Pagina 6 van 42 EersteEerste ... 4 5 6 7 8 16 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 414

Discussie: Fokker T.5 FSX

  1. #51
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Mannen, bedankt voor deze input, gedachten en redeneringen, erg waardevol!

    Vwb het openklappen van de wieldeuren: de Airbus A380 heeft het volgende nood-neerlaatsysteem: het eerste stuk gaan de deuren door de zwaartekracht open, daarna vallen de wielen eruit en stoten de deuren het laatste stukje open. Althans, dat is wat ik ervan begreep uit een documentaire over de dubbeldekker. Beetje hetzelfde systeem.

    Het systeem zal waarschijnlijk berusten op het combineren van meerdere functies. Altijd slim, denk ik. Wel een uitdaging voor de engineers, om zoveel mogelijk functies te laten vervullen door één onderdeel.

    Pim, ik zal je toch moeten tegenspreken (hoewel ik dat uiteraard niet graag doe ) want het handboek zegt zelf dat dit staven zijn en ze voor de vlucht weggehaald moeten worden.
    Maar ik vind het idee van de veren wel interessant. Zonder zouden de hydraulische cilinders best wat kracht moeten leveren om de knikstaven omhoog te werken. Overigens is de knikarm bevestigd aan het toestel dmv een vakwerkconstructie.

    Wat me blijft verwonderen is het feit dat de vork niet rondvormig maar vierkantvormig is. Bij de G.1 is dit wel het geval.

  2. #52
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Het is best een slim systeem, als je het mij vraagt! Aan het einde van de onderstelpoten zat een "trekker" (die horizontale stang), die het luik dichttrok wanneer het onderstel ingedraaid werd, en dicht hield middels een soort haak aan de binnenkant van de deur.

  3. #53

    Standaard

    Inderdaad een heel slim systeem. Helaas bleek het voor de G-1 niet in FSX te programmeren. De wielen trekken eerst in en daarna sluiten de luiken pas.

    Maar misschien weet Daan dit te omzeilen.......

    Met groet,
    Huub

  4. #54
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Oké, nu heb je me uitgedaagd Huub Maar inderdaad, ik zie het wel zitten!

    Gisteren (met dank aan Pim, super) een goede start kunnen maken met de schietkoepel. Ziehier het resultaat.

    Naam: tail_turret_01.PNG
Bekeken: 82
Grootte: 25,7 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 20 april 2020 om 20:12

  5. #55
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Beste mensen, hier is dan de staartkoepel. Persoonlijk ben ik best tevreden over het resultaat, beter dan ik had verwacht in het begin. Overigens zie ik nog wel gebeuren dat er wat strubbelingen zullen komen hiermee. Maar, dat is van later zorg.

    Deurtjes dicht:
    Naam: tail_turret_02.jpg
Bekeken: 83
Grootte: 16,3 KB


    Deurtjes open:
    Naam: tail_turret_03.jpg
Bekeken: 88
Grootte: 18,0 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 20 april 2020 om 20:13

  6. #56
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Wellicht handig voor de modelbouwers onder ons: ter hoogte van de zijraampjes, bovenop in het rompmiddenstuk, zat nog een raampje. Doel is mij onbekend.

    Naam: Mid_section_window.jpg
Bekeken: 83
Grootte: 16,7 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 20 april 2020 om 20:13

  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Doel is mij onbekend.

    Dat is precies boven de positie van de marconist, ik er dus maar vauit dat het was voor een beetje meer licht voor die man.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #58
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Weet iemand hoeveel kieuwen er achter de motoren zaten? De bovenste werden niet gebruikt (op het prototype nog wel).

  9. #59
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ben er toch uitgekomen en ik heb wat in elkaar gedraaid. Van de inboard kant van de motorgondels zijn zo goed als geen foto's, dus daar is wat fantasie toegestaan. Ik gok dat de configuratie van de cowl flaps zo zit zoals ik hem nu heb. Verder is de hele motorkap gedetailleerd.
    Naam: upd_01.jpg
Bekeken: 87
Grootte: 20,6 KB


    Er zit een deur in de romp, leuk hè
    Naam: upd_02.PNG
Bekeken: 82
Grootte: 70,9 KB


    En de ietwat opmerkelijke flaps configuratie. De kegel van de motorgondel is ter hoogte van de inboard flap min of meer doorgezaagd en vastgemaakt aan deze flap. Hij roteert nu ook naar binnen in de motorgondel. Er is een foto op dit forum gezet waarop je deze spleet ziet, zet ik even in de bijlage. Hij kwam ergens voorbij in een draadje over het dumpen van benzine, waarbij vermeld werd dat dhr. Beeling vanuit het raampje toekijkt.
    Naam: upd_03.jpg
Bekeken: 85
Grootte: 21,1 KB
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 20 april 2020 om 20:15

  10. #60
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ziezo, de (buitenkant van de) koelkieuwen is gedaan, evenals de animatie ervan.

    Ziehier, in gesloten toestand:
    Naam: cowls_01.jpg
Bekeken: 94
Grootte: 20,1 KB


    En in geopende toestand:
    Naam: cowls_02.jpg
Bekeken: 88
Grootte: 24,1 KB


    Bij het speuren (op het net) naar goede referenties voor deze kieuwen, kreeg ik het sterke vermoeden dat hetzelfde systeem als dat van de T.5, op de Bristol Blenheim zat. Toen ik verder de Blenheim ging bekijken, zag ik nog veel meer overeenkomsten, maar wellicht is dat een soort wishful thinking zo zou je natuurlijk ook een Airbus kunnen vergelijken met een Boeing.

    Binnenkant van de kieuwen moet nog gemaakt worden. Hier komt de fantasie in het spel. Echt duidelijk was Fokker hier ook niet over: er zitten kieuwkleppen op elke motor (aha! Hoeveel?) waarvan de bovenste dichtstaan. Ze zijn te bedienen met een schakelaar (gelukkig maar!) en de aandrijving is een Rotax-motor N3 EC die aan de buitenkant van de gondel zit (dat laatste heb ik absoluut niet kunnen verifiëren adhv foto's, ik zie niks). Input van kenners blijft dus welkom Overigens ben ik ook niet geheel zeker over de uitslag van de kieuwen, ik ga nu voor 30 graden wat redelijk lijkt.
    Naam: cowls_03.jpg
Bekeken: 86
Grootte: 22,3 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 20 april 2020 om 20:16

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •