Pagina 1 van 5 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 45

Discussie: Nationaal Militaire Museum (NMM)

  1. #1

    Standaard Nationaal Militaire Museum (NMM)

    Op dinsdag 28 oktober jl. had ik de gelegenheid kennis te maken met het Nationaal Militaire Museum (NMM). Het was een testdag.
    Toen ik het museumterrein naderde, raakte ik al onder de indruk van dit kolossale gebouw dat zo ineens oprijst. Het imponeert zowel van binnen als van buiten. Een geheel nieuw museumgebouw vind je niet vaak. Meestal worden bestaande musea gerenoveerd en uitgebreid, denk maar aan het Rijksmuseum en Mauritshuis. Als je met de lift naar de zesde etage van het NMM gaat, krijg je vanaf de toren een schitterend uitzicht op de “bakermat” en omgeving met op dit moment verschillende bomen in herfsttooi. Alles bij elkaar draagt het bij om het museum een bijzondere status te geven. Strak, modern met een geweldige inrichting waarbij de liefhebbers die aan het verleden blijven hangen hun tranen maar moeten inslikken/drogen. De luchtvaart/defensie is nu eenmaal een dynamisch bedrijf zodat ook het verleden toekomstgericht gepresenteerd moet worden. Vergeleken met het Smitsonian in Washington, Duxford en Oberscheissheim/München slaat het NMM een uitstekend figuur. Iets wat zeker ook internationaal moet worden uitgedragen. Ik mis natuurlijk een aantal vliegtuigen. Het was lang van te voren bekend dat niet alles uit het vroegere Luchtmacht Museum te zien zou zijn. Maar ik hoop dat deze vliegtuigen in de loop der tijd toch gepresenteerd worden als onderdeel van een wisselcollectie. Dat moet natuurlijk wel want als er niets verandert in een museum komt er op een gegeven moment niemand meer. De argumenten om het ene vliegtuig wel en het andere vliegtuig niet ten toon te stellen, ken ik niet.
    De presentatie in het NMM is er een om U tegen te zeggen. Er is bijzonder goed over nagedacht. Vliegtuigen die hangen, geven een flitsend beeld van het gebied waar ze thuis horen. Een vliegtuig is immers gemaakt om te vliegen. Op de grond levert een vliegtuig niets op. De geplaatste voertuigen en middelen van de Koninklijke Landmacht (KL) maken het beeld dat een defensiemuseum hoort te geven compleet. Ook naar het “groene spul” van de KL heb ik met genoegen gekeken.

  2. #2

    Standaard Nationaal Militaire Museum (NMM)

    Ik ben het grotendeels eens met de vorige spreker.
    Maar grotendeels.

    Afgelopen 5 November, op de jaarlijkse MLD Traditiekamer-dag vernam ik dat de uitgebreide MLD expositielijn uit het MLM er anders is gaan uitzien in de nieuwe behuizing.

    En dat, tot mijn begrijpelijke schrik, de Tracker 160 naar een koud en donker, ontoegankelijk nevengebouw is verbannen.

    De argumenten daarvoor niet kennend rest me slechts acceptatie...

    Over het zonodig ophangen van vliegtuigen om ze in hun element te zien denk ik mogelijk afwijkend.
    Uitsluitend vliegtuig-buiken zien is toch niet waar het publiek op af komt; men wil er in kunnen kijken, van dichtbij, aanraken en er zelfs in zitten.
    Ophangen maakt iets al snel 'te ver weg' om er details van op te kunnen snuiven.

    De virtuele tour die zich ontrolt op de site is prachtig, en handig opgesplitst in onderdelen.
    Wat me daarin opvalt is het voortdurend zeer hoge camera standpunt.
    Er wordt hier naast en zo nodig boven de hangende vliegtuigen door gemanoeuvreerd.
    Mooi, en met het prettige neven effect: géén buiken te zien!
    Maar wel een beetje hinken op twee gedachten lijkt me...

    Wat me ook opviel was wat er langs scherend in eerste instantie even uitzag als een kermis draaimolen.

    Cavalerie paarden in actie. En gelukkig op de begane grond trappelend, op ooghoogte!
    Ik heb niet veel met paardenbuiken en wat daar nog meer bij hoort.
    De Cavalerie is in het museum echter ook een hoogstandje toebedacht.
    Wat te denken van een Leopard Tank op het dak van een bijgebouw?

    Een paard op het dak herkennen we allemaal, vanuit onze Hollandse jeugd.
    Maar om nu de opvolger van het Paard in de Cavalerie, de Tank, op een dak ten toon te stellen... Mij een creatieve 'knol' te ver.

    Het Nationaal Militair Museum ziet er indrukwekkend uit.
    Een aanwinst.




    Ik wens het goede actieve beheerders toe.

    Tracker.

  3. #3

    Standaard

    Hoi Tracker,
    Blijkbaar ben je wat de 160 betreft al in de 5e fase van rouwverwerking ...
    De Leopardtank staat misschien wel op een bijgebouw, maar het is volgens mij ook de ingang van het museum. Op zich geen verkeerde plek voor zo'n tank.
    De opgehangen vliegtuigen zijn vanuit het restaurant en dergelijke op ooghoogte te bezien. Alles van af de nieuwe site bekeken, want ik heb nog niet het genoegen gehad om het museum van binnen te zien. Maar de site beloof een hoop!
    Groeten, Rik

  4. #4
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Wanneer gaat het voor publiek open ?
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  5. #5

    Standaard

    Ik was er afgelopen zaterdag; echt indrukwekkend. En natuurlijk zie ik ook liever de Spitfire op de grond dan aan het plafond hangend. Misschien komt dat als er over x jaar gewisseld wordt. Maar dit museum gooit internationaal hoge ogen, heel mooi.

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik ben heel benieuwd. Volgens mij gaat het museum de tweede helft van dec. open.

    Toch blijf ik het jammer dat men niet voor een aanpak hebben gekozen waarbij meer historische elementen van Soesterberg naar voren komen. Een typische LVA hangaar, of een gebouw met kenmerken daarvan, zou een fraai onderkomen zijn geweest voor de LVA/ML vliegtuigen.

  7. #7

    Standaard

    Angel heeft denk ik gelijk met die tank op het dak.
    Het lijkt de ingang te zijn, die op enige hoogte ligt t.o.v. de grote hallen.
    Even wennen, een tank bij de ingang van een -voor mij- luchtvaart verzameling.

    Jan, het gaat open op 13/14 december.

    Henkypenky is happy.

    G-1reaper, meer historie Soesterberg is niet helemaal objectief; op De Kooy en De Mok gebeurde ook heel veel.
    Meer historie is waarschijnlijk te stoffig voor de aanstormende generaties.
    En wees eerlijk: de 'Oude' hal van het MLM wás stoffig, met een wat gedempte, zelfs wat bedompte sfeer.
    Ik woonde er vlakbij in Soest, en zat er nogal eens te observeren en te luisteren.
    Oók naar de vrijwilligers trouwens..

    Wat me steevast opviel was dat de jeugd er in ijltempo doorheen jaste.
    Dat de Vliegenier-acteur' die er nu en dan optrad tot de meest merkwaardige capriolen moest over gaan om die zelfde jeugd aan zich te binden, voor steeds korter wordende tijdspannes.

    En dat heel wat vaders die in staat waren hun eigen jeugd bij zich te houden, in de problemen raakten als hun kroost vragen aan ze stelden over iets dat daar stof stond te vergaren.
    De vaders moesten vaak ter plekke het antwoord bedenken, en dat valt niet mee als het verleden té ver weg ligt.

    We wachten af...

    Tracker.

  8. #8
    Geregistreerd
    13 april 2011
    Locatie
    Alphem aan den Rijn
    Berichten
    35

    Standaard

    Het nieuwe museum wordt op 11 december officieel geopend en het eerste weekend - 13 en 14 december - wordt een enorme aanloop verwacht.
    Wat mij persoonlijk tegenvalt is dat de vliegtuigen uit de meidagen van 1940 er niet zijn. De D-XXI is weggemoffeld en de G-1 staat in opslag. Maar wel heel veel aandacht voor de ML-KNIL. Mooie kist met name de Hawk en de Buffalo maar de verhoudingen zijn naar mijn mening zoek.

  9. #9

    Standaard

    De D-XXI is weggemoffeld
    Is de D21 niet meer te zien?

  10. #10
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Jawel, maar hij hangt aan het plafond.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •