Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Ambulancevliegtuigen.

  1. #1

    Standaard Ambulancevliegtuigen.

    In het topic 'Overlijden van O Ward' had ik me laten verleiden om iets te brengen over de PH-ADO, ons eerste Ambulancevliegtuig.

    Het was daar niet erg op zijn plaats, en daarom opperde ik om een apart topic te starten om dit te ondervangen.

    Het bleef wat stil; kennelijk is het vervoer van medisch ongerief door de lucht niet erg aansprekend.
    Maar de winter is op komst, je weet niet...

    Ook zou er nog 'vaders en/of moeders voor vliegtuigen poserend' als onderwerp bij kunnen.
    Bij die eerdere suggestie van mij is het daverend stil gebleven.
    Ze moeten er toch zijn...

    Goed, de PH-ADO, mét vaders en moeders, staat dus ergens anders.

    Daarom wil ik hier maar openen met een algemene beschrijving van wat ik op een foto aantrof.

    Eerst maar de foto, om een idee te hebben waar ik het in vredesnaam over heb.




    Het Royal Flying Corps deed ook voorzichtig mee met de behoefte aan ambulance vliegtuigen.

    De behoefte was al ontstaan in de Eerste Wereldoorlog.
    Het kwam tien jaar na het einde daarvan een beetje op gang, zo ook bij ons.

    Als de Britten zich gebaseerd hadden op de enorme aantallen gewonden in de Great War, dan was er nog veel werk aan de winkel.
    Alleen gewonden uiteraard, want de reeds gesneuvelden hadden geen enkele haast meer.

    Wat blijkt namelijk uit het uiteindelijke staatje gewonden tijdens WW1 bij de Britten: 1.662.625 gewonden...
    Laat dit even bezinken:
    Dat is ruim één miljoen, zeshonderdduizend man, en doe daar dan nog een Vietnam oorlogje bij.

    Staggering Madness.

    Ik vermoed dat men wel van buitengewoon hoge Militaire of Koninklijke importantie moest zijn, en daarbij danig gewond, om in aanmerking te komen voor een ambulance vliegticket.

    De fraaie luchtvaartuig uitvoering voor twee gewonden op de foto, iets Handley Page-achtigs lijkt me, mist in dit stadium nog de ruim bemeten deur die laden en lossen van de gewonde nog enigszins dragelijk maakt voor de toch al gekwelde ziel.

    De stakker van Hoge Komaf mocht binnen ín het vliegtuig geriefelijk horizontaal liggen op een slede.
    Maar daarbuiten helaas was het 'a completely different ballgame'.

    Om ingeladen te kunnen worden moest de brancard op zijn kant.
    Niets aan de hand; zo hier en daar waren er leren riemen om de stretcher heen geslagen en stevig vast gegespt.
    De streng ogende ziekenbroeders staan wat stram op de foto met hun vrachtje een tien inch van de grond, moeiteloos.

    'Veilig gestuwd en gesjord' zou dat tegenwoordig heten in de Luchtvaartwet.
    De Sergeant Hospic in het midden heeft net de naam van de gelukkige in zijn borstzak gestopt; de klep ervan is nog los.

    Het was wél zo dat de hoog geplaatste gewonde bij kennis moest zijn, én beschikte over een oersterke stierennek...

    Bij het nader bekijken van de foto valt me op dat het vermeende slachtoffer sprekend lijkt op degeen die ruim tien jaar later door de Engelsen bevochten zou worden, maar die nu nog een boek aan het schrijven was, iets met kampf...

    En wij hadden dus de PH-ADO.

    Tracker.

  2. #2

    Standaard

    Tracker, interessante foto.

    Ik denk echter dat de mensen op de foto amerikanen zijn gezien de uniformen.

    Verder vond ik deze link: Factsheets : Douglas C-1 Air Ambulance
    Het lijkt hier om een Douglas C-1 vliegtuig te gaan.

    Het artikel toont 3 foto's. Zo krijg je ook nog een kijkje in het interieur.

    Mvg, Boris.

  3. #3
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Het uiterlijk van de 'gewonde' kwam mij ook al heel erg 'Duits' over

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    In het topic 'Overlijden van O Ward' had ik me laten verleiden om iets te brengen over de PH-ADO, ons eerste Ambulancevliegtuig.
    Tracker.
    Hallo,
    Zie in dit verband ook:
    1932 | De Fokker S-IIa ambulancevliegtuig
    Herman Dekker

  5. #5

    Standaard

    Dank je, ik ken hem, met die snavel op de rug...

    Mvg

  6. #6
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Deze foto word momenteel op Marktplaats aangeboden . ? Ned voor 1940 Orginel fotos van fliegtuigen fokker nr7 - Militaria | Tweede Wereldoorlog - Marktplaats.nl
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 28 mei 2016 om 20:39
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  7. #7

    Standaard Ambulancevliegtuigen.

    Ik vond een De Havilland DH 86 als ambulance opererend.

    Hij vloog voor de RAF in Iraq, rond 1934.

    Alleen, met het Connie-drie-kielvlak gedoe nog vers in de herinnering meen ik me te herinneren dat die DH 86 met z'n 4 motoren onvoldoende kielvlak bleek te hebben, met ongevallen tot gevolg.
    En het aanbrengen van een paar extra kielvlakken.

    Deze A31-7 heeft ze nog niet, maar dat wisten de te vervoeren gewonden gelukkig niet...








    Tracker.

  8. #8
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Leuke platen van een mooie kist, maar met die regi is het een Australiër i.p.v. RAF-exemplaar.
    De RAAF heeft er 8 gehad; ze vlogen bij 35 en 36 Squadron en No.1 Air Ambulance Unit.

  9. #9

    Standaard Ambulancevliegtuigen.

    In een Air Pictorial uit '54 vond ik een DH-9 Ambulance.

    Scannen, plaatsen en weg wezen dacht ik, maar googlede toch nog maar even Z-Force; ik had namelijk geen idee wat dat had voorgesteld.



    Een groep lokalen in de Hoorn van Afrika vond begin vorige eeuw die Engelse overheersing maar niets.
    Ze hadden daarin gelijk m.i., maar waren 40 jaar te vroeg om te slagen in hun opzet.
    Ze saboteerden er lustig op los, tot het Empire het genoeg vond, na The Great War.

    Z-Force werd opgericht en maakte een eind aan de plannen van de 'Mad Mullah', de Derwish leider.

    Ik wist daar niets van, een van de ontelbare schermutselingetjes in de historie, maar dank zij het Ambulance vliegtuig...




    Tracker.

  10. #10
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    In de jaren '80 ging het soms op deze manier:

    Piper PA-34-200T Seneca-II PH-HAM komt op 14 september 1982 op Eelde binnen als ambulance en wordt opgewacht door een Mercedes-Benz ambu uit Groningen om de patiënt naar een ziekenhuis te vervoeren.







    Dit is één van de weinige keren dat ik dit soort platen gemaakt heb, want één van de regels van fotograferende spotters is dat er geen mensen voor de kist mogen staan. Het toestel moet zo 'clean' mogelijk op de plaat staan en liefst met de registratie leesbaar. Ik weet niet wie die regels vroeger bedacht hebben, maar het gaat nog steeds op, hoewel er tegenwoordig met de goedkopere digitale fotografie weer meer plaatjes gemaakt worden en dus ook vaker van de omgeving

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •