Pagina 29 van 42 EersteEerste ... 19 27 28 29 30 31 39 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 281 t/m 290 van 414

Discussie: Fokker T.5 FSX

  1. #281
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik heb eventjes tijd om wat nieuws te maken. Aan de linker rompzijde van de tweede vlieger zit de bedieningspomp van de hydraulische ontkoppeling van de stuurorganen van de eerste vlieger. Met deze pomp bedient de tweede vlieger een op zichzelf staand hydraulisch circuit, waarmee de stuurorganen van de eerste vlieger ontkoppeld worden van het gehele besturingssysteem. Dit was nodig in geval van nood, als bijvoorbeeld de eerste vlieger gewond was geraakt en niet meer kon sturen.



    Ook heb ik de constructie van het rompmiddenstuk wat verbeterd, met meer details.

    Verder heb ik aan de rechter rompzijde van de middensectie een aantal dingen toegevoegd: de hydraulische handpomp, de noodkraan voor het neerlaten van het onderstel en de bedieningshendel voor het windscherm van de tweede vlieger (van voor naar achter). Overigens heb ik hier wel een foto van (handboek) maar dat is er eentje met veel contrast. Dit gedeelte valt bijna weg in de schaduwen. Dus mocht iemand een betere scan hebben...?



    Next up is het windscherm. Zet je fantasie maar klaar jongen! Ik heb hier geen foto's van... Of van ver.

    Daan

  2. #282

    Standaard

    Ik heb wel een foto van het windscherm van de tweede vlieger!
    Toevallig ooit gekopieerd uit een oud NLL rapport, waarbij de positie van de vlieger(s) wordt gefotografeerd om te kijken of die voor verbetering vatbaar is. Sorry voor de kwaliteit, ik heb ze nog op het lijstje staan om te scannen.
    Uiteraard met dank aan het Historisch Museum NLR (en Jos Slottje)
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    

  3. #283
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Geweldig Jan, dit is een schat!

    Van dergelijke foto's heb ik nooit durven dromen!

    GEWELDIG!

    En ook nog eens de 856...!
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 26 januari 2017 om 19:12

  4. #284
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ingaande op het onderwerp van de foto's:
    - De positie van de eerste vlieger is mijns inziens prima. Ik vlieg natuurlijk al een tijd met de T.5 in de sim, maar deze foto bevestigt dat mijn interpretatie van de neussectie klopt. Persoonlijk vind ik het uitzicht goed te doen, met name omdat je ook door de neuskoepel kunt gluren. Vooral tijdens starts en landingen erg praktisch. De waarnemer zit dan een beetje opzij, wel voorin, op de kruk die net onderin de eerste foto te zien is (rond zwart ding met alu hengsel).

    - De positie van de tweede vlieger is beroerd voor vliegen. Geen uitzicht óver de neus, zegmaar. Maar goed, een Spitfire was nog beroerder. Naar de andere kanten prima uitzicht.

    Jan you made my day!

  5. #285
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Dankzij de nieuwe referenties heb ik het windscherm met de actuator kunnen maken.



    Het uitzicht naar voren.

  6. #286

    Standaard

    Haha, mooi resultaat!
    Wist zelf overigens niet dat ik hier foto's van had. Ooit gekopieerd tijdens mijn speurtocht naar rapporten van Indische vliegtuigen die door de NLL waren 'beproefd". Overigens is de T-V ook gevlogen door de KNIL vlieger B.H.F. van Lent. Ik meen vanaf Schiphol op 22, 23 en 25 augustus. Helaas heb ik het beoordelingsrapport niet gevonden, maar in de zin waar wordt verwezen naar de beproeving wordt geconstateerd dat het niet voldoet aan de moderne eisen die de ML-KNIL stelde...

  7. #287
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Klein beetje voortgang: gedetailleerde versie van de Lewis M.20, uitgerust met een windvaanvizier en een speciale munitietrommel (97 schots)





    The Dutch Army Air Corps started to use them somewhere in WW1, and as we see, up to WW2.

  8. #288

    Standaard

    Het ziet er weer prachtig uit Daan. Het maken van deze T.V is echt monnikenwerk, maar het levert wel weer een prachtig model op wat ons allemaal waarschijnlijk weer allerlei nieuwe inzichten verschaft.

    Huub

  9. #289
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ja, Huub, echt een grote klus, maar ik zie er wel weer een gat is. Misschien in 2017 een V1.00? Wie weet!

    De mitrailleur staat op een ring van Fairey. Ik heb ervoor gekozen om twee besturingsmogelijkheden te geven:
    - Met muis als de gebruiker ook nog steeds de vlieger is;
    - Met de joystick als de automatische piloot aan staat.

    De T.5 had geen AP. De commandant had echter wel een richtingaanwijzer, een set met lampjes waarmee hij 'Links' of 'Rechts' naar de vlieger kon communiceren. Ik heb dit uitgebouwd tot een simpele autopilot. Het is voor een gebruiker best lastig om bijvoorbeeld de radio te gebruiken en nog te blijven vliegen. Daarom de AP.

    In deze video is te zien hoe het werkt.


  10. #290
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Avond allen,

    In de afgelopen tijd heb ik toch maar het rompmiddenstuk aangepakt. Mijn info bevat niets meer dan de beschrijving uit het handboek en wat schetsen, dus daar moest ik het mee doen.

    Hier staat de apparatuur voor de radio's, accubak (onderste doos) en hoofdzekeringenkast.



    Bij de marconist staat nu ook een haspel voor de sleepantenne. Meer voor de sier, operationeel maken is zo'n gedoe, vrees ik. Ook heb ik een gordijn gemaakt aan de achterzijde van de marconistenruimte.



    Vanaf de marconistenruimte naar voren ziet het er allemaal best aardig uit. Let wel: in dit gedeelte is nog niet alles op de juiste manier ingekleurd! Dus niet of verkeerd.



    En de piloot heeft nu een mooie blazer om de voorruit te verwarmen.



    Wel, dat was het voorlopig weer. Gaat lekker zo!

    Groet, fijn weekend, Daan

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •