Pagina 20 van 42 EersteEerste ... 10 18 19 20 21 22 30 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 191 t/m 200 van 414

Discussie: Fokker T.5 FSX

  1. #191
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    De afgelopen dagen heb ik gewerkt aan een opstartprocedure voor de motoren. FSX kan dit goed zelf, maar doet een aantal dingen net even anders of automatisch. En aangezien ik info heb hoe de motoren echt werden gestart, zet ik dit graag om in een 'product'.
    Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden, en bewegende plaatjes nog meer. Vandaar, een video hiervan:



    Groeten, Daan

  2. #192
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Hallo Daan,

    Ziet er goed uit.

    Een paar verbeteringen :

    De primer pompjes moet je normaal gezien zo'n 5 tot 8 centimeter uittrekken om iets te kunnen pompen. Dus veel verder dan jouw simulatie.

    Verder mis ik in de procedure , de inlaat lucht op koud zetten, is meer controleren want als het goed is staan ze al op koud. Dit zelfde geld eigenlijk
    ook voor de koel kieuwen want die staan na de landing ook op open om de warme lucht te laten ontsnappen.

    Ik mis ook de hendel van de benzinehandpomp om het systeem op druk te zetten voor het starten. ( bij de T8W aan de rechterkant van piloot )

    Ik mis de mengsel hendel ?

    Verder las ik in het G1 handboek het volgende :

    Schroef verstelling handel knoppen , zwart
    Gashefboom knoppen, geel
    Mengsel hefboom knop, blauw

    Verder geweldig veel werk verzet !

  3. #193
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Hoi Pim, dankje voor je remarks!

    - Primer pompjes: wordt verwerkt.
    - Inlaatlucht op koud: FSX laadt het vliegtuig al met de inlaatlucht op koud. Kwam niet terug in de video, maar ik heb het wel in de checklist/procedure staan.
    - Koelkieuwen: FSX laadt ze in dichte toestand. Maar goed dat je dit zegt over de landing, wordt genoteerd!
    - Benzinehandpomp: staat niets over in het T.5 handboek, vreemd. Klinkt wel logisch. Daar moet ik nog even wat werk voor verzetten.
    - Mengselhendel: direct naast de gashendels, blauwe knop. Deze hendel wordt mbv code automatisch op normaal gezet buiten cruise-throttle-settings. Staat overigens wel weer in de checklist.

  4. #194
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Oké mensen, ik ben de draad kwijt! Dit heeft niets met de simulator te maken, juist met de 'echte wereld'.

    Het gaat over superchargers...

    De T.5 had twee Bristol Pegasus XXVI motoren met superchargers. Meegeleverd met zo'n motor was o.a. dit:



    Als ik het dus goed begrijp:
    1A -- Kruistoestand: Op zeeniveau, met 2250 rpm en 3.5 psi (7.13 inHg) boost, hebben we 730-765 pk. Uitgaande van een zeeniveau-druk van 29.90 inHg komen we dan op een inlaatdruk van 37.03 inHg ofwel 94.1 cmHg.
    1B -- Starttoestand: Op zeeniveau, met 2600 rpm en 5 psi (10.18 inHg) boost, hebben we 810-840 pk. We komen dan op een inlaatdruk van 40.08 inHg ofwel 101.8 cmHg.
    1C -- Klimtoestand: Op 9000 voet, met 2250 rpm en 3.5 psi boost, hebben we 780-815 pk. Uitgaande van een hoogtedruk van 21.81 inHg komen we dan op een inlaatdruk van 28.94 inHg ofwel 73.5 cmHg.
    1D -- Volgastoestand: Op 10000 voet, met 2600 rpm en 5 psi boost, hebben we 890-925 pk. Uitgaande van een hoogtedruk van 21.02 inHg komen we dan op een inlaatdruk van 31.20 inHg ofwel 79.2 cmHg.

    Hier ga ik er dus vanuit dat de boost bij de heersende ambient druk wordt opgeteld. Is dat correct?

    Maar, nu is er de vliegerinstructie voor de vliegers van de T.5. Deze geeft de volgende zaken voor de inlaatdrukken:
    2A -- Maximum in de start (2600 rpm): +5 psi, +352 gr/cm2, 101.9 cmHg.
    2B -- Maximum in de klim (2475 rpm): +3.5 psi, +246 gr/cm2, 94.1 cmHg.
    2C -- Maximum voor horizontaal volgas (2600 rpm): +5 psi, +352 gr/cm2, 101.9 cmHg.
    2D -- Maximum in kruisvlucht (2250 rpm): +3.5 psi, +246 gr/cm2, 94.1 cmHg.
    2E -- Maximum voor zuinig kruisen: +0 psi, +0 gr/cm2, 76 cmHg.

    Zijn deze twee lijstjes in tegenspraak met elkaar*? Met andere woorden:
    3A -- Moeten we bij toestand 1D op 10000 ft nou 79.2 cmHg of 101.9 cmHg (2C) halen?
    3B -- Moeten we bij toestand 1C op 9000 ft nou 73.5 cmHg of 94.1 cmHg (2B) halen?

    Ik vind het erg vervelend dat ik het nog niet bepaald snap, dus wellicht is hier iemand die me erover uitleg kan geven? Alvast bedankt!

    Daan Kaasjager

    * Ik kan hier en daar een tiende verkeerd zitten. Maar daar doel ik niet op.

  5. #195
    Geregistreerd
    7 juli 2016
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    6

    Standaard

    Voor de luchtdruk altijd zeeniveau aanhouden. De vlieghoogte wordt gecompenseerd door het verder openen van de gashendels.

    Mvg,

    Edward Davids

  6. #196
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RFEddie Bekijk bericht
    Voor de luchtdruk altijd zeeniveau aanhouden. De vlieghoogte wordt gecompenseerd door het verder openen van de gashendels.

    Mvg,

    Edward Davids
    Dag Edward,

    Bedankt, daar hoop ik verder mee te kunnen!

    Daan

  7. #197
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Hier ga ik er dus vanuit dat de boost bij de heersende ambient druk wordt opgeteld. Is dat correct?
    Nee, zoals Edward al zei je moet de standaard druk op zee niveau gebruiken.

    Deze verwarring toont aan hoe slecht eigenlijk het Britse systeem was. Negatieve boost ?

    De Amerikanen deden het beter met een Absolute Pressure Gauge.

    Ik heb er zelf ook nog een thuis liggen die ik gebruik voor het kalibreren van drukmeters :



    Dit is een hele preciese versie, de meeste hebben maar 1 wijzer.



  8. #198
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Nee, zoals Edward al zei je moet de standaard druk op zee niveau gebruiken.

    Deze verwarring toont aan hoe slecht eigenlijk het Britse systeem was. Negatieve boost ?

    De Amerikanen deden het beter met een Absolute Pressure Gauge.
    Oké, met andere woorden, de +5 en +3.5 boost opmerkingen kan ik beter vergeten en me gewoon concentreren op de gegeven inlaatdrukken in de vliegershandleiding? Dan zou de supercharger op hoogte veel meer 'extra druk' leveren dan op zeeniveau, klopt dat?

    De Pegasus motoren hadden een automatisch inlaatdrukregelaar. Deze limiteerde de maximale inlaatdruk tot 101.9 cmHg.

    Lastigheid is dan weer wel dat de gashendels van de T.5 tijdens de start gewoon op 100% staan (stand 'START') en de automatische inlaatdrukregelaar dus de limiet op 101.9 zet. In FSX is het namelijk zo dat de throttles oa direct zijn gekoppeld aan Manifold Pressure. Maar wellicht valt dat te omzeilen.

  9. #199
    Geregistreerd
    7 juli 2016
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    6

    Standaard

    Hoi Daan,
    De superchargers hebben een vaste drukverhogings factor die wel beïnvloed wordt door het toerental. Bijvoorbeeld een factor van 2. Dan wordt de luchtdruk op zeeniveau verdubbeld. Bij een grotere hoogte is de factor nog steeds 2 * de daar heersende druk. Deze neemt dus af. In dit bijzondere geval van een maximale druk is er naar mijn mening sprake van een "wastegate". De teveel aangevoerde lucht wordt dan via een klep afgevoerd. Of deze klep in FSX kan worden nagebootst weet ik niet. Ik weet wel dat dit kan voor een "Turbocharger".

    Verder wil ik mijn waardering uitspreken voor deze mooie kisten!
    M.v.g.
    Edward

    Nog even ter aanvulling: De laatste generatie zuigermotoren hadden wel een 2 versnellingsbak op de superchargers zoals bijvoorbeeld de Wright 3350. Deze moest dan op een bepaalde hoogte worden omgeschakeld.
    Laatst gewijzigd door RFEddie; 12 juli 2016 om 13:03

  10. #200
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RFEddie Bekijk bericht
    Hoi Daan,
    De superchargers hebben een vaste drukverhogings factor die wel beïnvloed wordt door het toerental. Bijvoorbeeld een factor van 2. Dan wordt de luchtdruk op zeeniveau verdubbeld. Bij een grotere hoogte is de factor nog steeds 2 * de daar heersende druk. Deze neemt dus af. In dit bijzondere geval van een maximale druk is er naar mijn mening sprake van een "wastegate". De teveel aangevoerde lucht wordt dan via een klep afgevoerd. Of deze klep in FSX kan worden nagebootst weet ik niet. Ik weet wel dat dit kan voor een "Turbocharger".

    Verder wil ik mijn waardering uitspreken voor deze mooie kisten!
    M.v.g.
    Edward
    Hoi Edward,

    Allereerst bedankt voor je waardering! Het is leuk om met de verkregen info iets te maken, wat eigenlijk een meer fysieke vertaling is van deze informatie.

    De drukverhogingsfactor waarover je spreekt, is in FSX weergegeven als supercharger_boost_high_end en supercharger_boost_low_end. Dit zijn twee factoren die voor high en low rpm staan. Daartussen gedraagt de supercharger zich lineair (vermoedelijk). Ik wist tot vandaag niet of deze manier van 'coderen' wel correct was, maar blijkbaar doet FSX het aardig goed. De supercharger wordt als volgt geconfigureerd:

    supercharged=1 //on off
    supercharger_boost_low_end=1.0 //Multiplier on manifold pressure if supercharger is engaged.
    supercharger_boost_high_end=3.01
    supercharger_power_cost=0.08 //Factor on power cost due to supercharger

    De turbocharger codering werkt op zijn beurt als volgt:

    turbocharged=0 //Is it turbocharged? 0=FALSE, 1=TRUE
    max_design_mp=40.12 //If a turbocharger is present, this value indicates the maximum design manifold pressure supplied by the turbocharger (inHg).
    min_design_mp=0 //If a turbocharger is present, this value indicates the minimum design manifold pressure of the turbocharger (inHg).
    critical_altitude=10000.0000 //Altitude to which the turbocharger will provide max design manifold pressure (feet)

    Echt grote verschillen zitten er dus niet tussen, behalve dan dat een supercharger geen critical altitude nodig heeft en een turbocharger geen power kost.

    De wastegate kan inderdaad heel goed aanwezig zijn op de T.5. Documentatie van de Pegasus (artikel in Flight meen ik) spreekt over een dergelijke voorziening. Nu weet ik alleen niet of deze voorziening ook in FSX gemaakt kan worden. Dat moet ik dus nog uitzoeken. Redelijk van belang want de throttle quadrant van de T.5 had een aantal tick marks voor vlucht modii: DICHT, KRUISEN, MAX:SNELH: en START. Nu geven deze ticks weliswaar een range aan...

    Gaat lekker zo!

    Daan

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •