Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Percival Pembroke

  1. #1

    Standaard Percival Pembroke

    OT-ZAK op De Kooy, begin zeventig. 'in mint condition'.




    Tracker.

  2. #2

    Standaard

    Ik weet nog dat de RAF nog een lijndienst op Duitsland vloog met de Pembroke. Bij tegenwind moest er een voorzorgslanding gemaakt worden in Nederland

    Groet,
    Huub

  3. #3
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.936

    Standaard

    Ik heb nooit een operationele Belgische Pembroke gezien, maar die RAF-exemplaren stonden tot (in elk geval 1987) bij 60 Squadron op Wildenrath. Die heb ik regelmatig gezien (en geplaat).

  4. #4
    Geregistreerd
    20 november 2011
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    101

    Standaard

    Bijgaand een Belgische Pembroke op bezoek bij de Fokker Vliegdienst in 1972.
    Ik meen mij te herinneren dat ze wel eens meer op bezoek kwamen.
    Het was mijn eerste ontmoeting met een Pembroke!!

  5. #5

    Standaard Percival Pembroke

    Pem schuin van achteren gezien.





    Tracker.

  6. #6
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard Percival Pembroke

    Hier een variant er van, de SeaPrince op Zestienhoven jaren- '60

  7. #7

    Standaard

    Ik zag mijn eerste Pembroke pas vliegen in 1986. Deze vloog nog voor de RAF en ik zag hem vliegend boven Duitsland. Daarna nooit meer een exemplaar gezien die nog echt in dienst vloog.

    Zag in 1986 nog wel deze.

    Een Pembroke C.54 van de Duitse luchtmacht. Hier al lang uitgefaseerd en niet meer echt in geweldige conditie. Foto is genomen op 23 augustus 1986 bij het toenmalige Duitse luchtmacht museum bij Appen in noord-Duitsland.

    De volgende foto toont een Pembroke op Texel.

    Genomen tijdens de air show op 29 juli 1995. Deze Pembroke C.1 was al in particuliere handen en zag er tiptop uit.
    Op de achtergrond is nog net de B-25 van de Duke of Brabant Air Force te zien.

    Mvg, Boris

  8. #8
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Deze Pembroke staat in Hermeskeill en is één van de 33 die in dienst was van de Duitse Bundeswehr , ze waren in dienst van 1957 tot 1975 als transport vliegtuig.
    Laatst gewijzigd door jan wullink; 23 december 2014 om 11:57
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  9. #9

    Standaard

    Jan,

    Ik fotografeerde de volgende Pembroke in Hermeskeil op 15 mei 1993.

    Hunting Percival Pembroke C(PR).1 zonder duidelijke registratie. Het is een PR versie vanwege de doorzichtige neus.
    Ik vroeg mij af of deze nog steeds in Hermeskeil staat? Ik kan hem niet meer terugvinden op de lijst met vliegtuigen op de website van het museum.

    Apart puntje aan deze foto is de tekst die op de rode verticale streep, op de romp achter de cockpitruiten, staat. Hier staat "LUFTSCHRAUBE". Hoewel deze kisten zeker in Duitsland door de RAF gebruikt werden, was volgens mij het personeel dat met deze kisten werkte toch meestal Engels. Beetje raar.

    Mvg, Boris

  10. #10
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.936

    Standaard

    Niet zo raar, want de collectie van L+P Junior in Hermeskeil was één van de eerste (zo niet dè eerste) privécollecties van vliegtuigen in Duitsland.
    In die tijd mocht je in Duitsland geen toestellen tentoonstellen met hun originele registratie.
    Vandaar dat Hermeskeil bekend stond om z'n grote collectie (Luftwaffe)toestellen in 'foute' kleuren en/of verkeerde registratie.
    Jouw "RAF-bak" is dus ongetwijfeld een Luftwaffe-exemplaar, want de Britten hebben geen Pembrokes/Sea Princes gehad met zo'n neus.

    De Sea Prince is overigens gewoon een Pembroke, maar dan in dienst van de Royal Navy. Het originele product was de Percival P.50 Prince.
    Daar moet ik ook nog wel foto's van hebben. Moet ik even de negatieven van Coventry 1983 opzoeken

    het toenmalige Duitse luchtmacht museum bij Appen in noord-Duitsland
    Dat was het Luftwaffemuseum in Uetersen bij Hamburg (ben daar in 1983 en 1988 geweest). Het hele Luftwaffemuseum is daarna verhuisd naar Berlin-Gatow en daar enorm uitgebreid.
    Laatst gewijzigd door Heron; 23 december 2014 om 18:23 Reden: lay-out

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •