Pagina 3 van 9 EersteEerste 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 86

Discussie: Het zijn er best wat

  1. #21
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Voordat Noorduyn zelfs vliegtuigen ging bouwen onder zijn eigen naam, heeft hij de bekende serie Fokker Universal toestellen ontworpen. Robert Noorduyn was in die periode in dienst bij Fokker.

  2. #22
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Hebben we het bij deze thread over vliegtuig bouwers of vliegtuig ontwerpen van Nederlandse bodem ?

    Als we het over vliegtuig ontwerpers hebben dan hoort Fokker niet in dit rijtje thuis want die hooft zelf nooit ( vliegtuigen ) wat ontworpen.
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 9 mei 2011 om 09:06

  3. #23

    Standaard

    Volgens mij vliegtuig bouwers.
    Maar een topic over vliegtuigontwerpers lijkt me ook best leuk. Waarschijnlijk ook heel leerzaam voor een boel mensen.

  4. #24
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Hebben we het bij deze thread over vliegtuig bouwers of vliegtuig ontwerpen van Nederlandse bodem ?

    Als we het over vliegtuig ontwerpers hebben dan hoort Fokker niet in dit rijtje thuis want die hooft zelf nooit ( vliegtuigen ) wat ontworpen.
    Hier moet ik je toch tegenspreken, Fokker zelf heeft wel degelijk ook zelf een aantal modellen ontworpen, vooral in de beginjaren. Later liet hij het aan andere over, maar hield wel degelijk een vinger in de pap. Ook ontwerp hij een aantal niet luchtvaart objecten, waaronder enkele snelle motorboten.

  5. #25
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ReneL Bekijk bericht
    Volgens mij vliegtuig bouwers.
    Maar een topic over vliegtuigontwerpers lijkt me ook best leuk. Waarschijnlijk ook heel leerzaam voor een boel mensen.
    Wellicht wel.

    Trouwens een andere Nederlandse vliegtuigontwerper met een aardig productie was Theo Slot.
    Heeft verschillende vliegtuigen voor Pander en De Schelde ontworpen.

  6. #26
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Louis Bekijk bericht
    Hier moet ik je toch tegenspreken, Fokker zelf heeft wel degelijk ook zelf een aantal modellen ontworpen, vooral in de beginjaren. Later liet hij het aan andere over, maar hield wel degelijk een vinger in de pap. Ook ontwerp hij een aantal niet luchtvaart objecten, waaronder enkele snelle motorboten.
    Hier moet ik je toch tegenspreken

    Fokker was een goede zakenman en vlieger maar zeker geen vliegtuig ontwerper. Wat heel gewoon was in die tijd is dat de baas / opdrachtgever alle ( ontwerp ) eer kreeg. Hoewel Fokker vertelde wat er gebouwd zou gaan worden , het ontwerpen liet hij aan anderen over. Zelfs de Fokker spin is niets anders dan een Goedecker Taube met wijzigingen aangebracht op Fokkers verzoek.

    De vraag wat is belangrijker. Een briljante ontwerper die geen verkoper is of een briljante verkoper die goede ontwerpers in dienst heeft. Geschiedenis leert ons het laatste........

    Een goed voorbeeld van een tijdgenoot van Fokker was Thomas Edison die honderden patenten op zijn naam heeft , maar in werkelijkheid gewoon een labaratorium had met medewerkers die het uitvinden voor hem deden ( Tesla bijvoorbeeld )

  7. #27
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Denk daarbij ook aan de synchronisatie van de machinegeweren. Fokker heeft altijd beweerd dat hij dit heeft ontwikkeld, terwijl het patent al in 1913 was vastgelegd door een zekere Schneider. Een Fokker man, Lubbe (of Lube), heeft zich in dienst van Fokker bezig gehouden met de synchronisatoren.

    Ander mooi voorbeeld. De (eerste) Spin werd hoofdzakelijk door een zakenpartner van Fokker gebouwd. Fokker heeft pas later zichzelf leren vliegen in een Spin.

  8. #28
    janranger Guest

    Standaard

    Er is ook nog DAC (Dutch Aeroplane Company) met de door hun ontwikkelde, gebouwde en vliegend sportvliegtuig met een dieselmotor, welliswaar bescheiden t.o.v. groten zoals Fokker. Maar toch een Nederlands vliegtuig.


  9. #29

    Standaard Het zijn er best wat

    H.A. Salters - Hoe Ontwerp Ik Een Klein Sportvliegtuig?

    Valt Hr Salters er ook onder?
    Hij was leraar aerodynamica en vliegtuigprestaties aan de RLS.
    '59 tot '62, over latere data ben ik niet zeker.

    Als zijn bedenksel heeft gevlogen, wat ik niet weet overigens, dan hoort hij er bij.
    Iemand een idee?

    Tracker.

  10. #30
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Nog een aanvulling.

    PAL-V Europe NV

    PAL-V | Ultimate Freedom

    http://www.youtube.com/watch?v=SgHSaNtAMjs

    Ruud.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •