Pagina 7 van 9 EersteEerste ... 5 6 7 8 9 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 86

Discussie: Het zijn er best wat

  1. #61
    Geregistreerd
    20 november 2011
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    101

    Standaard Vliegende Vleugel

    Weet iemand iets over dit vreemd uitziende ontwerp voor een vliegende vleugel?
    Ik heb deze foto's reeds véééééle jaren in mijn bezit maar ik heb geen flauw idee wat het is.
    Misschien niet eens van Nederlandse herkomst//
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 5 februari 2018 om 17:11

  2. #62
    Geregistreerd
    6 januari 2013
    Berichten
    163
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    A real project Nico ?.

  3. #63
    Geregistreerd
    6 januari 2013
    Berichten
    163
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    If this project was from Netherland,

    I suggest that,the De Schelde designed it.

  4. #64
    Geregistreerd
    6 januari 2013
    Berichten
    163
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hi,

    does anyone know Kuyk Types 40.000 & 50.000 ?.

  5. #65
    Geregistreerd
    6 januari 2013
    Berichten
    163
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    If we can get those articles from that magazine about Kuyk,we can
    see if there is anther projects to him ?.
    Naam: 001bab44_medium.jpeg
Bekeken: 470
Grootte: 19,0 KB

    Naam: 001bab4b_medium.jpeg
Bekeken: 467
Grootte: 15,8 KB

  6. #66
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vincent, 5 okt '08 Bekijk bericht
    De Lambach HL.II, de PH-APZ is gebouwd en wordt beheerd door studenten van de TU-Delft. Nu was er na een aantal vluchten wat problemen met de constructie waar ze nog steeds (ik weet het niet zeker meer) mee bezig zijn. volgens mij woont het vliegtuig tegenwoordig op het TU terrein of EHMZ.
    Nu heb ik een andere vraag over het eerste toestel van Lambach, de HL.I, de PH-DSA. Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk documentatie van dit toestel. Het is tijdens en na de oorlog (evenals de HL.II) zo goed als verloren gegaan. Voor de PH-DSA ook de administratie e.d. Nu ben ik op zoek naar de bouwtekeningen van die vliegtuig... ALS ze nog bestaan.
    Is er iemand die hier enige info over heeft?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EGI, 3 feb '10 Bekijk bericht
    Lambach staat nu in aviodrome en nog steeds problemen!
    Schop. Hier heb ik enige info over. Mijn zoon is enige tijd actief geweest in de SSVOBB de club met de welluidende naam Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en –beheer, die de kopie HL II heeft gebouwd. De mooie naam is tegenwoordig veranderd in "Lambach vliegtuigen" de naam van de fabriek die Hugo Lambach in 1937 oprichtte (oh nee sorry, dat moet natuurlijk zijn: "Lambach Aircraft"). Het kopie HL II project liep uit van een éénjaarsplanning naar een bouwtijd van zes jaar, maar in september 1995 was dan toch de eerste vlucht op Gilze-Rijen.
    Er is daarvan een mooi boek gemaakt met daarin, behalve de bouw van het origineel en de kopie HL II, ook een korte geschiedenis van de HL I de PH-DSA.



    De huidige verblijfplaats is een beetje vaag. Op de SSVOBB-website staat dat hij in de Catalina-hangar van Lelystad staat, maar mijn zoon had gehoord dat de huidig standplaats Seppe is, ook wel genaamd Breda International Airport.
    De genoemde problemen zijn nog onveranderd en dat zit in de bevestiging aan de vleugel van de vleugelbeslagen. Er zijn scheuren ontstaan in een las van het hoogwaardige beslagmateriaal. Generaties studenten buigen zich sinds 1996 over dit probleem en er zou een generatie moeten opstaan die, net als bij de bouw in 1990-95, zijn schouders er onder zet. Want het zou doodzonde zijn als dit stukje luchtvaartgeschiedenis nooit meer zal vliegen. En stilstand is, zoals zo vaak, achteruitgang.

    "Lambach vliegtuigen" heeft een turbulente, korte, maar helaas weinig succesvolle geschiedenis. De HL II, PH-APZ bijnaam Appelzuurtje, werd ontworpen en gebouwd in de ongelofelijk korte tijd van 5 1/2 maand en vloog in mei 1937 voor het eerst door Hein Schmidt Crans, chef instructeur van de N.L.S. Tijdens de eerste vlucht voerde hij de volgende figuren uit: looping, rol, Immelman en tot slot een zoemer. Overbodig te melden dat de constructeur en de andere toeschouwers van deze doopvlucht wild enthousiast waren. Maar na de invliegperiode kwamen er geen nieuwe orders meer, werd "Lambach vliegtuigen" ontbonden en ging Hugo over naar Fokker. De HL II kwam roemloos ten einde in mei 1940 op Waalhaven tijdens een bombardement bij de herovering van het vliegveld.
    Zijn eerste vliegtuigontwerp was de PH-DSA of HL I, een simpel 2-persoons vliegtuig gebouwd door de leden van de Delftsche Studenten Aeroclub. Het doel was om de studenten de mogelijkheid te geven om betaalbaar te vliegen. De eerste vlucht van de "Prinses Juliana" gedoopte HL I, was in juli 1935 door Dick Asjes, een echte lucht- en oorlogsheld, ridder MWO, bekend o.a. van de Panderjager.



    Dick heb ik een aantal keren mogen ontmoeten tijdens lustra van de DSA, want de club die hij zelf had (mee)opgericht, droeg hij zijn hele leven een warm hart toe. Hij bleef wel elke keer herhalen dat die studenten toch ook moesten motorvliegen, want dat zweefvliegen vond hij eigenlijk maar niks. Door zijn relaties in de luchtvaart kreeg hij veel voor elkaar voor ons en zonodig trok hij aan de bel bij zijn goede vriend Benno.
    Als de tekeningen van de HL I nog bestaan dan is de kans groot dat ze in het archief van het Aviodrome liggen, waar ook de bijna volledige set van de HL II is daar teruggevonden.

    Adri

  7. #67

    Standaard

    Jammer dat men altijd weer van het onderwerp afwijkt, dus weer allerlei verhalen er bij betrekt.

    Lambach ging naar Fokker.

    Noorduijn was tussen Fokker en zijn eigen fabriek werkzaam bij enige fabrieken in de USA.
    Voordat hij bij Fokker kwam was hij en zijn broer werkzaam bij Sopwith.
    Daarna gingen zij naar Armstrong-Whitworth, hierna gingen zij met nog een paar Nederlanders, waaronder Koolhoven, naar BAT.
    Na BAT ging hij naar Fokker.

    Interressant detail, wat blijkt de vleugel constructie van F.K.23 de Noorseman lijken wel heel erg op elkaar.
    Zijn ontwerp???
    Jjr

  8. #68
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jjr Bekijk bericht
    Jnterressant detail, wat blijkt de vleugel constructie van F.K.23 de Noorseman lijken wel heel erg op elkaar. Zijn ontwerp???
    Jjr
    Begrijp je niet helemaal. Beide vliegtuigen hebben twee vleugels, twee hoofdliggers, meerdere ribben en zijn met doek bekleed, is dat de overeenkomst ?

  9. #69

    Standaard

    Constructief, zo goed als gelijk!

  10. #70
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jjr Bekijk bericht
    Constructief, zo goed als gelijk!
    Dus eigenlijk wil je zeggen dat Noorduijn alle vleugels uit die tijd heeft ontworpen behalve de twee onderstaande ?

    "The General Aircraft Monospar "




    En de Junkers vleugel uit die tijd :




    Oeps Wright Flyer 1903




    Noorduijn was toen ongeveer 10 jaar oud

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •