Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30

Discussie: Fokker T.5 gegevens

  1. #1
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard Fokker T.5 gegevens

    Hallo allemaal,

    Zoals sommigen van u wellicht hebben kunnen zien, ben ik begonnen met een project waarbij ik een T.5 voor de vliegsimulatie maak. Aan de hand van verscheidene tekeningen kan ik een heel eind komen, degenen die mij eraan konden helpen, bedankt!

    Toch plaats ik hier een verzoek om meer informatie. Het is gedurende mijn D.21 project gebleken dat er altijd meer details en meer gegevens nodig zijn. Foto's zijn de primaire bron van gegevens (v.w.b. vorm en uiterlijk) als tekeningen niet meer detail kunnen bieden (door schaal of resolutie bijvoorbeeld). De buitenkant heeft overigens voorlopig mijn voorkeur (tot mei 2015), daarna ga ik de binnenkant pas oppakken.

    Daarom is mijn vraag aan u allen: als u informatie in de vorm van foto's of zelfs tekeningen heeft en bereid bent deze te delen, zou ik daarvoor graag in aanmerking komen.

    Verder nog een andere vraag: is er nog literatuur over de T.5 beschikbaar, naast het Dutch Profile boekje?

    Vriendelijke groeten en alvast bedankt!

    Daan Kaasjager

  2. #2

    Standaard

    Boekje van Hugo Hooftman over de T.V en T.IX is een leuke bron van foto's.


    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Oké, bedankt Mathieu, moet ik daar maar eens aan zien te komen Ik heb overigens een deel van dit forum (deel Fokker) al doorgewerkt op foto's van de T.5, iedereen die ze plaatste bedankt daarvoor! Er zitten grote foto's bij, die ik goed kan gebruiken

    Waar ik momenteel echter om verlegen zit, zijn gegevens (foto's, tekeningen) van de cockpitkap (of hoe dat ook mocht heten bij de T.5).

    Verder concludeer ik dat de staartkoepel (die hetzelfde zou zijn als die van de G.1) ietwat geroteerd is om de dwarsas van het toestel. De beschikbare tekeningen geven een vrij vervelende hoek, ongeveer 7.123 graden ofzo. Het lijkt me echter redelijk als dit gewoon 5 graden was, kan iemand me hierin feedback geven? Als ontwerper zou ik niet al te moeilijk doen. Maar wellicht ben ik hierin onjuist...

    Heeft iemand ook nog gegevens (ook technische data) van de Pegasus motoren?

    Het is allemaal veelgevraagd, ik weet het. Maar, niet geschoten is altijd mis

    Groeten, Daan

  4. #4
    Geregistreerd
    2 februari 2008
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    20

    Standaard

    Daan, ik ben in het bezit van boekje van Hugo Hooftman, in de vorm van het boek en daarnaast ook een digitale (gescande) versie. Ik weet echter niet wat de regels zijn voor het delen van dit soort digitale werkjes, misschien dat een van de andere forumleden hier een antwoord op heeft. Gezien de staat van de Fokker d.21 durf ik het echter ook wel aan om het boekje uit te lenen mocht een digitale kopie geen optie zijn . Daarnaast heb ik nog een hele lading aan op internet gevonden materiaal (het meeste zul je ook al wel tot je beschikking hebben). Dit alles door de jaren heen verzameld met het doel om een Fokker T.5 voor FSX te maken. Bij mij is het echter blijven steken in het opzetten van de views en een eerste versie van de romp. Daarna ben ik blijven hangen op onduidelijkheden in het referentiemateriaal (vorm van cockpit), een heel oud huis waar veel tijd in is gaan zitten en twee kinderen.

    Met vriendelijke groet,

    Roland Peters

  5. #5
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Roland, je hebt PB hoor Ontzettend leuk om zo'n bericht te lezen. Erg bekend/populair is de T.5 nou ook weer niet.

    Dit T.5 project heeft verband met de aanstaande herdenking die bedacht/georganiseerd wordt door dhr. Anceaux in Dordrecht, in mei 2015. Hoe of wat kan ik nog niet vertellen, en evenmin of het uiteindelijk helemaal doorgaat zoals we het nu voor ogen hebben. Maar ik ga de T.5 sowieso maken voor FSX.

    Oja, de Pegasus is min of meer familie van de Mercury, heb ik geconcludeerd, en dat is gunstig. Ik heb nog een Mercury 'liggen'.

  6. #6

    Standaard

    misschien heb je hier nog wat aan ?

    daar is een bestandje te downloaden van een windtunnelmodel

    vth-76.pdf

    Verslag van windtunnelmetingen verricht aan het model van de Fokker T-5 :: TU Delft Institutional Repository

  7. #7

    Standaard

    Zoek je foto's uit de stuurhut of juist van de buitenkant?

  8. #8
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    @eric7325: dat is een mooi en nuttig document, dankjewel voor de link. Met name de geometrie van de vleugel, en de vliegeigenschappen kunnen zo gemodelleerd worden.

    @FrederikP: momenteel vooral de buitenkant, maar foto's van de binnenkant zijn ook welkom. Ik heb overigens al veel foto's van de stuurhut. Maar door beiden te hebben, kan ik wel gemakkelijk een totaalplaatje vormen.
    Maar momenteel bij voorkeur eentje die de cockpitkap van buiten erg goed laat zien. Maar vanwege de staartwielconfiguratie lijkt me dat die foto's vrij schaars zijn...

  9. #9

    Standaard

    Hoi Daan,

    Heb je wat aan deze foto?

    Groet,

    Mathieu.

    Laatst gewijzigd door Mathieu; 5 november 2014 om 08:04
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #10
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Zeker Mathieu, bedankt! Ik gok dat we nu naar achteren kijken ongeveer?

    Prachtig zelfs! Er staat een brandblusser op, bij de D.21 heb ik nooit een foto kunnen bemachtigen waarop er een blusser stond.
    Maar wat zijn dit twee Bosch-apparaten? Rookmelders? In-flight entertainment system? Grapje, maar ik zou niet direct kunnen bedenken wat het moet zijn... Mooie plaat! En er zitten weer schuifraampjes in

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •