Pagina 6 van 9 EersteEerste ... 4 5 6 7 8 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 86

Discussie: Het zijn er best wat

  1. #51
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Eindelijk gevonden! Vliegveld Leende.

    Zie op blz. 271 van onderstaande link onder 29.5 Fabrieksterrein.

    http://atlas.sremilieudienst.nl/arch...eezeLeende.pdf

    Voor wie dit teveel werk is, het omschrijft de geschiedenis van Heeze-Leende, een samenvatting hieruit:

    5.29.5.001. N.V. Van Kuyk Vliegtuigindustrie.
    Complex "Haviksoord", gelegen ten oosten van de weg Leende-Maarheeze, bestaande uit kantoor, woning, werkplaats en loodsen (zie situatietekening, heemkundeblad, 3, p. 261.)

    De geestelijke vader van het plan een vliegtuigfabriek te bouwen was de dynamische Harry van Kuyk. Nog tijdens de bezetting begon hij zijn onderneming. Hij had een groot terrein gekocht gelegen ten Oosten van de weg Leende-Maarheeze. Het terrein bestond grotendeels uit heide dat hij had laten egaliseren. Hij had er een loods laten plaatsen, een woonhuis, kantoortje en dat allemaal onder het mom van ontginning. Luttele weken na de bevrijding wilde Van Kuyk eindelijk echt met vliegtuigbouw te beginnen. Het toekomstige vliegveld werd door Harry omgedoopt tot "Haviksoord". Zijn 'eersteling' zou "De havik" genoemd worden, naar zijn eigen initialen H.v.K.

    Het vliegveldje in Leende was eigenlijk te primitief voor vliegtuigindustrie. Wel had men het materiaal en de mogelijkheden om zweeftoestellen te bouwen, maar de bouw van echte vliegtuigen kwam niet goed op gang, door gebrek aan mensen en materiaal.

    In het voorjaar van 1946 nam Harry van Kuyk een aanbod aan van Aviolanda, een vliegtuigfabriek in Papendrecht bij Dordrecht. Daar kon hij een grote hal huren en de beschikking krijgen over mensen die verstand hadden van vliegtuigbouw en de nodige ervaring hadden opgedaan. Alle bouwsels en tekening werden op een grote oplegger geladen en opgewekt toog men naar het nieuwe werkterrein:

    'Het optimisme was evenwel van korte duur. De overheid gaf geen medewerking; er kwamen geen toewijzingen voor materiaal. Wachten en onze tijd in ledigheid doorbrengen, was niets voor de actieve Van Kuyk. Na enkele maanden nam hij de beslissing: "We stoppen ermee! Ik schei ermee uit!" Hij gaf opdracht alles weer op te laden en terug te brengen naar Leende. Het was een hele toestand! De dynamische, doch impulsieve Harry gooide alles op een grote hoop, gooide er een vat benzine over, stak het aan en in een mum van tijd verbrandde al datgene waarmee we zo'n drie jaar bezig waren geweest. Maar ook een toekomstdroom ging op in rook!'

    Harry van Kuyk keerde terug naar Tilburg, naar zijn fabriek en zijn mensen. De komende jaren van de wederopbouw van Nederland was veel werk voor de bouwer-aannemer die hij altijd was geweest.

    De naam Haviksoord in Leende bestaat nog steeds, zelfs de golfclub heet zo.
    Mijn zoekwoord bij Google Maps was: weg Leende-Maarheeze. Maar golfclub Haviksoord te Leende geeft ook resultaat.

    Ruud van Ommeren.

  2. #52
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard


  3. #53
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Hallo willem farman.

    Heb je info over deze opname? Type vliegtuigje, personen, gelegenheid, etc.?

    Ruud

  4. #54

    Standaard

    De locatie is mij wel duidelijk, de gebouwen op de achtergrond zijn van het Autotron toen het nog in Drunen was.
    Het militair luchtvaart museum ging toen een jaartje dicht vanwege een verbouwing en had een deel van haar collectie naar Drunen overgebracht.
    Zelf had ik in een aantal vitrines mijn plastic schaalmodellen van nederlandse militaire vliegtuigen ten toon gesteld waardoor ik ook vrij in en uit kon lopen en alles extra goed en lang kon bekijken.
    In die tijd is midden in het Autotron ook de Farman replica gebouwd die nu in Soesterberg staat.
    Van het amateurvliegtuigje staat me vaag nog wel iets bij, maar echte details heb ik niet meer. eerst werd geprobeerd te starten vanuit een weiland achter het Autotron, maar dat bleek te klein. Men is toen uitgeweken naar de sportvelden vlakbij de Lips scheepschroeven fabriek aan de rand van Drunen. Of het echt tot een vlucht is gekomen kan ik me niet meer herinneren. Volgens mij was dit toestelletje de Van den Berg Staalvogel. Op de website van Herman Dekker is hier meer over te vinden (zie PH-BER).
    Laatst gewijzigd door JanRoza; 29 januari 2013 om 14:38

  5. Standaard

    Heren,
    Dit is zeker niet de PH-BER "Staalvogel".
    De PH-BER was een hoogdekker, dit is (letterlijk) een schouderdekker.
    Het lijkt mij meer een van de (minstens) vier aan de Staalvogel voorafgaande projecten van de heer V.d. Berg.
    Zie ook "75 Jaar Nederlandse Luchtvaartuig Registers" blz. 75.
    Herman Dekker

  6. #56

  7. #57

    Standaard

    Het resultaat

    Hans
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 5 februari 2018 om 16:09

  8. #58

    Standaard

    wat betreft de foto van willem farman :

    is dit niet een soort reclame stunt van Autotron?
    meen op de vleugel ook Autotron te zien staan.....

  9. #59
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard

    Fantastisch speurwerk. Bedankt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Eindelijk gevonden! Vliegveld Leende.

    Zie op blz. 271 van onderstaande link onder 29.5 Fabrieksterrein.

    http://atlas.sremilieudienst.nl/arch...eezeLeende.pdf

    Voor wie dit teveel werk is, het omschrijft de geschiedenis van Heeze-Leende, een samenvatting hieruit:

    5.29.5.001. N.V. Van Kuyk Vliegtuigindustrie.
    Complex "Haviksoord", gelegen ten oosten van de weg Leende-Maarheeze, bestaande uit kantoor, woning, werkplaats en loodsen (zie situatietekening, heemkundeblad, 3, p. 261.)

    De geestelijke vader van het plan een vliegtuigfabriek te bouwen was de dynamische Harry van Kuyk. Nog tijdens de bezetting begon hij zijn onderneming. Hij had een groot terrein gekocht gelegen ten Oosten van de weg Leende-Maarheeze. Het terrein bestond grotendeels uit heide dat hij had laten egaliseren. Hij had er een loods laten plaatsen, een woonhuis, kantoortje en dat allemaal onder het mom van ontginning. Luttele weken na de bevrijding wilde Van Kuyk eindelijk echt met vliegtuigbouw te beginnen. Het toekomstige vliegveld werd door Harry omgedoopt tot "Haviksoord". Zijn 'eersteling' zou "De havik" genoemd worden, naar zijn eigen initialen H.v.K.

    Het vliegveldje in Leende was eigenlijk te primitief voor vliegtuigindustrie. Wel had men het materiaal en de mogelijkheden om zweeftoestellen te bouwen, maar de bouw van echte vliegtuigen kwam niet goed op gang, door gebrek aan mensen en materiaal.

    In het voorjaar van 1946 nam Harry van Kuyk een aanbod aan van Aviolanda, een vliegtuigfabriek in Papendrecht bij Dordrecht. Daar kon hij een grote hal huren en de beschikking krijgen over mensen die verstand hadden van vliegtuigbouw en de nodige ervaring hadden opgedaan. Alle bouwsels en tekening werden op een grote oplegger geladen en opgewekt toog men naar het nieuwe werkterrein:

    'Het optimisme was evenwel van korte duur. De overheid gaf geen medewerking; er kwamen geen toewijzingen voor materiaal. Wachten en onze tijd in ledigheid doorbrengen, was niets voor de actieve Van Kuyk. Na enkele maanden nam hij de beslissing: "We stoppen ermee! Ik schei ermee uit!" Hij gaf opdracht alles weer op te laden en terug te brengen naar Leende. Het was een hele toestand! De dynamische, doch impulsieve Harry gooide alles op een grote hoop, gooide er een vat benzine over, stak het aan en in een mum van tijd verbrandde al datgene waarmee we zo'n drie jaar bezig waren geweest. Maar ook een toekomstdroom ging op in rook!'

    Harry van Kuyk keerde terug naar Tilburg, naar zijn fabriek en zijn mensen. De komende jaren van de wederopbouw van Nederland was veel werk voor de bouwer-aannemer die hij altijd was geweest.

    De naam Haviksoord in Leende bestaat nog steeds, zelfs de golfclub heet zo.
    Mijn zoekwoord bij Google Maps was: weg Leende-Maarheeze. Maar golfclub Haviksoord te Leende geeft ook resultaat.

    Ruud van Ommeren.

  10. #60
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    nee beslist niet Autotron heeft deze bouwer een kans gegeven om daar te bouwen tijdens het thema Vliegen vliegensvlug vervlogen tijdens de tentoonstelling vanwege 75 jaar Luchtmacht .

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •