ruud en "stay safe".

  3. #493

    Standaard

    Bij het linkeronderstel loopt vanaf de onderzijde romp naar de bovenzijde van de elastiekvering een krakkemikkige buis of zoiets. Weet iemand wat dat is?
    En aan de andere kant steekt een zwart doosje onder de romp uit, wat zou dat zijn?

  4. #494

    Standaard

    Geen krakkemikkige buis maar extra verstevigingsbuis. De PH-AEF had dat ook aan de rechterzijde, zoals te zien op foto onder iets andere hoek die Ruud eerder in dit topic plaatste: https://www.nederlandseluchtvaart.nl/forums/showthread.php?34754-Foto-s-van-vooroorlogse-H-PH-PK-en-PJ-toestellen-die-ook-nog-thuis-lagen&p=70150#post70150

    Zwarte doosje lijkt een klein propellertje te hebben, lijkt een ram air turbine (RAT) te zijn.

    Zie ook: https://www.nederlandseluchtvaart.nl...p-F-VIII/page2
    Daar is die schuine buis op tekening en foto van PH-AED te zien en op die foto is de RAT aan de zijkant van de romp.
    Laatst gewijzigd door Dagger; 18 september 2020 om 23:32

  5. #495

    Standaard

    Inderdaad. Merkwaardig, normaal is de mechanika van de driehoek aan de romponderzijde in combinatie met de vertikale steun voldoende sterk om landingsbelastingen goed op te vangen, en is statisch bepaald, dus een extra afsteuning naar de romp toe is n.m.m. nogal onFokkers. Kennelijk de motorafsteuning niet stijf genoeg bij de F-VIII om een dwars belasting op te vangen
    Op de foto van de F-VIII met de motoren in de vleugel is die afsteuning er niet. Daar is de vericale steun dus wel stijf genoeg. Dat betekent, dat bij de hangende motoren de bevestiging van de verticale veersteun aan de motoronderzijde niet sterk genoeg was, of het achterste deel van de motorgondel is niet sterk genoeg. Interessante foto dus.
    Ik zie nu ook, dat er een propeelertje zit aan het zwarte kastje. Een generator dus.
    Bedankt voor dit soort interessante foto's. Ik kan er uren naar kijken.

  6. #496

    Standaard

    De F.VIII had oorspronkelijk die extra verstevigingsbuis niet. Op de meeste F.VIII foto's is die dan ook niet te zien. Geldt overigens ook voor die RAT.

    Blijkbaar heeft men later bij sommige toestellen die extra buis ter versteviging moeten toevoegen aan één of beide zijden. Bij de PH-AEF blijkbaar aan beide zijden. Op de nimh beeldbank website staat een foto van de PH-AEF met buis aan de rechterzijde:
    https://nimh-beeldbank.defensie.nl/f...0-b7e0221ea824
    Niet duidelijk te zien is of die extra buis daar toen ook al aan de linkerzijde aanwezig was. De RAT is ook nog niet te zien.

    Er is jaren geleden door Ruud een frontale foto van de PH-AED geplaatst waarbij duidelijk te zien is dat dit toestel het op dat moment alleen aan de rechterzijde had, niet links:
    https://www.nederlandseluchtvaart.nl...0231#post60231
    De RAT is ook duidelijk te zien aan de rechterzijde. Het uitsteeksel aan onderzijde romp is de staartslof.

  7. #497

    Standaard

    Bedankt voor de info.
    Had de F-VIII eigenlijk al hydraulica aan boord? Zo niet, dan is de RAT een electriciteitsgenerator.

  8. #498
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 325. Fokker F.VIII. 1100 breed.jpg
Bekeken: 930
Grootte: 104,0 KB

    Foto 325.
    Beladen van Fokker F.VIII.
    Detail: zie de belader in het toestel. Een hoed en in pak? De gewone beladers een pet. Toezichthouder in uniform en pet.

    Groet Ruud en "stay safe".

  9. #499
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 326. 'H-NAED' ('PH-AED). Fokker F.VIII. 1100 breed.jpg
Bekeken: 880
Grootte: 117,9 KB

    Foto 326. Instappen der passagiers. De motoren draaien al.
    'H-NAED' ('PH-AED'). Fokker F.VIII.

    Groet Ruud en "stay safe".

  10. #500
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 327. Fokker F.VIII (onofficieel F.VIIIA genoemd) 'PH-OTO',  (ex Fokker F.VIII 'H-NAEH':'PH-.jpg
Bekeken: 744
Grootte: 96,2 KB

    Foto 327.
    Fokker F.VIII (onofficieel ook wel F.VIIIA genoemd) 'PH-OTO', (ex Fokker F.VIII 'H-NAEH'/'PH-AEH').

    Groet Ruud en "stay safe".

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •