Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: PH-PBB

  1. #1
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard PH-PBB

    Als regel check ik niet zo vaak registraties maar in dit geval..
    De Sentinel PH-PBB zou als serienummer hebben (4)417113 volgens het register.
    maar op deze foto zie ik toch wat anders.
    Weet iemand hoe dit zit. Dit is echt de kist van Prins Bernhard- had hij er twee- of is het nummer geretoucheerd.

  2. #2

    Standaard

    Op de site van Herman Dekker:
    "In USAAF-dienst was het toestel foutief beschilderd als 417131."

  3. #3
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Dankjewel Classic, op deze foto had hij roundels-wat bij mij de vraag doet opkomen-wanneer en hoe kwamen ze daar dan achter?

  4. #4
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.946

    Standaard

    Letterlijk citaat op de webstee van Herman: "In USAAF-dienst, en ook later nog bij de RAF, was het toestel foutief beschilderd als 417131."

    Dus ik gok dat ze er in april 1947 achterkwamen, toen de kist als PH-PBB werd ingeschreven.
    Ik neem aan dat het USAAC/USAAF nummer in de documenten goed heeft gestaan, en fout op de kist.
    Misschien dat het pas bij het overschilderen is ontdekt...

    Maar je ziet zelf al de woorden "gok", "neem aan" en "misschien" staan. Ik denk dat je vraag alleen te beantwoorden is door iemand die erbij was (of Herman moet nog originele documenten hebben waar het in staat)

  5. #5
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Heron,
    Deze "gok" lijkt me heel aannemelijk.
    Mijn dank!

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heron Bekijk bericht
    Ik neem aan dat het USAAC/USAAF nummer in de documenten goed heeft gestaan, en fout op de kist.
    Misschien dat het pas bij het overschilderen is ontdekt...
    Maar je ziet zelf al de woorden "gok", "neem aan" en "misschien" staan. Ik denk dat je vraag alleen te beantwoorden is door iemand die erbij was (of Herman moet nog originele documenten hebben waar het in staat)
    Hoi Bert,
    Het oudste document dat ik van de PH-PBB is het Bewijs van Luchtwaardigheid no. 543 d.d. 23.4.1947. Daarop staat de correcte informatie, óók de correcte 44-17113 die trouwens ook niet op het toestel aangebracht was...
    In het Luchtvaartuigregister staat altijd alleen het correctie c/n 3401. Daarin staan eigenlijk nooit voorgaande identiteiten.
    Trouwens, wat er 'met veel verve' op het toestel geschilderd is, is voor de autoriteiten niet interessant. Iedere eigenaar kan, naast het voorgeschreven kenmerk natuurlijk, iedere door hem gewenste afbeelding of letter/cijfer combinatie op zijn toestel schilderen.
    En dat maakt het moment van ontdekken ook onbelangrijk. Vóór de inschrijving had onze RLD er niets mee te maken, en daarna evenmin, want toen was alleen de PH-PBB vereist.
    Herman Dekker

  7. #7
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.946

    Standaard

    Ja, logisch eigenlijk.
    Bedankt weer!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •