Pagina 15 van 42 EersteEerste ... 5 13 14 15 16 17 25 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 414

Discussie: Fokker T.5 FSX

  1. #141
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Is het archief weer vrij toegankelijk ?
    Ja, bezoek wel op afspraak! Ik geloof dat ze alleen op vrijdag geopend zijn.

  2. #142
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Meteen maar even de afvuukast van Van Heijst gemaakt.

    Naam: afvuurkast_05.jpg
Bekeken: 138
Grootte: 15,9 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 30 april 2020 om 20:52

  3. #143
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    ...Daarnaast was de kin van mijn T.5 niet juist, er zat een rond gat in wat er niet hoorde.

    De onderkant. Het gat stuurboord is voor de driftmeter, van buiten bedekt met plexiglas en van binnen met een luikje. Het trapezevormige paneel vooraan is het toegangs- en noodluik. In dit luik zit een uitsparing voor zowel de bommenrichtkijker als de camera.
    Nou, ik zat dus weer flink mis, het ronde gat zat er wél! Gauw weer even een gat zagen...

  4. #144
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik heb lekker aan het toestel kunnen werken, met als volgt het resultaat. Let niet op de kleuren, dat komt pas hierna.
    Naam: VC_nose_01.jpg
Bekeken: 132
Grootte: 34,3 KB


    De neussectie is zo goed als af, het enige wat nog ontbreekt is een opbergbak voor de fotocassettes en wat leidingen.
    Daarnaast moet de constructie nog iets gedetailleerder uitgewerkt worden. Dat houdt in dat de spanten een echt profiel
    krijgen en dat de langsverstijvers smaller worden zodat het realistischer wordt. Verder denk ik dat ik alles heb, voor
    wat betreft het rompvoorstuk.

    Hier zien we de richtingaanwijzer en de twee voetcontacten, aan elke kant van het rooster. Onder het rooster zit
    een lamp, vermoedelijk een seinlamp. Deze kon door de waarnemer, eerste vlieger en marconist bediend worden.
    Naam: VC_nose_02.jpg
Bekeken: 141
Grootte: 39,2 KB


    De rechterkant. Er hangen een brandblusser, een mechanische richtingaanwijzer, een verbandtasch, een kaartenbak
    en de hendel voor het bommenruim. Het raam moet naar beneden kunnen schuiven, dus wellicht verandert er nog wat
    aan de verbandtas. Dit heeft ook een en ander met de constructie te maken.
    Naam: VC_nose_03.jpg
Bekeken: 149
Grootte: 30,4 KB


    Linkerkant aan de voorkant van den eersten bestuurdersvloer. Dit is een beetje giswerk geweest en ik denk dat ik hier
    en daar compromissen heb moeten maken. In ieder geval zien we de patronenhouders voor het Solothurn kanon, de
    afvuurkast van Van Heijst, provisorisch gemodelleerde seinpatronen en berichtkokers met ernaast een holster voor
    het pistool wat daarvoor bestemd was. Daarnaast zit een houder, waarin de bommenrichtkijker geplaatst
    werd als deze niet gebruikt werd. Daar weer naast, aan de onderkant van de bestuurdersvloer, zien we de
    hendels waarmee de waarnemer twee Wiley-fakkels kon afwerpen. De fakkels zelf zijn te zien in de vier bussen die
    achteraan in deze neussectie staan. De vlieger had zijn eigen set hendels voor de andere twee fakkels.
    Op het paneel voor, zien we onderin de telefoonkast.
    Naam: VC_nose_04.jpg
Bekeken: 150
Grootte: 34,7 KB


    Mocht iemand grove fouten zien, onlogische zaken oid: kritiek blijft welkom

    Boven alles: mensen, bedankt voor al jullie kennis, inzicht en hulp. Ik ben jullie zeer erkentelijk hiervoor en ik hoop
    dan ook een stukje werk neer te zetten wat dit alles eer aan doet.
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 30 april 2020 om 20:54

  5. #145
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Zoals gezegd was nu de constructie aan de beurt. Tot nu toe bestonden de spanten en langsliggers uit simpele, vierkante balken.
    Goed genoeg als je van buiten naar binnen kijkt. Echter, als je binnenin zit, is dat niet realistisch (tenminste, niet met de
    wetenschap dat het metaalbouw is). De spanten bestaan in het echt uit een U-profiel, de langsliggers zijn hoekprofielen.
    Ik heb dit proberen door te voeren, de flenzen van de balken die op de huid van de neus liggen, worden echter 2D getekend.

    De neuskoepel. Let ook op het koord dat het kanon in zijn rustpositie houdt.

    Naam: structural_01.jpg
Bekeken: 121
Grootte: 48,3 KB

    Een detail van de constructie. Normaal gesproken zitten er gaten in de spanten waardoor de langsliggers komen,
    dit is echter iets teveel werk en het model gaat weer wat zwaarder worden doordat het complexer wordt. Wellicht verander
    ik dit nog, maar zoals het er nu naar uitziet, niet.

    Naam: structural_02.jpg
Bekeken: 126
Grootte: 26,5 KB

    En dan nog dit: het opklapstoeltje van de waarnemer, in gebruik tijdens start en landing. Het staat op een tussenvloertje,
    maar hoe het eruit zag weet ik niet, dus ik heb maar wat gefantaseerd. Ziet het er geloofwaardig uit?
    Naam: structural_03.jpg
Bekeken: 114
Grootte: 26,2 KB

    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 30 april 2020 om 20:56

  6. #146

    Standaard

    Het ziet er zeer geloofwaardig uit Daan, mooi stuk werk zo ver

  7. #147
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Mooi, dankjewel

    Het rompvoorstuk is 'af'. Zeker voor het stuurhutdak was het hier en daar nog wat giswerk, maar het geheel
    ziet er compleet genoeg uit. Punt achter zetten.

    Dan gaan we nu door naar het rompmiddenstuk. Hierin zaten de tweede bestuurder/schutter en de marconist.
    Dit gedeelte was van hout gemaakt en werd doorsneden door beide vleugelliggers, want de T.5 was een
    middendekker. Het bovenste gedeelte werd gebruikt voor de bemanning en apparatuur: de schutter en marconist
    zaten daar met hun instrumentarium, leidingen liepen er doorheen, de koppelstangen met hydrauliek voor
    de besturing zaten er.
    Het onderste gedeelte was het bommenruim. De rekken werden aan klossen aan de beide liggers opgehangen.
    Naam: marco_04.jpg
Bekeken: 128
Grootte: 28,1 KB


    Beide gedeelten waren van elkaar gescheiden door een vloer, 'die tevens dienst doet als looppad.' Deze vloer
    liep ongeveer gelijk aan de onderkant van de liggers en had op meerdere plaatsen opstapjes en dergelijke.

    Goed! Dankzij het Aviodrome Archief heb ik weer wat meer kunnen ontdekken en dat stelde me in
    staat om een grof beginnetje te maken met de radio-installatie. Deze installatie bestaat uit meerdere
    apparaten, met elastieken/rubber banden opgehangen in een kast.
    Naam: marco_01.jpg
Bekeken: 141
Grootte: 29,9 KB


    Wat ik echter het eerste heb gedaan toen ik begon met het middenstuk, was het aanpassen van de constructie.
    Namelijk, na veel foto's bekeken te hebben, en het plaatsen van de gashendels en dergelijke op de plaats
    van de tweede bestuurder, kwam ik tot de conclusie dat mijn spanten te breed waren.
    Dit is nu aangepast en komt beter uit. Hier ziet u de ruimte van de tweede bestuurder.
    Naam: marco_02.jpg
Bekeken: 138
Grootte: 34,4 KB


    Nog een klein detail: deze twee knoppen kwam ik tegen op foto's en ze kwamen me vreemd over. Maar goed,
    gewoon ingetekend, het zal wel zo horen. Echter, na het uitgebreid bestuderen van de beschikbare
    documentatie en foto's, begon ik me af te vragen waar de inspuitpompen* zaten. Nog beter bestuderen leverde
    op dat het de twee knoppen waren. Lijkt me een ongelukkig plekje, maar men moest ze ergens kwijt...
    Naam: marco_03.jpg
Bekeken: 142
Grootte: 35,9 KB


    Ik ga gauw weer verder!

    *Inspuitpompen: klopt het dat dit de zogenaamde primers zijn?
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 30 april 2020 om 21:01

  8. #148
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Het paneel van de copiloot is nu ook gedaan. Het is een vrij basic paneeltje, met een hoogtemeter, twee inlaatdrukmeters en
    een snelheidsmeter. Daarnaast (links) nog wat knopjes voor het elektrische systeem (van boven naar beneden): een zekering,
    een draaiknop, twee normale (Bär?) knoppen, nog een draaiknop en een stopcontact voor de kledingverwarming.
    Naam: copilot_01.jpg
Bekeken: 130
Grootte: 32,2 KB


    Over die twee schakelaars heb ik een vraagje: de ene schakelt de instrumentenverlichting in, de ander de kompasverlichting.
    Maar, ik kan geen kompas ontdekken bij de copiloot. Iemand een idee?

    Naast het paneel bevinden zich de telefooninstallatie en het bedieningspaneel voor de Munerelle zuurstofinstallatie. Eigenlijk
    horen ze andersom, maar ik kwam niet uit met de ruimte. Mag wel toch?
    Naam: copilot_02.jpg
Bekeken: 140
Grootte: 23,1 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 30 april 2020 om 21:02

  9. #149
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Na een korte tijd van rust ben ik weer verder gegaan, nu met de textures (inkleuring van het model).

    De rompneus was uitgevoerd als dural schaalbouw, min of meer zoals we dat vandaag de dag nog kennen.
    Om de profielen geheel in het model mee te nemen, was vrij ondoenlijk. Er komen dan teveel polygonen in, wat
    ten kost gaat van de PC-prestaties. Daarom heb ik ervoor gekozen de kant van de profielen, die aan de huid ligt,
    met textures te faken. Dit is het resultaat.
    Naam: tex_int_01.jpg
Bekeken: 116
Grootte: 20,2 KB


    Daarnaast heb ik de randen van de ramen wat opgevuld. Nu lijkt het meer of er echt glas tussen hoort te zitten.
    Naam: tex_int_02.jpg
Bekeken: 128
Grootte: 37,7 KB


    Aan de radio begin ik binnenkort, dit stukje moest eerst even af
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 30 april 2020 om 21:03

  10. #150
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Daar is'ie dan: de radio, Telefunken Stat. 1001bF.

    Naam: radio_01.jpg
Bekeken: 145
Grootte: 18,9 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 30 april 2020 om 21:03

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •