Pagina 21 van 42 EersteEerste ... 11 19 20 21 22 23 31 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 201 t/m 210 van 414

Discussie: Fokker T.5 FSX

  1. #201
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Oke, na veel testen en testen en testen, blijkt FSX alweer de limiterende factor te zijn. Werken met de supercharger configuratie is best prima, maar FSX simuleert bij de supercharger géén wastegate. FSX doet dat wél bij de turbocharger. Daarom heb ik ervoor gekozen om voor een turbocharger te gaan. Het effect voor de eindgebruiker is niet zo groot, behalve dan dat het even duurt voor de turbo op gang is gekomen. Eventueel had ik zelf een wastegate kunnen programmeren, maar dat is veel extra en moeilijk werk.

    Om gedurende de hele vlucht van 0 tot 10000 ft een inlaatdruk van 40.12 inHg (101.9 cmHg) te kunnen hebben, heb ik de turbocharger als volgt geconfigureerd:

    turbocharged=1
    max_design_mp=40.2
    min_design_mp=0
    critical_altitude=10400.0000

    Hierdoor zal de motor op zeeniveau 40.2 inHg manifold pressure hebben en op 10000 ft 40.12 inHg MP.

    Klaar, af.

    Het is ook een erg leuk leerproces!

  2. #202

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht

    Klaar, af.
    Zo, en nu de G.1
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 12 juli 2016 om 16:38
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #203
    Geregistreerd
    7 juli 2016
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    6

    Standaard

    Hoi Daan,
    De critical altitude is voor de supercharger niet nodig in FSX. Maar hij bestaat wel. Ik denk dat deze het zelfde is als de "rated altitude" ( hoogte waar het maximum vermogen wordt bereikt )? Ik weet niet wat deze is voor de Pegasus.

    Groetjes
    Laatst gewijzigd door RFEddie; 12 juli 2016 om 22:23

  4. #204
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RFEddie Bekijk bericht
    Hoi Daan,
    De critical altitude is voor de supercharger niet nodig in FSX. Maar hij bestaat wel. Ik denk dat deze het zelfde is als de "rated altitude" ( hoogte waar het maximum vermogen wordt bereikt )? Ik weet niet wat deze is voor de Pegasus.

    max_design_mp=40.12

    Ik denk dat dit de druk is waarop de wastegate open gaat. Misschien is het een optie om de Pegasus als turbocharger te configureren?

    Groetjes
    Edward,

    Dat lijkt me nog de beste optie inderdaad. FSX gebruikt hiervoor een ingebouwde wastegate, en bij de supercharger hebben we deze (nog) niet kunnen ontdekken.
    Vermoedelijk is de rated altitude 10000 ft.

    FSX heeft een variabele waarop we kunnen zien hoever de wastegate dicht zit. Deze functioneert alleen bij de turbo, is uit testwerk gebleken. Op zeeniveau (29.92 inHg) zit deze wastegate 67% dicht en op critical altitude 100%.

    Het enige nadeel van een turbocharger ten opzichte van een supercharger is de vertraging die optreedt voor de turbo in werking treedt. Maar als dat alles is...

  5. #205
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Hallo Daan,

    Te veel reacties om op alles in te gaan.

    Een wastegate vindt je alleen bij een Turbo Charger, want deze klep laat het te veel aan uitlaat gassen ontsnappen zodat de Turbo niet te veel toeren gaat maken of omdat er een compressor stall is omdat de motor zelf niet genoeg lucht verwerkt.

    Je kan bij een Turbo charger wel een dumpvalve hebben om overbodige lucht te laten ontsnappen. Dit word wel gedaan om de Turbine toerental hoog te houden zodat als er weer gas gegeven wordt er geen Turbo lag is. Heel bekend bij de Rally sport. Omdat er in de luchtvaart niet geschakeld word en ook niet plotseling gas gegeven of gas dicht word gegeven is een dumpvalve geen goed idee. Beter is het om de Turbine gewoon langzamer te laten draaien met een langere levensduur.

    Belangrijk ook is dat bij een dumpvalve de brandstof inspuiting / carburateur zich achter de Turbo en dumpvalve bevindt anders zou je een explosief mengsel laten ontsnappen !

    Nu de Pegasus met Supercharger. Deze heeft een vast snelheids-verhouding ten opzichte van het toerental. Met de supercharger kan je dus de inlaat druk niet regelen. Wat je wel kunt regelen is de hoeveelheid lucht die naar de compressor gaat door middel van de gasklep. Nu is deze normaal direct geregeld door de gashendel. De piloot moet dus steeds de gewenste inlaatdruk ( = vermogen ) regelen door de stand van de gasklep. Hoe hoger je gaat vliegen hoe meer gas je moet geven om de compressor dezelfde hoeveelheid lucht te geven. Bij de Pegasus en Mercury werd dit automatisch gedaan door een indirecte gasklep bediening.



    De carburateur regelt de boost zelf en houd hem constant. De Gashendel regelt dus de inlaatdruk ( net als in FSX ! ) niet de gasklep

    En nu de performance curves :



    Critical Altitude = 6000 FT , de Pegasus in deze configuratie is de een "zee niveau" motor en geen "hoogte" motor.





  6. #206
    Geregistreerd
    7 juli 2016
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    6

    Standaard

    Een duidelijk verhaal Pim! Heb je de juiste versie van de motor? Kan je met deze critical altitude de opgegeven specificaties halen?

    Groetjes,

    Edward

  7. #207
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Oké Pim, dankjewel voor deze uitvoerige reactie! Ik zal er nog inhoudelijk op ingaan. Maar eerst dit (tevens ten aanzien van wat Edward vraagt), in hoeverre kan dit betrekking hebben op de Pegasus XXVI? Ik weet absoluut niet hoe de versienummers van de Pegasus lopen, de enige referentie naar de 26 leidt altijd terug naar de T.5.

  8. #208
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Oké Pim, daar kom ik!

    Op het eerste gezicht kom ik hierop uit (plaatje A):


    Maar als ik je omschrijving een aantal malen herlees, hierop (plaatje B):



    Bij welk plaatje zit ik goed? Moet er inderdaad een uitlaat zitten in het 'vaatje' bovenin, die de gewenste druk aflevert bij (uiteindelijk) de cylinders?
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 22 oktober 2016 om 22:31

  9. #209
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Maar als ik je omschrijving een aantal malen herlees, hierop (plaatje B):?
    Je eigen gedachte is beter dan mijn omschrijving , plaatje A is goed oftewel nog iets duidelijker ( zonder extra woorden )


  10. #210
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ah juist, dankje, nou vat ik 'm! Ik had niet begrepen dat de boost control een soort aftap was.

    Dit systeem is best lastig te simuleren, dus heb ik met de FSX experts besloten dat we het beste voor een turbocharger configuratie kunnen kiezen. Hiermee kunnen in ieder geval de juiste getallen van RPM, inlaatdruk en vermogen gehaald worden.
    Nu is het dus nog de vraag of bovenstaande prestatiediagrammen overeenkomen met de Pegasus XXVI.

    Weet je ook of deze configuratie ook bij andere fabrikanten superchargers wordt toegepast?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •