Pagina 8 van 74 EersteEerste ... 6 7 8 9 10 18 58 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 736

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

  1. #71
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Foto 43.
    PH-ASR "Roek". Douglas DC-3. 1940 naar nazi-Duitsland als D-ABBF.



    Ruud.

  2. #72
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Foto 44.
    PH-AXB "Boschduif". Douglas DC-5.



    Ruud.

  3. #73
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Ik kom nog even terug op de Uiver en zijn landing op de renbaan te Albury.
    Op "pagina 5" van dit topic vroeg Tracker zich af waarom de Uiver geen flares had afgeworpen boven Albury.

    Vraag Tracker:
    Waarom schenen er honderd auto's met hun koplampen in Albury ten behoeve van de Uiver, en gebruikten ze niet hun flares?
    Bofors gaf daarop antwoord dat ze dit wel hadden gedaan en gaf het boek van Jan Moll als bron.
    Hieronder heb ik drie pagina's uit "Langs de hoge weg" (1959) van Jan Moll weergegeven omdat niet iedereen dit boek bezit waar deze de landing op Albury beschrijft.

    Het blijft vreemd dat het afwerpen van de fakkels door de Uiver nergens anders te lezen valt, zover mij bekend. De verlichting van de renbaan
    door auto's wordt overal beschreven. Ook het seinen d.m.v. de verlichting van de gehele stad (hoewel de bemanning dit niet begreep) is niet algemeen bekend.





    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 oktober 2014 om 20:26

  4. #74

    Standaard

    Het fakkelgebeuren blijft interessant.
    Ik lees er voor het eerst over terwijl het toch welbekend moet zijn geweest.
    In ieder geval gebruikt, geen ontkennen aan als de Moll de waarheid spreekt.

    Het Albury autolampen verhaal is ongetwijfeld ook waar.
    Zou het kunnen dat men in Australië op geheel natuurlijke wijze de rol van de eigen bevolking heeft willen bevestigen?

    Ik hoop op krantenberichten, anders dan het Albury-sufferdje.

    Of een kleinigheid als een constructie tekening van de flare-modificatie die op de Uiver was uitgevoerd...

    Aviodrome misschien?

  5. #75
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Nog maar eens de landing van de Uiver op Albury.

    In een eerder bericht had ik vermeld dat ik nergens anders over de fakkels die de Uiver voor de landing te Albury had afgeworpen had gelezen dan bij het boek van Jan Moll. Dat klopt niet, mijn parate kennis schoot tekort. Bij het zoeken naar meer info over de fakkel-kokerinstallatie op de DC-2 had ik het boek "Douglas DC-2 - De eerste blikken vogel van de KLM en de KNILM" van Geldhof/Kok weer ter hand genomen en vond op blz. 76 iets wat ik totaal vergeten was:
    >Voordat Parmentier om 01.10 uur besloot een lage scheervlucht over de renbaan te maken, werden eerst twee parachutefakkels afgeworpen om het gebied extra te verlichten. De grasbaan was nu duidelijk te zien en de "Uiver" maakte een geslaagde landing.<

    Op dezelfde pagina staat iets dat afwijkt met wat Jan Moll in zijn boek "Langs de hoge weg" schrijft, nl.:
    >Ondanks de duisternis slaagden zij erin de renbaan te vinden. Zij zagen een rij auto's staan, die met hun koplampen de renbaan in het licht zetten. Ook de naam Albury werd aangegeven door aangestoken benzine.<
    Jan Moll schrijft in zijn boek (zie iets eerder op deze pagina) dat de naam Albury was geseind door de hele verlichting van de stad te gebruiken, hoewel de bemanning dit op dat moment niet begreep omdat de Uiver niet constant de grond in het zicht had en dus alleen flarden van het seinen zagen. Moll schrijft dat er vuur op de grond werd ontstoken in de vorm van een "L".

    Moll die aan boord was van de Uiver en dus betrokkene bracht zijn boek uit in 1959 en die van Geldhof/Kok is van 1997. Hoewel het boek van Moll in de literatuurlijst van hun boek staat geven zij geen commentaar waarom hun lezing iets anders is.

    Een constructietekening of foto over de fakkel-installatie op de DC-2 vinden is me (nog) niet gelukt.

    In het topic "Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart" ("pagina" 25) hebben Tracker en Sander het over de London-Melbourne race. Volgens mij was de officiële naam MacRobertson Air Race.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 29 oktober 2014 om 12:13

  6. #76

    Standaard enz, die ook nog thuis lagen.

    Ruud,
    Het lijkt me dat beide beschrijvingen een beetje aan eigen interpretatie onderhevig zijn, met 40 jaar er tussen.
    Ik kan er wel mee leven.

    Wat je aangehaalde naam voor dat vliegreisje betreft:
    Bij de eerst vermelde Wikipedia hierover leest men:

    "The MacRobertson Trophy Air Race (also known as the London to Melbourne Air Race) took place October, 1934 as part of the Melbourne Centenary celebrations. The idea of the... ".

    Maar Wiki is niet DE waarheid, wat let je?

    Grt

  7. #77
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.936

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Foto 06.
    Fokker F.VIII voor het stationsgebouw van vliegveld Eelde in juli 1935 ter gelegenheid van de officiële opening.



    Ruud.
    Hoewel ik dit topic trouw volg, was ik vandaag per ongeluk weer bij bladzijde 1 begonnen van dit topic.
    Nu valt me pas het bijschrift op bij foto 6.
    De officiële opening van vliegveld Eelde was op 23 mei 1931, nadat op 19 mei dat jaar de goedkeuringspapieren verkregen waren. Ook de eerste KLM-lijnvlucht naar Amsterdam was al op proef in 1931...

  8. #78
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom
    Foto 06.
    Fokker F.VIII voor het stationsgebouw van vliegveld Eelde in juli 1935 ter gelegenheid van de officiële opening.



    Ruud.

    Hallo Heron.

    Dat was de tekst die op de foto vermeld stond en het klopt hoewel de tekst misschien voor verwarring zorgt.
    Het is niet de officiële opening van het vliegveld maar de opening van het (aangepaste) stationsgebouw
    op 13 juli 1935 dat een hotel, café en restaurant bevatte.
    Lokale radio- en meteorologische diensten vestigden zich in dit gebouw.

    Groet
    Ruud.

  9. #79
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.936

    Standaard

    Aha..., zover had ik niet doorgezocht
    Het gebouw staat er nog steeds!

  10. #80

    Standaard H-, PH-,toestellen die ook nog thuis lagen. Uiver

    "Te droes Moll!
    Da's een verduiveld mooi licht!

    Maar zie je dat vermaledijde Albury ook ergens liggen?"





    Zo zóu het hebben kunnen gebeuren...

    Tracker.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •