Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: Duitse vliegveld architectuur 1939 - 1945

  1. #11
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: fliegerhorstDeelen BlitzMaedchen1.jpg
Bekeken: 931
Grootte: 460,2 KB

    Foto van de "Blitz Mädchen" in het bunker Diogenes let op de aanwijzers waarmee de vliegtuigen op een grote kaart geprojecteerd werden

    Naam: fliegerhorst deelen.jpg
Bekeken: 956
Grootte: 104,7 KB

    En hier een overzicht van het gehele observatie centrum

  2. #12
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Interessant onderwerp. Wel jammer dat er veel foto's "verschwunden" zijn. Als ik iemand lief aankijk helpt dat, ... Mathieu?
    Tijdens ons bezoek aan vlb. Deelen in mei, zagen wij een 2x3 m glasplaattafel met als officiële naam: Gradnetzmeldeverfahren. Daarop werden de Duitse nachtjagers begeleid op weg naar hun vliegende doelen en als ik het goed heb begrepen stond die glasplaat horizontaal en was de projectie van de positie v.d. vlgtgn vanaf de onderzijde. Dus een ander systeem dan hierboven, of toch niet? Die glasplaattafel stond ook in een zeer zware bunker ten zuiden van Deelen, die nog intact is (min of meer).

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 20 oktober 2017 om 19:42

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    Als ik iemand lief aankijkt helpt dat, ...
    Altijd! Foto's zijn terug geplaatst.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #14
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Bedankt Mathieu .

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan wullink Bekijk bericht
    Heerserversuchanstalt Kummersdorf ten zuiden van Berlijn.
    Hier vonden de eerste lanceringen plaats van raketten aangedreven door vloeibare brandstof.
    De eerste lanceringen vonden plaats tussen 1932 en 1937 met de A1 en de A2 , vanaf 1937 vonden de lanceringen plaats vanaf Peenemunde wat zal leiden tot een bruikbare raket namelijk de A4 beter bekend als de V2.
    Er zijn nog steeds tastbare overblijfselen aanwezig op het terrein in de vorm van een vloeibare zuurstoffabriek , een lanceer installatie , vuurleidingsbunker , werkplaatsen en andere ondersteunende gebouwen.
    Aangezien het Russische leger het gebied heeft gebruikt tot aan hun vertrek in 1992 is er vrij veel overgebleven.
    Jan, kan je ook aangeven welke v.d. 12 foto's waar is genomen. Ik was in Peenemunde (zeer indrukwekkende plek en museum) maar ik herken niets van de geplaatste foto's.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan wullink Bekijk bericht
    Op elk Nederlands vliegveld werd vanaf midden 1942 een Befehlstand für Flugplatz gebouwd.
    De bunker met een lengte van 28,80 M x 14,00 M het ten doel tijdens een aanval of luchtlanding als commandopost te functioneren.
    Van de 17 gebouwde exemplaren bestaan er nog 8 namelijk Texel , Bergen , Gilze Rijen , Haamstede , Hilversum , Deelen , Venlo en Soesterberg.
    Ik realiseer me nu pas dat pal ten noorden van vlgvld H'sum een bunker lag (ligt), dat best eens zo'n bunker geweest kan zijn. Ooit, heel lang geleden, kwam een Grunau Baby tekort en die landde er bovenop.

    Adri

  5. #15
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    248

    Standaard

    In museum Deelen maakte ik nog deze foto

    Naam: Deelen madel.jpg
Bekeken: 788
Grootte: 27,2 KB

  6. #16
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: teerosen.jpg
Bekeken: 808
Grootte: 219,3 KB

    Teerose was een formatie van 3 peilstations in de omgeving van de Fliegerhorst Deelen.
    Teerose I ( T van Terlet )was het eerst gebouwde station en was gebouwd op een hoge heuvel ( ruim 100 meter ) de "Galgenberg" waar nu het zweefvliegcentrum zich bevind.

    De gegevens van deze peilstations ( en ook van anderen) werden doorgegeven aan het communicatiecentrum van Diogenes.


    Noot: De "Galgenberg " is de heuvel waarin vroeger tijden ( tot circa 1750 ) de doodstraf voltrokken werd aan misdadigers veroordeeld door het hof van Arnhem.
    Ook in de tijd dat Nederland overheerst werd door de Spanjaarden was deze executieplaats reeds in gebruik,getuige de landkaart van Sgrooten welke in 1573 vervaardigd werd in opdracht van Alva


    Naam: landkaart sgorten.jpg
Bekeken: 812
Grootte: 553,2 KB

  7. #17
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Zo, dat is een interessante kaart. Dus de boerderij Terlet heette 450 jaar geleden al Ter Leth. En nu willen ze het zweefvliegcentrum de nek omdraaien omdat de zonnevluchtjes vanaf Lelystad persé over Teuge en Terlet moeten vertrekken.
    Het zwvlg-centrum ligt niet op de Galgenberg maar er omheen. Op de top van de berg liggen nog de restanten van het asfalt van de LB-baan met ernaast de grasstrip van de RC-modellen. Toen er een RC-model buiten bereik raakte van de zender en zich vervolgens in een zweefkist boorde, was het gedaan met de modellen op de Galgenberg. Dat alle zwevers blij waren verlost te zijn van de herrie, vooral van het gejank van de LB kisten, was een bijkomend, maar niet officiëel voordeel.

    Adri

  8. #18
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Ben nog even in de bunkers gedoken en de door mij hierboven genoemde zeer zware bunker ten zuiden van Deelen, die nog intact is, is natuurlijk de bunker Diogenes zoals op de vorige blz. prachtig met foto's is beschreven door Jan Wullink.
    Al goegelend kwam ik op een interessante beschrijving van de bunker door ene Gerlof: Grossraumgefechtstand Diogenes, Schaarsbergen

    Adri

  9. #19
    Geregistreerd
    16 oktober 2010
    Berichten
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan wullink Bekijk bericht

    Gefechtstand en telefooncentrale op vliegveld Twente.
    Een kleine correctie Jan. De Duitse Gefechtsstand op Twenthe stond niet bij de toren maar waar later de shelters B530 en B532 stonden en nog staan. Lang werd deze op de kaarten als een ruïne ingetekend en is later gesloopt.Naam: IMG_6877b Gefechtsstand Tw.JPG
Bekeken: 645
Grootte: 217,4 KB

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •