Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24

Discussie: FK26 e.a. "opduiken" ?

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans023 Bekijk bericht
    ik lees net dat er geen FK26 vernietigd is op Schiphol, net voor de bommen weggevaren? (vernietigd: 1x FK48; 4x FK43; 13 aniet-Koolhoven's) - bron "Naar Breeder vlucht" van Eysselsteijn over 25 jaar KLM in 1946 (KLM boek 449 pag)
    Er was wel degelijk een F.K.26 op Schiphol.
    Op deze foto staat hij daar tussen de wrakken links achter de PH-AJG.
    Sorry dat ik wat laat reageer, ik dacht dat het een bekende foto was.
    Herman Dekker
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 december 2021 om 18:54

  2. #12

    Standaard

    (rechts van AJG neem ik aan); kan het niet zo goed zien maar als het wrak was dan klopt eerder Engels citaat waarschijnlijk niet (tenzij het daar om een andere FK26 ging die al weg was gevaren); eveneens moet er dan een fout staan op pagina 398 van dat imponerende boek (of hij is niet meegeteld bij de 18 "Vliegtuigen vernield op Schiphol" (wellicht te weinig schade om als "vernield" te zijn geteld) - evenslecht zal hij dan wel gesloopt zijn..)

  3. #13

    Standaard

    Van de 4 FK26's is er een gecrashed, een gesloopt rond 1923 en twee naar Ogilvy gegaan. Koolhoven vond daar het prototype en kocht het in 1937, de tweede en laatste machine ging tijdens de oorlog verloren. Koolhoven bracht de 26 in 1938 naar Schiphol voor het museum in oprichting, waarvan de vleugels in een boerderij werden ondergebracht. Die zijn na de oorlog opgeruimd. De 26 werd in medio juni op een dekschuit geladen en onder bomen geparkeerd. Daar duwden vader en twee zoons het toestel overboord. Vader vertelde mij het hele verhaal en ging met mij in een roeiboot naar de plek. Vandaar dat we denken het toestel te kunnen bergen. Van hout, inder-daad, maar ik verwacht dat motor, onderstel, radiateuren en metalen beslagen er bruikbaar uitkomen: dat is dan de blauwdruk en maatvoering voor een herbouw.

  4. #14

    Standaard

    Op bladzijde 39 van "Fokker, the man and the aircraft", geschreven door Henri Hegener (niet de minste!) is vermeld dat het prototype van de Koolhoven F.K.26 in mei 1940 op Waalhaven stond en daar is vernietigd door Duitse bommen. Gezien de foto van Herman Dekker is de vermelding van Hegener niet correct!

  5. #15
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    ik hoop dat het gaat lukken
    voor was ik begrepen had moeten er in de biesboss ook nog toestellen liggen

  6. #16

    Standaard

    In het eerste bericht is er sprake van ongeveer 10 vliegtuigen op de dekschuit, waaronder de F.K.26 die over boord is gezet. Voor de hand liggende vraag is nu, welke andere vliegtuigen op die dekschuit stonden en wat daarmee is gebeurd. Ben heel benieuwd!
    Gert den Herder.

  7. #17
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    ik heb vernomen een d21 en wat Fokker cv toestellen

  8. #18
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    was voornamelijk het spul wat niet luchtwaardig was maar wel goed herstelbaar
    de vliegtuigen die makkelijk gerepareerd konder worden zijn door Fokker onder dwang vliegklaar gemaakt en de meeste zijn over gevlogen naar duitsland
    de G1 is daar nog een paar jaar in dienst geweest als opleidings vliegtuig
    daarna zijn ze verdwenen
    maar ik heb uit een bron dat er nog onderdelen te vinden zijn in duitsland
    maar je moet goed zoeken en bekend erg discreet zijn
    want houders van de onderdelen weeten dat ze in fijte met gestolen waar temaken hebben

  9. #19

    Standaard

    "de" dekschuit is niet correct. Er zijn meerdere dekschuiten gebruikt om allerhande vliegtuigen over het water te vervoeren naar vliegvelden of depots waar de vliegtuigen werden vernietigd. Zo is er een dekschuit of drie bekend met een DH.89 Dragonfly 960, Douglas DB8A 383, een aantal Koolhovens FK.51 en een Fokker C.V- allen afkomstig van Ypenburg. Daarbij komt dat we van een groot aantal vliegtuigen weten dat die door de Duitsers zijn buitgemaakt. Als ze niet in Duitsland gevlogen hebben, zijn ze hoogstwaarschijnlijk vernietigd. Dat betekend alle C.V en FK.51 vliegtuigen. Van de paar buitgemaakte D.XXI's hebben er een aantal in Duitsland gevlogen. Dat geldt ook voor de DB8A's die zijn buitgemaakt. Al dat oude spul is echt vernietigd, al dan niet door het dumpen in de Ringvaart.
    Onderdelen die bruikbaar waren, zijn gebruikt in de Duitse vliegtuigindustrie. Heel vreemd is dat niet; tenslotte haalden Fokker en Koolhoven instrumenten uit Engeland en Duitsland en waren die na vertaling van de Nederlandse opschriften wel degelijk bruikbaar in bijv. een Bf109.

  10. #20
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 december 2021 om 19:05
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •