Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Ambon/MVK-Halong

  1. #1
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard Ambon/MVK-Halong

    Ik ben al een tijdje op zoek naar een afbeelding en/of kaart met de exacte plaats van dit Marine Vliegkamp, heb het nog in geen enkel boek-of site(NIMH) gezien.
    Google Earth geeft ook geen aanknopingspunt. Wie heeft hier info over?

  2. #2
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Van de site van Pacific wrecks ;


    Location
    Lat 3° 38' 60S Long 128° 13' 0E Located at Halong on Ambon Island, bordering Ambon Bay. Also known as "Ambon Bay Seaplane Base".
    Construction
    Marinevliegkamp Halong (MVK-H, naval air facility Halong), on Ambon Bay adjacent to the settlement of Ambon, was under development by the Marineluchtvaartdienst (RNNAS) as one of four medium capacity seaplane operating bases in the Netherlands East Indies.
    The base consisted of three large hangers, three underground fuel tanks, workshops and barracks all still under construction when the Pacific War began on December 8, 1941.
    Allied Units Based at Halong
    GVT 17 (3 x Y-boats, Catalinas) prewar - January 16, 1941
    GVT 2 (3 x Do-24K) prewar - January 16, 1941
    GVT 5 (3 x Do-24K) prewar - January 16, 1941 Patrol Wing Ten, HQ December 23, 1941- January 8, 1942 Java
    Patrol Wing Ten (PBY Catalina) December 23, 1941- January 15, 1942 Java
    Wartime History
    US Navy PBY Catalinas from Patrol Wing Ten (PW10) was based at Halong during December 23, 1941- January 8, 1942, when PatWing 10 headquarters moved to Java. PW10 Catalinas continued to use Halong for patrol purposes until January 15, 1941 when a Japanese air raid destroyed two PBYs and another damaged.
    On January 16, 1941, the RNNAS and PW10 abandoned Halong and transferred to Java. Attempting to base there again temporarily, PW10 more PBYs on January 25 (two plus the one damaged earlier) when the Japanese carrier aircraft attacked again. Dutch ground crews destroyed the remaining fuel stocks. On January 28, two PW10 PBYs from Java returned at dawn to evacuate American and Dutch personnel without interference. Afterwards, the base was abandoned.
    U. S. Navy planes lost at Halong / Ambon Bay:
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  3. #3
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Dankjewel hiervoor Jan!
    Inmiddels heb ik die gegevens ingevoerd op Google Maps maar dat levert alleen maar een kaart van m'n woonplaats op, Google Earth zoekt het ook niet op.

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Hallo Jacob.

    Het lag 5 mijl ten noordoosten van Ambon City. Dat geeft nog niet alles maar is toch in de richting. Helaas zegt de kaart op Google van Ambon City en omgeving niet genoeg. En als je zoekt op Halong Bay verschijnt er een Chinees restaurant in Nederland. Kijkend op de satellietbeelden loopt net na de versmalling die daar is wel een weg langs het water, dat daar Teluk Ambon wordt genoemd, en die heet Jl. PHB Halong Atas. Maar meer kan ik niet vinden.
    Maar goed, ik hoop dat de satellietfoto nog iets voor je doet.

    https://www.google.nl/maps/place/Amb...c0920512?hl=nl

    Mvg,
    Ruud.

    P.S. Voor Ambon City moet je iets naar beneden, valt net buiten beeld.

  5. #5

    Standaard Ambon/MVK-Halong

    Ik googlede niet Ambon, maar 'Molukken'.

    Dat levert een brief op van de Min v Buitenlandse zaken, Aartsen, uit 2000.
    Daarin wordt de verslechterde situatie aldaar beschreven.

    Kennelijk hebben we toch nog steeds bemoeienissen met de Molukse situatie,
    wat ik eigenlijk niet had verwacht, maar dat terzijde..

    Ik heb de brief 'geknipt', hij was lang, maar in de derde alinea wordt marinebasis Halong genoemd.

    Dus er is een Halong, maar als het alleen een Watervliegtuigenbasis is geweest zal er niets meer van over zijn.

    Maar Aartsen in Den Haag weet er dus meer van...



    Succes.

  6. #6
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Heren, dank voor het meezoeken!! Dat wordt erg gewaardeerd.Ik krijg het idee dat het MVK-Halong dan in de "kleine" baai van Ambon moet zijn geweest. Wellicht komt er nog meer info. Alles is welkom.

  7. #7
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grasshopper Bekijk bericht
    Dankjewel hiervoor Jan!
    Inmiddels heb ik die gegevens ingevoerd op Google Maps maar dat levert alleen maar een kaart van m'n woonplaats op, Google Earth zoekt het ook niet op.
    omgezet naar decimaal wat google wel kent :

    -3.649722,128.216667 of 3°38'59.0"S 128°13'00.0"E




  8. #8
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Wat foto's van MVK. Halong.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  9. #9
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Jan,
    'k heb die coördinaten uitgeprobeerd en jawel, ik kreeg de baai van Ambon te zien.
    De juiste stek van 't MVK helaas niet. Moet dus nog te weten komen of het HVK aan de kant van Ambon-stad lag of aan de overkant. Bedankt voor de foto's!

  10. #10
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Na een kleine bewerking van de coördinaten van Pacific wrecks kwam ik uit op deze locatie die best aannemelijk is .
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •