Pagina 33 van 42 EersteEerste ... 23 31 32 33 34 35 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 321 t/m 330 van 414

Discussie: Fokker T.5 FSX

  1. #321
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Daan je hebt toch een technische opleiding gehad? De eenheid kg(f)/cm2 is al 40 jaar geleden afgeschaft (ah, maar ten tijde van de T5 was hij nog volop in gebruik ). Maarre, wel een mooie constructie. De arm van krachtsaangrijping van de cilinder op het scherm, wordt groter naarmate het scherm verder omhoogklapt en meer (wind)weerstand krijgt. Dus precies goed.

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 4 augustus 2017 om 16:29

  2. #322

    Standaard

    Ok maar (ik heb geen technische opleiding maar dan vindt ik het wel interessant) drukt de cilinder niet rechtstreeks van zich af en is er geen ruimte of scharnier om het luik naar boven te drukken zodat het raamwerk uit elkaar wordt gedrukt, of de boel klem komt te zitten?

  3. #323
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Dank mannen voor jullie reacties! Ik zal eea even toelichten.



    De cilinder levert een (constante) kracht F, in het beginstadium ligt deze bijna tegengesteld aan vliegrichting. Deze kracht grijpt aan in een oog bij de punt van de pijl in bovenstaande afbeelding.
    Het windscherm heeft een scharnier bij O (eigen ontwerp, want ja, zwart gat).
    Wanneer we de werklijn van de kracht doortrekken, krijgen we de stippellijn. Loodrecht daarvan trekken we een lijn naar punt O, die we de arm r noemen.
    Omdat deze arm r een eindige grootte van niet-nul heeft (xD) zal het windscherm om O gaan draaien.

    Zoals Adri al aan geeft, wordt de arm r groter naarmate het windscherm verder open is.

    Inderdaad komt kracht F helemaal op het scharnier te staan, in tegengestelde richting. Dat is de reactiekracht. De staalbuis in vliegrichting van het windscherm moet de trekkracht van de cilinder kunnen weerstaan.

    Even ter beeldvorming, ik heb het even opgezocht, er staat tussen de 80 en 110 kg/cm2 druk in het hydraulische systeem.

    Groet, Daan

  4. #324

    Standaard

    Inderdaad heel technisch. I doe het meestal op gevoel. Maar iemand heeft mij ooit gezegd dat ik niet gehinderd werd door enige technische kennis

  5. #325
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Hallo allemaal,

    Ik ben weer even verder gegaan, ditmaal met de blokkering van de bedieningshendel van het windscherm. Deze kon ik detailleren na een bezoek aan het Nationaal Archief, waar ik een relatief goede foto vond van het ding.



    Op het plaatje staat:
    OPEN - WINDSCHERM - DICHT
    NIET BEDIENEN ALS
    ZITPLAATS BEZET IS

    Dat gaat over de zitplaats van de tweede bestuurder. Als hij daar zit, kan het windscherm niet naar beneden zonder gevaar voor deze persoon.
    Hieronder zien we een doorkijkje naar voren, vanaf het rompmiddenstuk.



    Wanneer de tweede bestuurder dus niet in operationele functie was, geraakte hij op de voorligger. Zijn uitzicht was dan als volgt:




    En door!

    Groet, Daan

  6. #326

    Standaard

    Elke aanvulling / nieuw onderdeel is een plezier om naar te kijken Daan, geweldig project.

  7. #327

    Standaard

    Mooi werk Daan!

  8. #328
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Enige tijd geleden kwam ik in het Nationaal Archief de volgende T.5-interieurfoto's tegen. Sommige waren al bekend, sommigen ook niet (dat is erg tof). Ze horen in het handboek thuis.


    Aardige foto, was al bekend maar in veel slechtere kwaliteit. Vormde de basis voor de update van de post hierboven.


    'Overzicht'. De leidingen liggen normaliter verstopt achter een plaat, voorzover ik dat kan zien op andere foto's. Ik moet er in ieder geval niet aan denken dit allemaal in te moeten tekenen en in te kleuren...


    Glad nieuw voor mij. Van deze plaats had ik nog geen foto. Mooi dat ik daarmee ook de plaats en uitvoering van de hendel voor de bommenluiken weet. Enigzins opmerkelijk is dat het stopcontact voor de kledingverwarming hierboven zit, terwijl in het handboek vermeld staat dat deze aan de linkerzijde van de romp zit. Wat we hier zien, is rechterzijde (van de neuskoepel). Eigenaardig, omdat deze foto ook in het handboek zit.
    Verder brengt deze foto me meer in verlegenheid vanwege de ronde uitvoering van de buitenhoek van het schuifraampje (onderkant foto). Ik had nog geen goede foto's van dit raampje en heb het ding nu vierkant uitgevoerd. Om het rond te maken, wordt gedoe. Omheen lopen?
    Idem geldt voor de hendel met "L R" ernaast: de mechanische richtingaanwijzer. De tekst in het handboek vertelt me dat dit ding bóven het raampje zit, maar hij zit er klaarblijkelijk onder. Daarnaast is de functie van het ding me niet duidelijk: wat doet het, welke invloed heeft het op de rest van de posities in het vliegtuig, etc.


    Volgens mij kende ik deze foto al, maar in veel slechtere kwaliteit. Hier is te zien dat het zuurstofkastje bóven het intercomkastje (hier nog niet geïnstalleerd) zit, iets wat ik tot nu toe heb omgedraaid. De reden is dat de vorm van het intercomkastje in mijn visie altijd staand rechthoekig was (zoals bij de G.1), maar hij blijkt liggend rechthoekig te zijn. Dat moet ook nog veranderen. Ik weet waar ik de referenties kan vinden, dus dat is mooi.


    Leuke foto, mij onbekend. Geeft een leuk doorkijkje en een blik op de achterzijde van de vliegerstoel (nieuw). Ik vind dit soort doorkijkjes leuk, want dan krijg ik een beeld of ik afzonderlijke ruimtes goed gemodelleerd heb en bovenal of ik ze goed onderling verbonden heb. Dat is namelijk het lastige, als je steeds overzichtfoto's mist. Je kunt dus zeggen dat hier een zwart gat wordt gevuld. En volgens mij heb ik hem zelf ook al redelijk goed zitten.


    Werkplek van de marconist (nog zonder radio). Deze foto heb ik al, maar is nu véél beter dan de andere. Te zien is wat de juiste plaats is van het stopcontact voor de "kleedingverwarming", dat er een kabel naartoe loopt en hoe de bouten rond het raam zijn geordend. En als je weet wat je ziet, zie je het verlichtingsornament bovenin zitten... Zie ook mijn post #293 in dit draadje.


    Kijk, dit zijn nou foto's die ik veel eerder had willen hebben. We kijken hier naar het zuurstoftoestel van de marconist, opgehangen in een plaatwerk frame. Zowel de plaatsing als constructiewijze zijn goed te zien, en dat heb ik in veel gevallen gemist.

    Het leek me leuk om dit met jullie te delen!

    Goed weekend mensen!

    Daan

  9. #329

    Standaard

    Mooie detailfoto's!

  10. #330

    Standaard

    Mooie vondst Daan!
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •