Pagina 3 van 42 EersteEerste 1 2 3 4 5 13 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 414

Discussie: Fokker T.5 FSX

  1. #21
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Hallo allemaal,

    Vanavond ben ik nog wat bezig geweest, de 'cockpitkap' zou nu correct moeten zijn. Daarnaast heb ik een gat voor den tweeden bestuurder gemaakt.
    Naam: nose_window_01.jpg
Bekeken: 381
Grootte: 19,7 KB


    Verder kwam ik erachter dat de hoeken in de glazen neuskoepel niet afgerond maar gewoon schuin waren. Terwijl ik in het begin behoorlijk wat tijd kwijtgeraakt ben aan het afronden...
    Naam: nose_window_04.PNG
Bekeken: 334
Grootte: 59,3 KB


    En nog de ramen in de zijkant toegevoegd: een raampje en een rond stuk glas voor de camera.
    Naam: nose_window_02.jpg
Bekeken: 308
Grootte: 16,1 KB


    En als laatste een shot vanuit de binnenkant. Over een tijd ga ik nog een heleboel uren doorbrengen met dit uitzicht, vermoed ik...
    Naam: nose_window_03.jpg
Bekeken: 395
Grootte: 15,4 KB


    Verder: ik ga de D.21 met TacPack uitrusten. Feitelijk is dit een addon om te kunnen schieten en bommen te kunnen gooien met FSX.
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 18 april 2020 om 20:11

  2. #22

    Standaard

    Even terugkomend op de benaming van de houten latten, die in de lengterichting van de romp lopen. Deze 'ribben' worden in het algemeen aangeduid als 'doortreklijsten'. In de moderne vliegtuigbouw zou men ze 'stringers' noemen. Ook in de houten vleugel worden doortreklijsten toegepast om de ribafstanden te stabiliseren en bij de triplex neuslijst een extra versteviging te hebben bij het vastplakken. Vroeger kende men mooie Nederlandse benamingen voor alle vliegtuigcomponenten. De term komt voor in het boek 'Vliegtuigmaterialen' van ing. R. Fehres (1941).

    Dick Funcke

  3. #23
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Bedankt dhr. Funcke, voor de achtergrondinformatie!

    Vanavond ben ik bezig geweest met deze doortreklijsten. Uitgegaan van 34, ik moet nog kijken of het allemaal klopt in vergelijking met foto's. Daarnaast moeten de extra lijsten vooraan deze sectie nog toegevoegd worden (rond deur en raam, die er ook nog in moeten).
    Naam: rear_fuse_01.jpg
Bekeken: 357
Grootte: 15,9 KB


    En eentje in perspectief, met al een eerste opzetje van de vleugel.
    Naam: rear_fuse_02.jpg
Bekeken: 334
Grootte: 14,5 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 18 april 2020 om 20:12

  4. #24
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Weet iemand dit: zat er nog een raam op de romprug, vlak voor het horizontale staartvlak? De ene tekening/schets laat deze wel zien, de andere niet, en op foto's valt het niet zo goed te zien...

    Edit: toch nog een foto gevonden, die laat een vrij smal raampje zien. Op de voorkant van het Dutch Profile boekje.
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 22 november 2014 om 17:04

  5. #25
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Gaan we weer

    Het staartdeel lijkt me nu redelijk te kloppen, ik heb hem feitelijk helemaal opnieuw gemaakt.

    Verder zijn de raampjes in de staart toegevoegd, met uitzondering van het raampje in de vloer. De deur moet nog gemaakt worden, komt later want het model wordt momenteel nog door een modifier gespiegeld (erg handig, zo weet je zeker dat hij 100% symmetrisch is). En er zat alleen een deur rechts.
    Naam: side_window.jpg
Bekeken: 488
Grootte: 12,3 KB


    En het schuifdak dan hè. Echt goede detailfoto's zijn er niet van, dus ik loop er wel een beetje mee te rommelen. Zo moet het er in de geopende toestand dus uitzien.
    Naam: Sliding_roof.jpg
Bekeken: 368
Grootte: 14,4 KB


    Dit is waar ik bij het dak tegenaan loop. De boel sluit niet aan...
    Naam: slider_problem.jpg
Bekeken: 345
Grootte: 12,0 KB


    En zijn er nog goede tekeningen/schetsen van de staartkoepel van de G.1/T.5? Dan kan ik die er ook op zetten. Mogelijk zijn de tekeningen in de G.1 boeken van SFG-1 ook voldoende?

    Ik ben behoorlijk tevreden over de voortgang tot nu toe, en dat het me ook redelijk lukt wat detail aan te brengen. En nogmaals, mede-forumleden: ontzettend bedankt voor jullie hulp tot nu toe!
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 18 april 2020 om 20:15

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Weet iemand dit: zat er nog een raam op de romprug, vlak voor het horizontale staartvlak? De ene tekening/schets laat deze wel zien, de andere niet, en op foto's valt het niet zo goed te zien...
    Op de meeste foto's van de T.V is het raampje wel te zien, maar ik vraag me wel af waarom uitgerekend daar een raampje zou moeten zitten..?

  7. #27

    Standaard

    Hoi Daan,

    Dat gat voor de 2e bestuurder heb je veel te groot gemaakt, ik zal eens kijken of ik meer info over dat gat kan vinden. Overigens bestaat er nog zo'n luik dat over de bewapening en gat geschoven werd, een verzamelaar heeft dat in zijn collectie.

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 22 november 2014 om 22:06
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #28

    Standaard

    nog wat tekeningen , maar of die kloppen?

    Fokker C. 5 and Fokker T. V.

  9. #29
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Bedankt beiden!

    Wat gaaf dat iemand nog zo'n luik heeft, al zouden er nog foto's van bestaan...

  10. #30
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ondertussen heb ik verder gestoeid met de T.5: ik denk dat de romp nu af is, op de staartkoepel en het dakluik na.

    Dankzij gegevens over de vleugelprofielen, was ik in staat betrouwbare vleugels te modelleren. Mogelijk gooi ik de hele geometrie nog even door AVL heen (dat is een programma dat de stroming rond een voorwerp/vleugel uitrekent: AVL) maar dat moet ik nog zien.
    In elk geval, de vleugel zit er op. Volgende stap is het maken van de motoren en de gondels, en de twee verticale staartvlakken.


    Naam: wings_01.jpg
Bekeken: 407
Grootte: 16,6 KB


    Naam: wings_02.jpg
Bekeken: 496
Grootte: 16,8 KB

    Naam: wings_03.jpg
Bekeken: 544
Grootte: 8,6 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 18 april 2020 om 20:16

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •