Pagina 2 van 9 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 86

Discussie: Het zijn er best wat

  1. #11

    Standaard

    Helemaal goed Niels, die mogen natuurlijk niet ontbreken.
    Bij de meest sucecsvolle denk ik aan Noorduijn als een onderschatte factor; weinigen bouwden zovel toestellen van eigen ontwerp en dan kwam daar nog eens licentiebouw van andere toestellen bij (dacht ik)
    Laatst gewijzigd door Frits; 11 augustus 2008 om 20:31

  2. #12
    Vincent Guest

    Standaard Lambach

    Een klein antwoord op de post van de Lambach eerder dit jaar:

    De Lambach HL.II, de PH-APZ is gebouwd en wordt beheerd door studenten van de TU-Delft. Nu was er na een aantal vluchten wat problemen met de constructie waar ze nog steeds (ik weet het niet zeker meer) mee bezig zijn. volgens mij woont het vliegtuig tegenwoordig op het TU terrein of EHMZ.

    Nu heb ik een andere vraag over het eerste toestel van Lambach, de HL.I, de PH-DSA. Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk documentatie van dit toestel. Het is tijdens en na de oorlog (evenals de HL.II) zo goed als verloren gegaan. Voor de PH-DSA ook de administratie e.d. Nu ben ik op zoek naar de bouwtekeningen van die vliegtuig... ALS ze nog bestaan.

    Is er iemand die hier enige onfo over heeft?

  3. #13
    Geregistreerd
    6 november 2008
    Locatie
    soest
    Berichten
    5

    Standaard

    Hallo allemaal, ik ben net nieuw hier en lees een hoop leuke dingen, maar....

    Volgens mij heb ik Marinus van Meel nog niet langs zien komen ...
    ...dat was toch diegene die "de Brik" heeft gebouwd, de allereerste vliegmachine die de toenmalige Luchtvaart Afdeling heeft aangekocht...

    .. en dan hebben we ook nog een Ing. Baumhauer (?) die eerst bij Van Berkel de WB heeft ontworpen en later nederlands eerste echte helicoptere ontwierp....

    Toch weer 2 namen bij de lijst..

  4. #14

    Standaard

    Je hebt gelijk. Van Meel heeft ook nog een fabriek gehad.
    En ook je verhaal van Baumhauer klopt. Eerste Nederlandse Helicopt?re was een vereniging.
    En hij was patenthouder van de staartrotor, hoewel hij niet de eerste was die het toepaste. Het was ook niet succesvol. Igor Sikorsky heeft de staartrotor als eerste succesvol toegepast.
    Interessante toevoegingen dus.

  5. #15
    Geregistreerd
    6 november 2008
    Locatie
    soest
    Berichten
    5

    Standaard

    Er is er nog aanvulling...
    Hollandair uit Katwijk , de HA-001 "Libel" was een landbouwsproeivliegtuigje dat later nog luchtreclame heeft gesleept.
    en Satco uit Rotterdam met de SA-1 ultralight, die te zwaar was en toen aangepast werd tot een SA-2 en uiteindelijk gecrashed bij Lelystad...

  6. #16
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits Bekijk bericht
    Spijker, Werkspoor, Aviolanda, van Berkel, van Diepen, Pander, en wie hebben we nog meer gehad?
    in 1974/75 werd er in Drunen (Lips Autotron) een vliegtuig gebouwd ivb met Luchtmacht tentoonstelling 75 jaar .
    Was in bruikleen gegeven aan luchtmacht .Maar bleef eigendom van Autotron .De bouwer was w .sas uit den Hout NB .Deze heeft in het Musee de L,air te Meudon Frankrijk ,de bestaande Farman gemeten (deze hing hoog en was te gammel om naar beneden te halen )en daarna tekeningen gemaakt .Met behulp van een helper (aankomend ingenieur stage jaar!) wisten beiden dit tot een goede replica te maken Later is de farman overgeschilderd door de luchtmacht zie het resultaat !

  7. #17
    Geregistreerd
    9 januari 2010
    Locatie
    Ijsselstein
    Berichten
    177

    Standaard

    Lambach staat nu in aviodrome en nog steeds problemen!

  8. #18
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Iik geloof dat de Norseman een van het meest gebouwde, zo niet het meest gebouwde Nederlandse toestel is!
    Als Noordyn vliegtuigen gezien worden als Nederlands dan wint Fokker het met zijn D7 ruimschoots met 1700 exemplaren

  9. #19

    Standaard

    Dat is een waarheid als een koe!

  10. #20

    Standaard

    Vergeten: MARINUS VAN MEEL

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •