Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17

Discussie: 1/48 Fokker D23

  1. #11

    Standaard 1/48 Fokker D23

    Beste Bazzman,
    en Fokker kenners,

    Mij viel iets op dat misschien niet leuk is.

    Namelijk, de instap in de D-23 cockpit.
    De cockpit scharniert open aan bakboord, en de vlieger staat op de stuurboord vleugel, gereed om in te stijgen.

    Maar ik vrees dat het nét andersom moet zijn.

    Al vroeg in de luchtvaart heeft men besloten om dat 'schier niet te temmen ros' via links te benaderen, en ook weer te verlaten.
    Ik heb geen idee waarom, maar het heeft mogelijk te maken met het feit dat het eerst neer te zetten been in de cockpit het rechter been oplevert als het handigste steunpunt.

    Cowboys slingeren zich ook altijd via links op hun knol, maar of dat er mee te maken heeft...

    De D 23 foto die ik hier bij doe betreft het prototype, en is daarom misschien niet representatief; Fokker rommelde wel vaker met cockpitkappen, zie de S 11 serie op de site.

    De Seahawk foto's had ik bij de hand omdat ik er al eerder iets over wilde schrijven.

    Ik ben benieuwd naar de algemene opinie.








    Tracker

    PS: Ooit geweten dat Sonderman's broekspijpen veel te lang waren?

  2. #12
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    De D.23 had de kap van de D.21, die zowel naar links als naar rechts uitklapte.
    De D.23 had ook nog een trapeze, zogezegd. Dat was een soort handvat, onder de cockpit, waarmee de piloot wat veiliger uit de 'stuurhut' kon klimmen zonder in mootjes gehakt te worden door de 'luchtschroef'. In geval van nood dan altijd. Dit geval was aan beide kanten aanwezig.
    Wat de D.23 wel alleen links had, waren de instaphulpjes, waar de piloot zijn schoenpunten in kon plaatsen om wat gemakkelijker omhoog en omlaag te kunnen komen. Sonderman schijnt eens met een vrij atletische sprong uit de D.23 'gestapt' te zijn.

    Er is overigens (volgens mij) geen foto waarop Sonderman in- of uitstapt.

    Ik blijf het een fraai toestel vinden. En dat geldt ook voor het model van Bazzman! Super!

  3. #13
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Even aanvullen: bijgaand een scan uit het boek van Vredeling over deze fraaie Fokker. Ik vind het een prachtige foto, de D.23 komt er in meerdere opzichten goed uit.

    Moderators: als dit niet toegestaan is te delen, verwijder het dan maar meteen

  4. #14
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Ik ga Sonderman op de linkerzijde zetten met een witte vliegkap op. Ik had ook het idee dat de D23 dezelfde cockpit delen had als de D21. Vandaar dat ik deze zo gemaakt heb.

  5. #15
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Inderdaad, de kap zou hetzelfde geweest zijn, het deurtje is bij de D.23 wat minder hoog.

    Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke model

    En Sonderman had inderdaad een wat lange broek, haha!

  6. #16
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard 1/48 Fokker D.XXIII

    Sonderman is naar links verplaatst en heeft nu een witte vliegkap op

  7. #17
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik vind het echt prachtig! Echt heel mooi! Geef deze maar een mooi plekje!

    Leuk dat het gras niet helemaal egaal groen is, maar er hier en daar vlekken in zitten.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •