Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Foto's bewerken

  1. #11

    Standaard

    Het was me ontschoten.
    Wat je zegt klopt, exact same bridge; ik heb er vaak vóór gelegen want we konden er met de radars in top niet meer onderdoor na 1958.

  2. #12
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.340

    Standaard

    Hallo Boris.

    600 d.p.i. is ruim voldoende om goede resultaten te verkrijgen, mits je geen dia's scant. En al helemaal als je ze alleen op een monitor bekijkt. Hoe zwaar je ook scant de monitor laat toch alles zien met zo'n 72 d.p.i. Dan is belangrijker op hoeveel pixels breed/hoog je gaat scannen zodat het nog op je monitor past.
    De overgrote meerderheid van de prentbriefkaarten zijn echte foto's en mogen dus geen probleem zijn. Echter, er zijn ook prentbriefkaarten die gewoon drukwerk zijn. Dat kun je zien indien je de puntjes van het raster kunt zien. Dan is het gegarandeerd geen foto maar drukwerk. En daar begint het probleem. Zelf heb ik na opwaardering van mijn Mac ook alle randapparatuur moeten vervangen, zelfs de externe harde schijven. Als tijdelijk heb ik een all-in-one gekocht en die voldoet bij echte foto's behoorlijk. Mijn probleem is drukwerk. Op mijn vorige scanner had ik uitgebreidere software dan nu op de all-in-one. Op die scanner kon ik vóór het scannen al ingeven welke filter ik wilde gebruiken. Daar gebruikte ik bij drukwerk de filter "descreen" voor en weg waren de puntjes na het scannen. Helaas ontbreekt op de all-on-one deze mogelijkheid. Dan blijft er nog de mogelijkheid om nabewerking te doen met bijv. een programma als Photoshop. Ik heb de opleiding gehad in de jaren 1993-94 en helaas door mijn pensionering dit programma niet bijgehouden en gebruik ik nu niet alle gereedschappen meer. De finesse is weg en daar hoort "descreening" van drukwerk bij. Op de Mac gebruik ik ook nog een programmaatje dat "Voorvertoning" heet voor de nabewerking maar ook daar is geen "descreen" mogelijk.
    Momenteel ben ik nog steeds aan het zoeken naar een alternatief. En dat vind ik een probleem omdat ik niet alleen opzicht (foto's, drukwerk) maar ook doorzicht (dia's) wil scannen. Ik weet wel dat er firma's zijn die dia's scannen voor een redelijke prijs maar vaak wordt het aangeleverde materiaal naar Azië gestuurd en daar bewerkt. Dat vind ik een extra risico, er kan onderweg wel eens iets mis gaan, en ik wil de dia's niet kwijtraken op die manier. Dus twijfel ik of ik zelf dia's wil gaan scannen of ze uit handen geef. En dat vertraagt dan weer de keuze voor een nieuwe flatbedscanner, of zelfs een flatbedscanner en een aparte diascanner.

    Maar goed, om een lang verhaal kort te maken. Ik begrijp niet dat jouw scanner moiré geeft als je een echte foto scant, of is het toch drukwerk waar je over praat? Geeft de scanner-software geen filterinstellingen? Heeft de verkoper geen advies? Heb je al op "het net" gezocht naar een oplossing?

    Mvg,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 27 december 2014 om 14:33

  3. #13

    Standaard

    Ruud, bedankt voor je reactie.

    De prentbriefkaarten die ik heb zijn van 1970 en later. En dat zijn, voor zover ik dat kan zien, allemaal drukwerk.
    Ik gebruik zelf geen PhotoShop maar Chasys Draw IES.
    Maar omdat 600 dpi voldoende is zal ik het toch in de software moeten gaan zoeken. Goed om dat te weten.

    Mvg, Boris.

  4. #14
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Ruud, ik heb een redelijke Epson Perfection V330 PHOTO scanner, daarmee kun je dia's en negatieven (van kleinbeeld camera's) scannen. Misschien is dat wat voor je.
    Over moderne tijden gesproken. Mijn kleinzoon van 12 jaar vond laatst een strook negatieven in een laatje en sprak de fameuze woorden: 'Wat is dit opa?'. Toen voelde ik me echt oud. Vr.gr. Jan Prinz

  5. #15
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Boris,sorry het bericht aan Ruud over de Epson scanner was voor jou. Aan beide heren excuses Jan Prinz

  6. #16
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.340

    Standaard

    Hallo J.Prinz.

    Geen probleem. Het is al leuk dat iemand reageert.
    Zelf neig ik op het moment naar de Canon CanoScan 9000F Mark II. Ook daar is diascannen mogelijk, en dat met hoge optische resolutie i.p.v. interpolatie. Maar een keus is nog (steeds) niet gemaakt.

    Mvg,
    Ruud.

  7. #17

    Standaard

    Ik heb een HP scanjet G4050.

    Hij kan alles en wordt niet moe.
    rond € 190.

    Tracker.

  8. #18
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.947

    Standaard

    Ik gebruik een oude PrimeFilm 1800 negatief/diascanner, maar met geüpdate PrimeFilmdrivers en scansoftware van Vuescan (beide nov2013) en ben daar redelijk tevreden over. Die zijn een heel stuk beter dan de software die er oorspronkelijk bij zat.
    In het Pembroke topic heb ik 2 negatiefscans gezet, die ik deze week maakte en in andere topics staan wel diascans van mij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •