Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30

Discussie: Fokker T.5 gegevens

  1. #21
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Dan zijn (wat we tegenwoordig noemen) jachtbommenwerpers meer op de plaats.
    Dat was ook de consensus in die tijd - zie daar, de G.1. Een compromis tussen het jachtkruiser principe en de snelle eenpersoonsjager.

  2. #22
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ja, dat is natuurlijk ook zo Edwin. Voor de D.21 had men eerst ook plannen om hem geschikt te maken voor het dragen van bommen.
    Maar, dat is me nooit echt duidelijk geworden, welke uitvoering van de G.1 Mercury heeft men uiteindelijk besteld?

    Ben ik trouwens correct dat er in de T.5 alleen whiskeykompassen zaten? In de T.5-vitrine van CRASH ligt een vlakke roos,
    waarvan wordt gezegd dat deze afkomstig is van het kompas. Maar, een dergelijk (liggend) kompas had de T.5 toch niet?
    De T.8W wel, concludeer ik uit de foto's.
    Waar komt de vlakke roos dan vandaan? Bommenrichtkijker? Driftmeter (ik weet helemaal niet of er wel een roos in een driftkijker zit hoor).

  3. #23
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik zet de afvuurkast voorlopig hier maar neer. Lijkt me niet onlogisch, ik ga er trouwens vanuit dat het kastje grofweg 17 cm breed is.


  4. #24
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Op het moment heb ik vakantie en ben ik full-time aan het modelleren. Het schiet lekker op.
    Hier en daar moet ik wel wat fantaseren, maar ik denk dat we daar maar mee moeten leven.
    Het geheel gaat er in ieder geval steeds beter uitzien

    Voordat ik verder ga fantaseren, heb ik echter nog een vraag. Onder/nabij de Munerelle zuurstofautomaten
    kregen de bemanningsleden een telefoonkastje. Op de T.5 foto's is daarvan bijna niets te zien (één foto laat 'iets' zien...),
    het kastje is nog niet aangebracht of het valt gewoon weg op de foto.
    Nu mag ik ervan uitgaan dat de LVA/ML het graag zo simpel mogelijk wilde houden.
    Dan neem ik aan dat men in de T.5 dezelfde telefoonkastjes gebruikte als men in de G.1 gebruikte.
    Volgens Fokker G-1. Jachtkruiser - deel 1 koos men voor de G.1 voor Siemens EH.22 telefoonkastjes.
    In de bijlage van dat boek is te lezen waar deze kastjes geplaatst waren: aan de rechterkant van elk compartiment.
    Er staan veel mooie interieurfoto's in beide G.1 boeken, maar ik kan nog niet ontdekken hoe het telefoonkastje eruit zag.
    Het is natuurlijk ook mogelijk dat ze nooit zijn aangebracht...
    Kan iemand me hier iets mee over vertellen? Ik heb wel begrepen uit de beschikbare literatuur dat de
    communicatie aan boord van zowel de G.1 als de T.5 wel eens mankeerde.

  5. #25

    Standaard

    Telefoon kastjes waren volgens mij van Amhro uit IJmuiden, later bekend fabrikant van 27mc bakkies. Ik heb nog ergens een afbeelding met maten van de G.1 uitvoering. Ga er van uit dat die van de T.V niet veel verschilde afgezien van het aantal keuzes van stations.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #26
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Amroh, ja die naam wordt ook genoemd in hetzelfde stuk tekst uit het G.1 boek.
    ...
    Ik weet nog niet hoe ik deze functioneel kan maken in FSX. Met de andere bemanningsleden
    telefoneren zit er niet in bij FSX

    Heeft iemand misschien een origineel idee? Ideeën, hoe gek ook, zijn altijd welkom als
    de originele functionaliteit niet uitgevoerd kan worden in FSX.

    Trouwens: typografen onder ons, zijn mijn posts een beetje leesbaar zo? Ik probeer handmatig
    de kolombreedte van mijn tekst te verkleinen, ik las namelijk ergens dat dat de leesbaarheid
    ten goede komt.

    Daan

  7. #27

    Standaard

    Alvast een foto.

    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #28
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Oké, bedankt! Nu kan ik het plaatsen. In het G.1 boek staat hiervan ook een maatschets (pagina 78).
    Begrijp ik goed dat deze telefoonkastjes min of meer geïntegreerd waren met het hele radiosysteem?

    Aardig op deze foto is ook de Askania richtingaanwijzer (3 lampjes), met eronder een mechanisch exemplaar.
    De T.5 had dit ook, de waarnemer had voorin een voetcontact waarmee hij de richtingaanwijzer kon bedienen
    (ik neem aan om den eersten bestuurder te leiden). Zijn lampjes zaten tussen twee staven van het vakwerk in de neuskoepel,
    die van de vlieger zat bovenin links op zijn instrumentenpaneel. Ik ga ervan uit dat de voetcontacten aan elke kant
    van het vloerroostertje in de neus zaten (links en rechts).
    Zie onderstaand plaatje, de bovenste foto geeft de lip aan waaraan het contactje bevestigd zat,
    de onderste foto laat dit contactje (een soort pedaaltje) zelf ook zien.

    Nu krijg ik eigenlijk het vermoeden dat eenzelfde mechanische richtingaanwijzer ook op de T.5 gemonteerd zat.
    Er wordt namelijk over gesproken in de beschikbare documentatie, het ding zou rechts, boven het schuifraam zitten.
    De werking wordt als volgt uitgelegd: als de wijzer op L staat, dient het vliegtuig naar links te draaien
    en als de wijzer op R staat, dient het vliegtuig naar rechts te draaien. Nu vraag ik me alleen nog af,
    of het wijzertje weergaf wat het vliegtuig deed, of juist wat het vliegtuig moest doen. Ik gok eigenlijk op het eerste.

  9. #29
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    De voetschakelaar in de G1


  10. #30
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ah, mooi Pim! Aan de hand van de bijlagen in het G.1 boek vermoedde ik al dat dit 'm was. Maar, op foto's is er maar één te zien, klopt dat?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •